سرزمین فراعنه، گهواره شگفتی ها: عجایبی که فقط در مصر می توانید ببینید

به گزارش مجله بوشهری ها، مصر، سرزمین فراعنه و اهرام، کشوری که تاریخ و افسانه در هم تنیده شده‌اند. جایی که رود نیل با شکوهی جادویی از میان شن‌های صحرا می‌گذرد و معماهای باستانی در هر گوشه‌ای چشمک می‌زنند. اما مصر فراتر از اهرام و ابوالهول، عجایبی را در آغوش خود دارد که کمتر گردشگری آن‌ها را تجربه کرده است. پس کوله پشتی‌تان را ببندید و با من همراه شوید تا سفری به اعماق شگفتی‌های این سرزمین باستانی داشته باشیم.

سرزمین فراعنه، گهواره شگفتی ها: عجایبی که فقط در مصر می توانید ببینید

مصر، سرزمین اهرام و ابوالهول، نیل پرجذبه و ماسه های بی کران، کشوری که تاریخ کهن و افسانه هایش، هر روح ماجراجویی را به وجد می آورد. اما فراتر از اهرام و معابد باشکوه، مصر سرشار از عجایبی است که شاید کمتر کسی از آن‌ها خبر داشته باشد. با ما همراه شوید تا سفری به اعماق این سرزمین جادویی داشته باشیم و با هم مواردی از شگفت انگیزترین تجربیاتی که فقط در مصر می توانید داشته باشید را کشف کنیم:

دره پادشاهان: آرامگاه‌های مرموز فراعنه

در دل صحرای سوزان، دره پادشاهان مانند یک گنجینه پنهان، آرامگاه‌های باشکوه فراعنه را در خود جای داده است. مقبره‌هایی با دیوارهای رنگارنگ، تابوت‌های سنگی عظیم و هیروگلیف‌هایی که داستان‌های هزاران ساله را روایت می‌کنند. قدم زدن در این دره، حسی شبیه به ورود به دنیای مردگان فراعنه را به شما می‌دهد.

واحه سیوا: نگینی در دل صحرا

در قلب صحرای غربی مصر، واحه‌ای سرسبز و آرام به نام سیوا پنهان شده است. جایی که زمان انگار کندتر می‌گذرد و نخلستان‌ها با زمزمه باد داستان‌های هزاران ساله را زمزمه می‌کنند. در سیوا، معبدی باستانی به نام معبد آمون را خواهید دید که قدمتش به قرن هفتم قبل از میلاد می‌رسد و دیوارهایش با نقوش رنگارنگ مزین شده‌اند. همچنین می‌توانید از چشمه آب گرم کلئوپاترا لذت ببرید و در آب‌های معدنی آن خستگی سفر را به در کنید.

صومعه سنت کاترین: عبادتگاه بر فراز کوه

در ارتفاع 1733 متری از سطح دریا، بر فراز کوه سینا، صومعه‌ای باشکوه به نام سنت کاترین قرار گرفته است. این صومعه که قدمتش به قرن ششم میلادی می‌رسد، یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های جهان است و کتابخانه‌ای بی‌نظیر با دست‌نوشته‌های باستانی دارد. برای رسیدن به صومعه، می‌توانید مسیری را که حضرت موسی برای دریافت الواح دهگانه پیموده بود، پیاده‌روی کنید و از مناظر خیره‌کننده صحرای سینا لذت ببرید.

معابد ابوصمبل: غول‌های سنگی در کنار نیل

در جنوب مصر، در کنار رود نیل، معابد باشکوهی به نام ابوصمبل قرار گرفته‌اند که مجسمه‌های عظیم رامسس دوم، فرعون بزرگ مصر، را در خود جای داده‌اند. این معابد در قرن 13 قبل از میلاد برای گرامیداشت خدایان آمون و رع ساخته شده‌اند و به دلیل احداث سد آسوآن در دهه 1960، به تکه‌های بزرگ بریده شده و در مکان امن‌تری بازسازی شدند.

دره سفید: سرزمین کروکودیل‌های مومیایی

در غرب رود نیل، دره سفید با صخره‌های سفید و درخشانش، منظره‌ای منحصربه‌فرد را خلق کرده است. اما شگفتی این دره فقط به زیبایی‌اش ختم نمی‌شود. در این دره، گورستان باستانی کروکودیل‌ها قرار دارد که مومیایی‌های هزاران کروکودیل نگهداری می‌شود. باستان‌شناسان معتقدند که مصریان باستان کروکودیل‌ها را حیوانات مقدسی می‌دانستند و آن‌ها را پس از مرگ مومیایی می‌کردند.

واحه بحر: نگین سبز صحرای شرقی

در شرق مصر، در دل صحرای شرقی، واحه‌ای به نام بحر وجود دارد که با نخلستان‌های سرسبز و دریاچه‌های آب شیرین، جادویی بی‌نظیر خلق کرده است. در بحر می‌توانید از تماشای غروب خورشید بر فراز تپه‌های شنی لذت ببرید، در آب‌های گرم دریاچه‌های طبیعی شنا کنید و از تماشای پرندگان مهاجر و حیات وحش صحرایی لذت ببرید.

معبد ادفو: معبد الهه هوروس

در جنوب مصر، در شهر ادفو، معبدی باشکوه به همین نام قرار گرفته است. این معبد به الهه هوروس، خدای عقاب‌سر، تقدیم شده است و با نقوش و ستون‌های بلند و ظریف، شکوه و عظمت معماری مصر باستان را به نمایش می‌گذارد. معبد ادفو یکی از معابد دست‌نخورده مصر است و به خوبی حفظ شده است.

بازار خان الخلیلی: هزارتویی از رنگ و بو

هیچ سفری به مصر بدون گشت و گذار در بازارهای سنتی آن کامل نمی‌شود. بازار خان الخلیلی در قاهره، یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای خاورمیانه است. در این بازار، هزارتویی از مغازه‌های کوچک و بزرگ را وجود دارد.

صومعه سنت کاترین: کلیسای مقدس در کوه سینا

در بلندترین نقطه شبه‌جزیره سینا، صومعه سنت کاترین مانند نگینی بر فراز کوه سینا می‌درخشد. این صومعه که قدمت آن به قرن ششم میلادی باز می‌گردد، یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های جهان است. گفته می‌شود حضرت موسی در همین کوه، الواح آسمانی را دریافت کرده است. بازدید از این صومعه تاریخی و تماشای طلوع آفتاب از فراز کوه سینا، تجربه‌ای معنوی و فراموش‌نشدنی برای هر گردشگری است.

موزه مصر: گنجینه آثار باستانی

موزه مصر در قاهره، خانه‌ای برای هزاران اثر باستانی بی‌نظیر از دوران فراعنه است. از تابوت‌های طلایی و مجسمه‌های ابوالهول گرفته تا مومیایی‌های فراعنه و پاپیروس‌های باستانی، موزه مصر گنجینه‌ای از تاریخ و هنر را در خود جای داده است. تماشای این آثار باستانی، به شما درکی عمیق از تمدن باشکوه مصر باستان می‌دهد.

دریای سرخ: دنیای زیر آب جادویی

غواصی در دریای سرخ، تجربه‌ای است که هرگز فراموش نخواهید کرد. دنیای زیر آب این دریا، پر از مرجان‌های رنگارنگ، ماهی‌های عجیب و غریب و لاک‌پشت‌های دریایی است. می‌توانید با کوسه‌های نهنگ غول‌پیکر شنا کنید یا در میان صخره‌های مرجانی به دنبال ماهی‌های دلقک بگردید. دریای سرخ، بهشتی برای علاقه‌مندان به غواصی و دنیای زیر آب است.

دیگر تفریحات مصر

غواصی در دنیای رنگارنگ دریای سرخ: تصور کنید خود را در آغوش آبی نیلگون دریای سرخ رها کرده اید، ماهی های رنگارنگ و مرجان های زنده دور و برتان رقصان هستند و نور خورشید از سطح آب، تصویری رویایی بر بستر دریا می اندازد. غواصی در دریای سرخ، فرصتی بی نظیر برای تماشای شگفتی های اعماق این پهنه آبی است. از تماشای صخره های مرجانی نفس گیر گرفته تا انواع لاک پشت های دریایی و کوسه ماهی های بازیگوش، دریای سرخ بهشتی برای دوستداران دنیای زیر آب است.

شترسواری در دل صحرای سفید: صحرای سفید، با تپه های ماسه ای سپید رنگ و اشکال صخره ای عجیب و غریب، منظره ای سورئال و فراموش نشدنی را خلق کرده است. سوار بر شتر، در این سرزمین باشکوه پیش بروید و از سکوت و آرامش حاکم بر بیابان لذت ببرید. شب ها زیر آسمان پرستاره صحرا چادر بزنید و از تماشای کهکشان راه شیری با چشمان خود، حظی وصف ناپذیر ببرید.

گم شدن در بازار خان الخلیلی: بازار خان الخلیلی، قدیمی ترین بازار خاورمیانه، با کوچه های تنگ و باریک و هزاران مغازه کوچک و رنگارنگ، تجربه‌ای به یاد ماندنی برای هر گردشگری است. در این بازار که قدم به قدم بوی ادویه جات و پارچه های ابریشمی به مشامتان می رسد، می توانید سوغاتی های منحصر به فرد مصری، از ظروف مسی و لباس های سنتی گرفته تا ادویه جات و عتیقه جات، پیدا کنید. چانه زدن با مغازه داران مصری، بخشی از حال و هوای این بازار سنتی است، پس با روحیه ای بازیگوش و آماده برای چانه زنی وارد شوید!

جشن گرفتن نوروز باستانی در لوکسور: نوروز، عید باستانی که ریشه ای هزاران ساله دارد، در مصر با شور و شوق خاصی جشن گرفته می شود. به شهر لوکسور، پایتخت باشکوه فراعنه، سفر کنید و در جشن های نوروز باستانی با مردم محلی همراه شوید. رقص های سنتی، بازارهای نوروزی و چراغانی های شبانه، نوای طبل ها و سرودهای باستانی، نوروز در لوکسور را به تجربه ای به یاد ماندنی تبدیل می کند.

صعود به کوه سینا و تجربه طلوع خورشید: کوه سینا، محل نزول الواح مقدس بر حضرت موسی، برای بسیاری از ادیان مقدس و دارای اهمیت باستانی است. صعود به این کوه، سفری معنوی و چالش برانگیز است. اگر خواهان تجربه‌ای خاص و فراموش نشدنی هستید، صعود به کوه سینا و تماشای طلوع خورشید از فراز آن را به لیست سفر خود اضافه کنید. مناظر خیره کننده و حس معنوی حاکم بر این مکان، برای همیشه در یادتان باقی خواهد ماند.

بازدید از معبد ادفو، معبدی منحصر به فرد: معبد ادفو، که به خدای حوریس، خدای خورشید، تقدیم شده است، یکی از معابد به خوبی حفظ شده مصر است. با ورود به این معبد، خود را در دنیایی از هیروگلیف های رنگارنگ و مجسمه های عظیم خواهید یافت. داستان های حکاکی شده روی دیوارهای معبد، شما را به سفری در زمان می برند و تجربه‌ای منحصر به فرد از هنر و فرهنگ مصر باستان را برایتان رقم خواهند زد.

انتشار: 5 دی 1402 بروزرسانی: 5 دی 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2253

به "سرزمین فراعنه، گهواره شگفتی ها: عجایبی که فقط در مصر می توانید ببینید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرزمین فراعنه، گهواره شگفتی ها: عجایبی که فقط در مصر می توانید ببینید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید