عمارت خسروآباد ، عمارتی باشکوه در غرب ایران

به گزارش مجله بوشهری ها، عمارت خسروآباد را نه تنها می توان یکی از بی نظیرترین عمارت های غرب ایران دانست بلکه این عمارت بعلاوه در کردستان هم یکی از نمونه های منحصر به فرد از لحاظ ساخت و معماری است. عمارت باشکوه خسروآباد در محله ای به همین نام قرار گرفته و راه دسترسی آن به وسیله خیابان های کشاورز، خندق و بلوار شبلی می باشد. عمارت در هنگام ساخت در گذشته خارج از شهر سنندج و در انتهای باغی بزرگ که چهارباغ خوانده می شد واقع شده بود که اکنون نیز بخشی از درختان این باغ در اطراف خیابان خندق به جای مانده است. پس در ادامه با ما در مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید برای معرفی و اطلاعات بیشتر از پلان عمارت خسروآباد سنندج...

عمارت خسروآباد ، عمارتی باشکوه در غرب ایران

تاریخچه عمارت خسروآباد سنندج

عمارتی که در به دستور زمان الله خان برای پسرش خسروخان ساخته شده و به همین منظور نامش را از نام پسر زمان الله خان گرفته. تاریخ اتمام بنا 1223 ه. ق است و موید آن، کتیبه موجود در بالای سر در عمارت در ضلع شرقی است که در آن به نام بانی، علت ساخت و نام گذاری و بعلاوه تاریخ آن اشاره شده و بعلاوه مستوره اردلان همسر خسروخان که در همان زمان در این بنا زندگی کرده آن را از آثار امان الله خان می شمارد.

عمارت از نظر وسعت نیز جزو کم نظیرترین عمارت های مسکونی است و مساحت آن حدود 8500 مترمربع است.

پلان عمارت خسروآباد سنندج

در اصلی عمارت رو به سمت شرق و به طرف چهار باغ (که اکنون مسیر اصلی آن خیابان خندق است) باز می گردد در مقابل آن حوضی قرار گرفته است که آب سرریز آن داخل نهری در میان باغ جریان دارد و زیبایی باغ را دو چندان کرده است.

عمارت شامل بخش های مختلفی است که عبارتنداز هشتی و دالان، حیاط اصلی، حیاط اندرونی، حمام، مطبخ و حیاط مقابل آن ها، اصطبل، قسمت فوقانی بخش شرقی شامل تالار و اتاق های تو در تو و تالار پذیرایی و راهرو پیرامون این فضاها که به صورت ایوان است و از دو طرف با چشم اندازی زیبا به بیرون عمارت مشرف است و ستون های این بخش در نهایت استادی گچ بری شده است.

در نهایت قصر اصلی که در ضلع غربی واقع شده و بر روی مصطبه ای سنگی ساخته شده و ایوانی ستون دار با پله هایی با شیب تند در مقابل آن قرار گرفته است.

این بخش نیز شامل کلاه فرنگی، گچ بری های زیبا، اروسی هایی پرکار و اتاق هایی تودرتو است و در مرکز قصر که هشت ضلعی است، حوض و آب نمایی بسیار زیبا ساخته شده است.

در وسط حیاط نیز حوض بزرگ و چلیپا شکل قرار گرفته است که زیبایی حیاط را مضاعف کرده و در اطراف آن باغچه ها و درخت هایی متنوع قرار دارند آب بنا دارای قنات ویژه بوده و هنوز جاری است. این بنا در حاضر در تملک اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بوده و در حال بازسازی است که پس از اتمام، کاربری مناسب فرهنگی به آن داده خواهد شد.

منبع: همگردی
انتشار: 30 دی 1401 بروزرسانی: 30 دی 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2143

به "عمارت خسروآباد ، عمارتی باشکوه در غرب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت خسروآباد ، عمارتی باشکوه در غرب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید