عفو بین الملل خواستار توقف سرکوب معترضین در مصر شد

به گزارش مجله بوشهری ها، با گسترش اعتراضات مردم مصر علیه عبدالفتاح السیسی و در پی دستگیری بسیاری از معترضان و کشته شدن تعدادی از شهروندان مصری توسط نیروهای پلیس ، سازمان عفو بین لملل خواستار توقف اقدامات سرکوبگرانه نیروهای امنیتی در این کشور شد.

عفو بین الملل خواستار توقف سرکوب معترضین در مصر شد

از پروفایل ما encaria دیدن نمایید.

به گزارش امروز (شنبه) خبرگزاری عربی21، فیلیپ لوتر مدیر بخش پژوهش ها و امور حقوقی عفو بین الملل خاورمیانه و آفریقا با انتشار بیانیه ای گفت: ما از مقامات مصر می خواهیم تا صدها نفر را که به جرم آزادی بیان و اجتماعات مسالمت آمیز بازداشت شده اند ، فوراً و بدون قید و شرط آزاد کنند.

وی اضافه کرد: تظاهرکنندگان با آگاهی از خطر جدی که جان و امنیت آنها را تهدید می کند به خیابان ها آمدند و نشان دادند که تا چه حد به حقوق اقتصادی و اجتماعی خود نیازمندند.

طبق گزارش جدید منتشر شده توسط سازمان عفو بین الملل، پلیس ضد شورش مصر تظاهرات محدودی را که در هفته های گذشته در بسیاری از روستاهای فقیرنشین آغاز شده بود با گاز اشک آور و شلیک گلوله متفرق کرد.

این سازمان با اشاره به اینکه هنوز 500 نفر در زندان به سر می برند اعلام کرد که دو نفر در این تظاهرات کشته شدند و خواستار تحقیق در خصوص چگونگی قتل آنها شد.

شهر الاقصر در جنوب مصر پنجشنبه گذشته پس از کشته شدن یک جوان روستایی توسط نیروهای امنیتی شاهد درگیری شدید بین نیروهای امنیتی و معترضان خشمگین بود.

منابع محلی در منطقه العوامیه در الاقصر گزارش دادند که نیروهای ویژه پلیس طی حملاتی که سحرگاه روز چهارشنبه صورت گرفت عویس الراوی شهروند مصری را با شلیک گلوله به سر او به قتل رساندند.

به دنبال این اقدام، مردم خشمگین العوامیه اعتراضات گسترده ای را برپا کردند که تعداد زیادی از نیروهای نظامی برای مقابله با آنها تجمع کردند.

هزاران مصری به تازگی در قاهره و دیگر شهرهای این کشور پس از انتشار ویدیوهای افشاگرانه علیه السیسی و فساد دولت وی و برخی رهبران مصر در شبکه های مجازی، موجی از راهپیمایی های اعتراض آمیز را در سراسر مصر به راه انداختند و با سردادن شعارهایی خواستار برکناری رییس جمهوری مصر از قدرت شدند.

بر اساس همین اساس و با آغاز تظاهرات در مناطق مختلف مصر، دولت این کشور محدودیت هایی را در خصوص فعالیت رسانه های خارجی و خبرنگاران برای پوشش تجمعات اعمال کرد و بر اساس گزارش عفو بین الملل بیش از دو هزار نفر در این اعتراضات دستگیر شدند.

این تظاهرات، نخستین حرکت اعتراضی ضد دولتی در میدان التحریر قاهره پس از سال 2011 است که به حکومت سی ساله حسنی مبارک دیکتاتور پیشین مصر خاتمه داد. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1177

به "عفو بین الملل خواستار توقف سرکوب معترضین در مصر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفو بین الملل خواستار توقف سرکوب معترضین در مصر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید