خبرنگاران از سعدی تا ضیاموحد با نوروز به کوشش علی دهباشی

به گزارش مجله بوشهری ها، تهران- خبرنگاران- نوروز کتابی است که طی بیش از 10 سال تدوین شده و راوی پژوهش ها، مقالات، خودنوشت ها، اشعار بزرگان آسمان ادب ایران در حوزه نوروز، آداب، رسوم و سنت های کهن ترین جشن و آیین ملی و باستانی ایران به کوشش علی دهباشی است.

خبرنگاران از سعدی تا ضیاموحد با نوروز به کوشش علی دهباشی

استاد زنده نام عبدالحسین زرین کوب در انتها دهه ششم عمر خود و در تولد شصتمین بهار عمرش در یکی از روزهای نوروز حال خود را اینگونه قلمی کرده است که: هر بار که نوروز از راه می رسد، احساس می کنم که من نیز با سرمدیت آن جهانیی که ممکن است بهترین جهانی ممکن هم نباشد و در عین حال، بهترین بودنش هم غیر ممکن نیست، تولدی دوباره پیدا می کنم و خود را برای مرور بر گذشته ای که نوروز بارها آن را پس پشت گذاشته است و رد پای خود را در چین پیشانی من نقش کرده است، آماده می یابم و اکنون نیز که توالی شصت نوروز را دارم پشت سر می گذارم، به رغم محنت ها و مصایبی که یاد آنها در غربت بیشتر از هرجا و به هنگام تجدید سال بیشتر از هر وقت بر دل سنگینی می کند، همچنان مثل نوروز پیر وجودم را در گذرگاه این نفحه ایزدی تسلیم جاذبه حیات سرمدی می یابم و دل پیرم را بعد از گذشت سال های دور جوانی هنوز از وسوسه عشق خالی نمی بینم.

این عشقی است که جان مرا با هرچه زیباست و هرچه انسانی است پیوند می دهد و بقای آن بعد از فنای من نیز همچنان ممکن است، غیر ممکن نیست. (ص.695)

این فرازی از فصل های زیبا و خواندنی کتاب نوروز به کوشش علی دهباشی است که نشر افکار آن را در 1140 صفحه منتشر کرده است.

10 سال تحقیق، 70 سال درازنای عمر نوشتارها همگی در کتاب نوروز

وقتی صحبت از علی دهباشی به میان می آید- که امید بعد از پشت سر گذاشتن دوران سخت کرونا که در روزهای انتهای اسفند 1399 به چنگال آن گرفتار شده بود، عید 1400 خورشیدی طراوت و فرح خود را بر تنفس او مستدام کرده باشد- به یاد شب های گران سنگی که او در حوزه پاسداشت نام های بزرگ ادبیات ایران زمین، آیین ها و سنن ملی مان در قالب شب های بخارا برگزار می کرد می افتیم.

حال این بار تجمیع تمامی مقالات از نام های سترگ و بزرگی چون غلامحسین یوسفی، مهرداد بهار، محمد مشخص، ژاله آموزگار، جلیل دوست خواه، مجتبی مینوی، حبیب یغمایی، عبدالحسین زرین کوب، انجوی شیرازی، جعفر شهری، محمود روح الامینی، ثمین باغچه بان، کیکاووس جهان داری، فریدون مشیری، محیط طباطبایی و فراوان نام های دیگر که قلم آن ها بر حوزه نوروز از خودنوشت تا روایت آیین های همسو با این جشن باستانی برای هر علاقه مند به کتاب و کتاب خوانی دمی جادویی به شمار می رود را علی دهباشی طی تحقیقی بیش از یک دهه و بازه زمانی قریب به 70 سال از عمر و سن تمامی مقالات آن بزرگ نامدار نویسندگانی که ذکرشان رفت و زینت بخش این وجیزه و سیاهه شدند را در قالب کتاب نوروز تجمیع کرده است.

کتابی که خود منبعی 200 مجلدی در شناسایی منابع ارزشمند نوروز است

یکی از مهم ترین ویژگی های کتاب نوروز علی دهباشی، کتابنامه آنست که به بیش از 200 اثر مکتوب در حوزه نوروز از نام های بزرگ تا نام هایی اشاره شده که فراوان در حوزه جایگاه ادبیات، محیط های دانشگاهی و پژوهشی و حتی فرهنگ عامه آثارشان را قلمی کرده اند.

فصلی که در ابتدای این نوشتار روایت آن رفت، خودنوشتی از خاطرات استاد زنده نام عبدالحسین زرین کوب در تولد شصت سالگی در نوروزی است که انتها ششمین دهه بهار عمر خود را جشن گرفته بود.

کتاب نوروز به کوشش علی دهباشی در همراهی با هر یک از این نام ها و دلدادگی با هر فصلی از این کتاب می تواند مخاطب را چنان غرق کند و چنان جذاب است که خواننده این اثر فراموش می کند کتابی با بیش از 1100 صفحه را در دست گرفته است و ورق زده است.

فلسفه نوروز، آیین ها و رسوم نوروز، نوروز در ایران باستان، نوروز و اسطوره ها، نوروز در تاریخ، هفت سین، سیزده به در، نوروز در مناطق مختلف ایران، نوروز در کشورهای دیگر، نوروز در متون کلاسیک ادبیات فارسی، نوروز در سفرنامه ها و اشعار نوروزی از سعدی تا ضیاء موحد؛ عناوین 12 فصلی ست که کتاب نوروز به کوشش و تدوین علی دهباشی را تشکیل می دهد.

خواننده این اثر چنان در آسمان لایتناهی نام های بزرگ گنبد فیروزه ای ادبیت ادبیات سرزمین مان درمی غلتد که بهار 1400 را این بار شادکام تر در قامت تجربه با بال های یار مهربان پشت سر می گذارد.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1480

به "خبرنگاران از سعدی تا ضیاموحد با نوروز به کوشش علی دهباشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران از سعدی تا ضیاموحد با نوروز به کوشش علی دهباشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید