تور گرجستان ارزان: سوغات باتومی چیست؟

به گزارش مجله بوشهری ها، باتومی، یکی از محبوب ترین مقصدهای گردشگری در گرجستان، سوغاتی های متنوعی دارد؛ از زیورآلات میناکاری گرفته تا خوراکی های لذیذی که فقط در گرجستان پیدا می کنید.

تور گرجستان ارزان: سوغات باتومی چیست؟

با ما سفر کنید و با تور گرجستان ارزان از زیباترین کشور اروپا دیدن کنید و شهر زیبای تفلیس را ببینید.

تپه های پوشیده از مه، پس زمینه چشم انداز های زیبای باتومی است. جاهای تماشای باتومی و هتل های آن روزبه روز در حال توسعه هستند و بر تعداد آن ها افروده می شود؛ تا جایی که این شهر به مرکز تفریحات و گردشگری گرجستان تبدیل شده است.

خرید سوغات، یکی از برترین و مجذوب نماینده ترین بخش های سفر است. وقتی در بازارهای شلوغ و فروشگاه ها قدم می زنید و تک تک محصولات را نگاه می کنید و از بین سوغات و صنایع دستی رنگارنگ، برترین ها را برای دوستان و عزیزان خود انتخاب می کنید. در گرجستان، صنایع دستی قیمت نسبتا معقولی دارند. در فروشگاه ها سر قیمت محصولات نمی توانید چانه بزنید، ولی برای خرید از فروشنده های خیابانی و بازارچه ها، چانه زدن را از قلم نیاندازید. در ادامه با تعدادی از سوغاتی های گرجستان آشنا می شویم که در سفر به باتومی می توانید برای عزیزان خود تهیه کنید.

زیورآلات میناکاری

میناکاری، هنری قدیمی و زیبا است که با ترکیب فلزاتی مثل نقره، مس و طلا و شیشه مذاب تهیه می شود. در گرجستان، قدمت این هنر، یک دوره وسیع تاریخی را در بر می گیرد که از قرن هشتم تا انتهای قرن پانزدهم میلادی است. متاسفانه این هنر زیبا در اواخر قرن پانزدهم روبه افول رفت و دیگر رونق سابق را نداشت تا اینکه در قرن بیستم، هنرمندان مجددا این هنر را مورد توجه قرار دارند و با تلفیق تکنیک های سنتی و مدرن زیورآلاتی بسیار زیبا و بااصالت می سازند. در فروشگاه های مختلف سوغات گرجستان می توانید این زیورآلات زیبا را به عنوان سوغات بخرید که تنوع زیادی دارند و بدون شک، محصولاتی که مورد پسندتان واقع شود، به راحتی پیدا می کنید.

اکسسوری دست ساز و شال های پشمی

این روسری ها و شال های پشمی، علاوه بر اینکه ظاهری سنتی و زیبا دارند، برای فصل سرما بسیار مناسب و کاربردی هستند. ضمن اینکه با خرید آن ها، از فراوریات بومی منطقه حمایت می کنید و قدمی در جهت تحقق گردشگری مسئولانه بر می دارید. قیمت آن ها هم نسبت به شال های برند، بسیار ارزان است.

انواع کیف ها و اکسسوری دست ساز در فروشگاه های سوغات باتومی عرضه می شود. مثلا سنگ های نقاشی شده، زیورآلات دست ساز و کیف های دست سوز با طرح های سنتی که حال و هوای سبک زندگی گرجستانی را به زیبایی تمام برای عزیزان تان زنده می نمایند.

پنیر

شاید تابه حال چیزی در مورد پنیرهای گرجستان نشنیده باشد، ولی از فرصت سفر به گرجستان بهره ببرید و طعم بی نظیر آنظ ها را امتحان کنید. مطمئنا مشتاق می شوید تا مقداری از آن را برای نزدیکان خود ببرید. البته همه انواع پنیر را نمی توانید به عنوان سوغات ببرید. باید بسته بندی خاصی داشته باشند و ضمن اینکه باید به قوانین ورود و خروج مواد غذایی محل زندگی تان توجه کنید. انواع پنیر با طعم های مختلف در سوپرمارکت ها و حتی فروشگاه های مخصوص پنیر عرضه می شود. تنوع آن ها بسیار زیاد است و می توانید قبل از خرید مقداری از آن را امتحان کنید.

جوراب با طرح خینکالی

البته این سوغاتی دست ساز نیست، ولی هدیه ای خاص و جالب است که می توانید برای عزیزان تان تهیه کنید. جوراب هایی که طرح خینکالی روی آن ها چاپ شده است. خینکالی یا دامپلینگ گرجستانی، غذای ملی این کشور است و حتما هر جهانگردی که به گرجستان سفر کند، حداقل یک بار این غذا را در طول سفر خود امتحان می نماید. معمولا اگر بیش از سه عدد از این جوراب ها بخرید، تخفیف می گیرید یا آن ها را در جعبه های کادویی عرضه می نمایند.

ادویه

برای بسیاری از جهانگرد های گرجستان، خرید ادویه جات یکی از مهم ترین بخش های سفر است. در گرجستان می توانید باکیفیت ترین ادویه ها را با قیمت مناسب بخرید انواع ادویه مخلوط هم در فروشگاه ها عرضه می شود که با خرید آن ها می توانید عطر و طعم غذاهای گرجستانی را به غذاهای خود اضافه کنید. علاوه بر فروشگاه های سوغات و فروشگاه های مخصوص ادویه، در بازارچه ها معمولا غرفه های زیادی به فروش ادویه اختصاص دارد.

زیورآلات نقره

نقره از آن فلزهایی است که برای تهیه انواع زیورآلات در سراسر جهان مورد توجه قرار گرفته است. هر منطقه ای با توجه به فرهنگ و سنت های خود، از نقره برای ساخت زیورآلات با طرح های خاص استفاده می نماید. بسیاری از این زیورآلات، دست ساز هستند و گاهی با هنرهای دیگر مثلا میناکاری، تزیین می شوند.

رومیزی های سنتی آبی

این رومیزی های سنتی معمولا طرح گوزن و پرنده دارند و آبی رنگ هستند. این رومیزی ها را می توان بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ بومی به حساب آورد. اهالی گرجستان، شیوه های قدیمی رنگ آمیزی پارچه را که در شرق رواج داشته، با طرح های سنتی خودشان ترکیب نموده اند. این رومیزی های سنتی هم مثل بسیاری از هنرهای سنتی، مدتی روبه فراموشی رفته بودند، ولی با استقبال مردم از طرح ها و هنرهای سنتی، دوباره هنرمندان به فراوری آن ها روی آورده اند.

نمونه های مینیاتوری از آثار باستانی گرجستان

در سفر به گرجستان فرصتی برایتان فراهم می شود که از آثار تاریخی تماشا کنید. می توانید این آثار تاریخی زیبا را در قالب مجسمه های مینیاتوری برای دکور منزل تان بخرید. قدمت برخی از این آثار باستانی به قرن سوم میلادی برمی شود. علاوه بر وسایل دکوری مینیاتوری، انواع ماگ، مگنت و تابلو با تصاویری از منظره ها و جاذبه های گرجستان در فروشگاه های سوغات عرضه می شود. سوغاتی خوبی که تک تک خاطرات سفرتان را زنده می نماید.

لباس های سنتی با تغییرات مدرن

لباس های سنتی زیبایی خاصی دارند و معمولا برای دوخت آن ها از برترین و رنگارنگ ترین پارچه ها استفاده می شود. امروزه طراحان لباس، با الهام از طرح ها و مدل های سنتی و اضافه کردن تغییرات مدرن، لباس هایی زیبا و کاربردی و شیک طراحی می نمایند که تقریبا همه سلیقه ها می پسندند. اگر از علاقه مندان به لباس های سنتی هستید، بدون شک از تماشا این مدل ها لذت می برید و می توانید برای خودتان یا عزیزان تان بخرید.

اشیای سرامیکی

اشیای سرامیکی همه جا پیدا می شوند، ولی هر منطقه ای طرح و رنگ خاصی برای تزیین این اشیا دارد. در فروشگاه های سوغات باتومی، انواع وسایل و اشیا و ظروف سرامیکی را خواهید دید که با المان های سنتی گرجستانی تزیین شده اند. بسیاری از آن ها دست ساز هستند و با دست نقاشی می شوند. در نتیجه علاوه بر بعد فرهنگی از نظر هنری بسیار ارزشمند هستند و آن ها را می توانید برای کسانی که از دوستداران هنر و فرهنگ هستند، به عنوان سوغات بخرید.

چورچخلا

چورچخلا یکی از سوغاتی های خوراکی گرجستان است. در شهرهای مختلف این کشور و در فروشگاه های سوغات، انواع آن ها را خواهید دید که با رنگ ها و طعم های مختلف از در و دیوار فروشگاه ها آویزان اند. ظاهری مجذوب نماینده و اشتهابرانگیز دارند. این سوغاتی لذیذ با عصاره میوه ها به خصوص شیره انگور تهیه می شود. شبیه آن را در بسیاری از شهرهای کشور خودمان هم دیده اید. برای تهیه آن، انواع مغزها به خصوص گردو را به نخ می کشند و در عصاره میوه ها فرو می برند تا حسابی آغشته شود. بعد از چند بار تکرار این عمل، چورچخلا را جایی آویزان می نمایند تا خشک شود.

چای و مربا

مربای محلی همه جای جهان پیدا می شود، ولی مرباهایی که در گرجستان خواهید دید شاید کمتر جایی بتوانید پیدا کنید؛ مربای گردو، گیلاس سفید، دانه کاج و فیجوا از مرباهایی است که حتما باید امتحان کنید و اگر عاشق عطر و طعم آن ها شدید، می توانید از فروشگاه های سوغات و سوپرمارکت ها برای دوستان و عزیزان تان هم آن ها را بخرید. چای گرجستان هم معروف است و یک برند مشهور چای به نام Gurieli در گرجستان وجود دارد که محصولات آن را به راحتی در هر سوپرمارکتی پیدا می کنید. نظرها و پیشنهادها خود را در مورد سفر به گرجستان با ما و سایر کاربران خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / theculturetrip.com / dariko.net
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1948

به "تور گرجستان ارزان: سوغات باتومی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور گرجستان ارزان: سوغات باتومی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید