خبرنگاران گزارش وزارتخانه های صمت، اقتصاد و کشاورزی درباره کرونا ارائه شد

به گزارش مجله بوشهری ها، تهران- خبرنگاران- نایب رییس دوم کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس از ارائه گزارش وزارتخانه های صمت، اقتصاد و جهادکشاورزی درباره کرونا و آثار آن بر اقتصاد در نشست امروز با مسئولان این وزارتخانه ها اطلاع داد.

خبرنگاران گزارش وزارتخانه های صمت، اقتصاد و کشاورزی درباره کرونا ارائه شد

جهت دریافت خدمات اجرای فواید روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

به گزارش خانه ملت، هادی قوامی روز شنبه در تشریح نشست کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس گفت: ششمین جلسه این کمیسیون به شکل ترکیبی با حضور اعضای هیات رییسه آن و معاونان وزارت صمت، وزارت اقتصاد و جهاد کشاورزی در محل کمیسیون تلفیق برگزار گردید و بقیه اعضا هم به صورت آنلاین در مباحث مطروحه مشارکت داشتند.

نایب رییس دوم کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس اضافه کرد: نمایندگان این وزارتخانه ها برنامه های خود را در خصوص کرونا و آثار آن بر مسائل اقتصادی و همچنین جهش فراوری در این جلسه ارائه کردند.

قوامی توضیح داد: معاون وزیر صمت اعلام نمود که 7 محور اساسی در این وزارتخانه مدنظر قرار گرفته است و بیش از 30 پروژه در بخش های مختلف هم در دست اقدام است. همچنین بحث چگونگی کنترل واردات با توجه به کاهش درآمدهای نفتی، محصولات پتروشیمی و فولادی وجود دارد قطعا در این میان مضیقه های ارزی بوجود می آید و باید واردات کنترل گردد. البته درباره چگونگی افزایش صادرات با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور هم مطالبی مطرح شد.

وی با بیان اینکه وزارت صمت گزارشی هم درباره قانون حداکثر استفاده از توان فراوریی و خدماتی در تأمین احتیاجهای کشور و تقویت آنها در امر صادرات ارائه کرد، اعلام کرد: آن ها آیین نامه های مورد احتیاج این قانون را تدوین نموده و به دولت فرستاده اند و تا اردیبهشت ماه مصوب خواهد شد، در سال 98 با اجرای قانون حداکثر استفاده از توان فراوریی و خدماتی حدود یک میلیارد دلار ارز اختصاصی برای واردات، کاهش پیدا کرد.

نایب رییس دوم کمیسیون ویژه حمایت از فراوری ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی مجلس بیان داشت: وزارت جهاد کشاورزی هم گزارشی در راستای کاهش واردات، افزایش فراوری داخل و صادرات محصولات کشاورزی و همچنین طرح های افزایش بهره وری مانند طرح های خوزستان، ایلام و سیستان و بلوچستان که بخشی از آن به بهره وری رسیده است را برای نمایندگان مجلس تشریح کرد.

قوامی ادامه داد: همچنین آنها اعلام نمودند با توجه به کشت پاییزه گندم و بارندگی خوب، پیش بینی می گردد میزان فراوری سال جاری گندم ما 13 میلیون تُن باشد، که این مقدار ما را از واردات گندم بی احتیاج می نماید. درباره طرح های خودکفایی در شکر، روغن، چای و سایر مواد اولیه مورد احتیاج بخش کشاورزی هم مطالبی ارائه شد.

وی با اشاره به اینکه وزارت اقتصاد هم گزارش خود را در 4 محور درخصوص تامین اقتصادی بنگاه ها، ارز، فراوری داخل و تجارت خارجی و فضای کسب و کار عنوان کرد، اضافه کرد: در فضای کسب و کار باید یک تغییر نگاه پیشینی به نگاه پسینی انجام گردد زیرا دستگاه ها اکنون به سختی مجوزها را برای راه اندازی کارها ارائه می نمایند و اینگونه مسائل فراورینمایندگان را در بحث مجوزها به حداقل برسانیم مانند فراوری الکل به دلیل شیوع کرونا که بدون اخذ مجوز اکنون فراوری می گردد.

نماینده مردم اسفراین در مجلس یادآور شد: مسئولان باید کوشش نمایند، اکنون با توجه به وجود کرونا و آثار آن بر فضای جامعه هرچه سریعتر دولت الکترونیک راه اندازی گردد و مقاومت دستگاه های سنتی حذف گردد. همچنین مرکز پژوهش های مجلس هم نقطه نظرات خود را درباره کارگران ساختمانی و دستفروش ها ارائه و اعلام نمودند که اگر برای این قشر تدبیری اندیشیده نگردد مسلما به تهدیدی در بحث اقتصاد تبدیل خواهند شد.

قوامی توضیح داد: قرار شد، برای جلسه بعد درباره 75 هزار میلیارد تومانی که بانک مرکزی می خواهد به عنوان تسهیلات ارائه کند بحث و آنالیز گردد زیرا بانک مرکزی باید معین کند این مبلغ از چه محلی پرداخت خواهد شد.

وی گفت: اگر از محل کاهش نرخ ذخیره قانونی پرداخت گردد، براساس قانون پولی بانکی ما نرخ ذخیره قانونی نباید کمتر از 10 درصد باشد و تامین این مبلغ از این محل موجب افزایش پایه پولی و تورم می گردد که خلاف سیاست های جهش فراوری و اقتصاد است.

نماینده مردم اسفراین در مجلس گفت: سازمان برنامه و بودجه هم می خواهد 200هزار میلیارد تومان در قالب های مختلف برای جهش فراوری پرداخت کند که این موضوع هم باید شفاف گردد و در نشست بعدی این مسایل با حضور مسئولان بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه آنالیز خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 718

به "خبرنگاران گزارش وزارتخانه های صمت، اقتصاد و کشاورزی درباره کرونا ارائه شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران گزارش وزارتخانه های صمت، اقتصاد و کشاورزی درباره کرونا ارائه شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید