رهبر هنگ کنگ: مطبوعات نباید دولت را تضعیف کنند

به گزارش مجله بوشهری ها، رهبر هنگ کنگ امروز سه شنبه با رد نقدها آمریکا در مورد اقدام علیه یک روزنامه طرفدار دموکراسی با قانون امنیتی و قدرتمند تازه گفت، رسانه ها در هنگ کنگ نباید دولت را تضعیف کنند.

رهبر هنگ کنگ: مطبوعات نباید دولت را تضعیف کنند

به نقل از خبرگزاری فرانسه، هنگ کنگ همواره میزبان طیفی از رسانه های بین المللی و محلی فعال بوده اما در سالهای اخیر آزادی مطبوعات به شکل چشمگیری کاهش یافته است.

هفته گذشته مقامهای هنگ کنگی دارایی های روزنامه اپل دیلی که بزرگترین روزنامه طرفدار دموکراسی در این شهر است، توقیف کردند و به قانون امنیتی نوی که پکن در سال 2020 ارائه کرد، استناد داشتند.

دو تن از مدیران این رسانه به تبانی متهم شدند که یک جرم امنیت ملی است. پلیس هنگ کنگ در پشتیبانی از اقدامش به دو مقاله این روزنامه که خواستار تحریم بین المللی علیه چین و رهبران هنگ کنگ شده بود، اشاره دارد.

کری لام، مدیر اجرایی هنگ کنگ در رابطه با روزنامه اپل دیلی و آزادی مطبوعات در این منطقه گفت: انتقاد از دولت هنگ کنگ مسئله ای ندارد اما اگر قصدی برای سازماندهی فعالیت ها برای تحریک خرابکاری علیه دولت وجود داشته باشد، بعد قطعا مساله فرق میکند. دوستان رسانه ای باید توانایی تشخیص میان آنها را داشته باشند.

برخلاف چین که مطبوعات عمدتا دولتی و سانسور شده هستند، هنگ کنگ نیمه خودمختار به لطف قانون اساسی کوچکش تا حدی از آزادی بیان برخوردار است. اما کمپین کنونی چین برای ریشه کن کردن مخالفان، در پی اعتراضات انبوه و گهگاه خشونت آمیز دموکراسی طلبان، نگرانی ها در مورد آینده این قطب تجاری را افزایش داده است.

این قانون امنیتی نو طیفی از دیدگاه های سیاسی را مجرمانه میداند و اقدام علیه روزنامه اپل دیلی موجب شده تا سایر مطبوعات و رسانه ها نگران شوند که چه نوع ابراز عقیده یا گزارشی ممکن است موجب تحقیقات شود.

مدیر اجرایی هنگ کنگ در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت که پیگرد اپل دیلی حمله به کار روزنامه نگاری معمول نیست و این روزنامه برای تضعیف امنیت ملی چین از طریق گزارشاتش تلاش داشت.

کری لام در جواب سوال خبرنگاری که پرسید تعریف او از کار روزنامه نگاری معمول چیست، گفت: فکر میکنم خودتان در جایگاه بهتری برای پاسخ به این سوال هستید.

ایالات متحده از اقدام علیه اپل دیلی انتقاد کرده است؛ کری لام اما با رد این نقدها گفت: سعی نکنید مقامهای هنگ کنگی را به استفاده از قانون امنیت ملی به نام وسیله ای برای سرکوب رسانه ها یا خفه کردن آزادی بیان متهم کنید. تمامی این اتهامات از سوی دولت آمریکا مطرح میشوند که باید بگویم اشتباه هستند. ، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 26 تیر 1400 بروزرسانی: 26 تیر 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1648

به "رهبر هنگ کنگ: مطبوعات نباید دولت را تضعیف کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رهبر هنگ کنگ: مطبوعات نباید دولت را تضعیف کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید