راهکارهای مناسب برای غلبه بر نگرانی

به گزارش مجله بوشهری ها، یک روانشناس گفت: نگرانی یک بخش عادی از زندگی روزانه است و اگر به خوبی اداره گردد، می تواند در انجام بهتر فعالیت ها یاری کند.

راهکارهای مناسب برای غلبه بر نگرانی

ماندانا رکنی روانشناس و مشاور در گفت وگو با خبرنگار ، درباره راهکارهای مناسب غلبه بر نگرانی اظهار کرد: نگرانی یک بخش عادی از زندگی روزانه است و اگر به خوبی اداره گردد، می تواند در انجام بهتر فعالیت ها یاری کند.

این روانشناس ادامه داد: اگر نگرانی به شیوه ای نادرست اداره گردد و یا مورد غفلت قرار گیرد، منجر به ضعف عملکرد می گردد، اما اگر فشار وارد شده بر شما در برابر توانایی تان جهت مقابله با شرایط، در حد مناسبی باشد، شما می توانید سالم و خوشبخت زندگی کنید.

رکنی اعلام کرد: در فشار خیلی زیاد، ممکن است از بیماری های ناشی از استرس و نگرانی رنج ببرید و فشار خیلی کم نیز ممکن است باعث نگرانی گردد، احساس خستگی، بی ارزشی و یا نداشتن عزت نفس، می تواند موجب استرس گردد.

وی با بیان اینکه به حرف های بدن خود گوش دهید، اضافه نمود: آگاهی از آنچه در بدنتان اتفاق می افتد، کلید آغاز مدیریت استرس شماست و به آنچه که جسم شما می گوید، گوش فرا دهید. اگر سردرد یا معده درد در شما ظاهر می گردد، به امید این که دنبال کارش خواهد رفت، تنها چند قرص نخورید، بلکه علل استرس خود را شناسایی نموده و در جهت پیدا کردن ریشه آن ها گام بردارید.

این روانشناس با اشاره به اینکه کار های خود را اولویت بندی کنید، اضافه نمود: یک لیست کار داشته باشید، می توانید کارهایتان را در آن اولویت بندی کنید و با خالی کردن ذهنتان روی کاغذ و انجام امورتان به ترتیب اهمیت، از استرس ها و نگرانی های خود بکاهید.

رکنی گفت: برای تمدد اعصاب خود وقت بگذارید، برخی افراد فکر می نمایند که اوقات فراغتشان را در آرامش می گذرانند، اما سرگرمی های آنان می تواند برایشان استرس زا باشد، مثل بازی های رقابت آمیز، قدم زدن، ماساژ و غیره استرس زا هستند.

وی با اشاره به اینکه در زمان احساس نگرانی و استرس، از تکنیک های تنفسی بهره بگیرید، اضافه نمود: تنفس های شکمی باعث کاهش استرس می شوند، یکی از بهترین تکنیک های تنفسی، تکنیک ساده 8-7-4 است که در هر شرایطی قابل اجراست، اما بهتر است با پشت صاف انجام گردد برای انجام این تکنیک، در 4 ثانیه با بینی، دم بگیرید، سپس 7 ثانیه دم خود را نگه دارید و نهایتا بازدم خود را در 8 ثانیه انجام دهید، این سیکل را 3 تا 4 بار تکرار کنید.

این روانشناس اضافه نمود: نگهداشتن دم در این روش بسیار مهم است، چرا که باعث می گردد ریه ها پر از اکسیژن شوند و آن را به تمام بدن بفرستند که این خود منجر به آرامش بخشی بیشتری می گردد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 31 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 155

به "راهکارهای مناسب برای غلبه بر نگرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهکارهای مناسب برای غلبه بر نگرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید