شبی که دایی برکنار شد

به گزارش مجله بوشهری ها، تیم ملی فوتبال ایران در مسابقات مقدماتی جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی در استادیوم آزادی مقابل عربستان سعودی مغلوب شد و تا حد زیادی شانس رسیدن به جام جهانی را از دست داد.

شبی که دایی برکنار شد

به گزارش خبرنگاران از ایرنا، تیم ملی فوتبال ایران با ترکیب سید مهدی رحمتی، حسن اشجاری، هادی عقیلی، سید جلال حسینی، حسین کعبی، مهدی مهدوی کیا، جواد نکونام، مسعود شجاعی، حسین کاظمی، غلامرضا رضایی و محمدرضا خلعتبری به مصاف تیم ملی عربستان رفت.

حدود 100 هزار نفر در تاریخ هشتم فروردین ماه سال 1388 به استادیوم آمده بودند تا پیروزی ایران با راهنمایی علی دایی را ببینند.

در نیمه نخست ایران صاحب چند فرصت خوب شد که هیچ کدام نتوانست ولید عبدالله را تسلیم کند. مهدی مهدوی کیا، کاپیتان تیم ملی ایران صاحب جدی ترین موقعیت شد ولی در مصاف تک به تک نتوانست گلر عربستان را مغلوب کند.

در ادامه شوت مسعود شجاعی با فاصله کم راهی اوت شد. تیم میهمان بعد از اینکه با جو استادیوم کمی آشنا شد جلو آمد و روی یک ضربه کرنر توسط نایف هزازی به گل هم رسید ولی این گل مردود اعلام شد تا در نیمه نخست 2 تیم به تساوی بدون گل رضایت دهند.

در نیمه دوم اما قرار بود گل هایی رد و بدل گردد. ابتدا مسعود شجاعی در دقیقه 57 روی پاس محمدرضا خلعتبری توانست از پشت محوطه جریمه با شوتی سهمگین ایران را پیش بیندازد و استادیوم را در غرق در شادی کند.

این گل، کار عربستان را برای صعود تمام می کرد. آنها بعد از 2 شکست متوالی مقابل 2 کره، احتیاج به برد در این ملاقات داشتند. مردان خوزه پسیرو بی مهابا به سمت دروازه ایران یورش آوردند.

در دقیقه 79 نایف هزازی در موقعیتی مشکوک به آفساید با رحمتی تک به تک شد و توپ را از بین پاهای او رد کرد تا همه چیز برابر گردد.

ایران بار دیگر حالت تهجمی به خود گرفت. جواد نکونام با یک ضربه سر می توانست بازهم ایران را پیش بیندازد اما ضربه اش به طرز عجیبی راهی اوت شد.

لحظاتی بعد موقعیتی مشابه نصیب عربستان شد و اوساما مولد توانست گل دوم و پیروزی بخش را برای عربستان به ثمر برساند و آب سردی به پیکره ایران و تماشاگران بریزد.

بعد از این گل جمعیت داخل استادیوم لحظه به لحظه کم و کمتر شدند و آنهایی هم که مانده بودند علیه علی دایی شعار می دادند.

عربستان با پیروزی در این مسابقه هفت امتیازی شد و بالاتر از ایران در جدول نهاده شد. علی دایی چند ساعت بعد از این شکست، از سمت خود برکنار شد و چندی بعدی افشین قطبی پس از کش و قوس های فراوان راهنمایی تیم ملی را در سه ملاقات پایانی به عهده گرفت.

تیم تحت راهنمایی قطبی در پیونگ یانگ مقابل کره شمالی به تساوی بدون گل رسید؛ امارات را در تهران با یک گل برد و در نهایت مقابل کره جنوبی در سئول به تساوی یک بر یک رضایت داد تا در گروه خود چهارم گردد و به جام جهانی 2010 نرسد.

از گروه ما 2 کره جواز صعود مستقیم گرفتند و عربستان هم به عنوان تیم سوم راهی ملاقات پلی آف شد.

آنها مقابل بحرین در مجموع 2 مسابقه تن به تساوی 2 بر 2 دادند و به دلیل گل خورده در خانه حذف شدند.

بحرین نیز حریف نیوزلند نشد تا در نهایت آسیا با چهار نماینده در آفریقای جنوبی حاضر گردد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 10 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 921

به "شبی که دایی برکنار شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شبی که دایی برکنار شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید