خبرنگاران فرانسه از عودت اسناد 132 سال جنایت و استعمار در الجزایر طفره می رود

به گزارش مجله بوشهری ها، تهران - خبرنگاران - 50 روز پس از افشاگری دولت الجزایر از فجیع ترین جنایت دوران استعماری فرانسه در آن کشور، امانوئل مکرون از آماده شدن گزارش پرونده اسناد این جنایت ها و مدارک آرشیو شده مربوط به آن دوران در ژانویه 2021 خبر داده، اسنادی که تا به امروز از عودت آنها طفره رفته است.

خبرنگاران فرانسه از عودت اسناد 132 سال جنایت و استعمار در الجزایر طفره می رود

با ما همراه باشید و با تور فرانسه ارزان از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

عبدالمجید شیخی مشاور رئیس جمهور الجزایر در امور دوران استعمار دهم آبان گذشته در گفت وگو با خبرگزاری رسمی این کشور، از جنایات فرانسه در دوران استعمار کشورش پرده برداشت و گفت که فرانسه در آن دوران استخوان نیروهای مقاومت الجزایر را به سرزمین خود انتقال می داد تا از آن در فراوری صابون و تصفیه شکر استفاده کند.

در این گفت و گو، فردی که مدیرکل موسسه آرشیو الجزایر است، اذعان داشت ما از پاریس خواستیم تا آرشیو به یغما رفته آن دوران را به الجزیره باز پس دهد، اما فرانسه با هدر دادن وقت از تحقق بخشیدن به این درخواست ما تا به امروز سرباز زده است.

الجزایر به مدت 132 سال تحت استعمار فرانسه بود؛ این کشور بارها از پاریس خواستار عذرخواهی نسبت به جنایت های ضد بشری در دوران استعمار آن کشور شده است؛ خواسته ای که هرگز محقق نشد و اگر چه روسای جمهوری پیش از مکرون هرگز اعتقادی به این مساله نداشتند، اما مواضع رئیس جمهوری کنونی فرانسه که پیشتر هم نسبت به ایجاد نظام شکنجه در دوران استعمار الجزائر اذعان نموده است، شاید تا حدودی متفاوت از پیشینیان خود باشد.

شهریور دو سال پیش، رئیس جمهوری فرانسه در بیانیه ای به صورت رسمی مسوولیت این کشور در استفاده نظام مند از شکنجه از سوی نظامیان فرانسوی در دوران جنگ الجزائر را به رسمیت شناخت.

حال پس از نزدیک به 70 سال از زمان جنگ الجزایر که صدها هزار نفر از مردمان این کشور تحت استعمار فرانسه قتل عام شدند، مکرون به همتای الجزایری خود گفته که گزارش آرشیو این جنایت ها آماده و به این کشور عودت داده می گردد.

جنگ الجزایر اول نوامبر سال 1954 شروع شد؛ 450 هزار سرباز فرانسوی در برابر 25 هزار مبارز الجزایری ایستاده بودند.

در منطقه کابیلی در شمال الجزایر و اطراف آن، شماری از استقلال طلبان الجزایری که شاهد گسترش سلطه و نفوذ فرانسه بودند، جنبشی به راه انداختند. با وجود کشته شدند هزاران نفر، فرانسه حاضر به رهاسازی الجزایر نشد. استعمار این کشور تمامی راه های ممکن را بسته بود.

این جنگ که به گفته بنیامین استورا تحلیلگر و کارشناس الجزایری، یکی از خشونت بارترین جنگ ها علیه استعمار بوده تقریبا هشت سال طول کشید. در پی این جنگ نه تنها بیش از یک میلیون نفر آواره و در نهایت مجبور به مهاجرت شدند که مبارزان جنبش نیروی مقاومت الجزایر هم قتل عام شدند.

روزنامه فرانسوی زبان لو ژون اندپاندان (Le Jeune indépendant) الجزایر روز یکشنبه به نقل از ریاست جمهوری این کشور نوشت که در جریان تماس تلفنی دیروز رئیس جمهوری فرانسه با عبدالمجید تبون همتای الجزایری اش، مکرون اظهار داشت که گزارش پفراینده اسناد و مدارک آرشیو شده مربوط به دوران استعمار فرانسه در الجزایر که به بنیامین استورا (Benjamin Stora) سپرده شده است، در ماه ژانویه 2021 آماده خواهد شد.

در دوران استعمار فرانسه که سابقه آن بر فرایند بهبود مناسبات این دو کشور سایه افکنده، به گفته الجزایری ها، بین یک تا یک و نیم میلیون نفر از مردم این کشور به دست فرانسوی ها به قتل رسیدند.

رئیس جمهوری فرانسه پس از پیروزی خود در سال 2017 به جنایت های کشورش در الجزایر اذعان کرد، اما پس از آن و به دنبال فشار راست گرایان فرانسوی نتوانست آن را به عنوان جنایت معرفی کند.

خواسته الجزایری ها این است که فرانسه به خاطر 132 سال استعمار و جنایت هایش در آن کشور عذرخواهی کند و تاکید دارند که باید ثروت و آرشیو ملی الجزایر را به این کشور بازگرداند.

الجزایر در ماه ژوئیه گذشته به جامانده پیکر 24 تن از نیروهای مقاومت الجزایری را که به مدت 170 سال در موزه انسان در پاریس نگه داشته شده بودند ، باز پس گرفت.

رئیس جمهوری الجزایر بارها تاکید نموده که کشورش عزم خود را برای کامل کردن این فرآیند جزم نموده تا پیکر تمامی شهدا به خاک وطن بازگردند که به آن عشق می ورزیدند و برایش جانفشانی کردند.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1277

به "خبرنگاران فرانسه از عودت اسناد 132 سال جنایت و استعمار در الجزایر طفره می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران فرانسه از عودت اسناد 132 سال جنایت و استعمار در الجزایر طفره می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید