جک کروآک مرگش را در بیگ سور روایت می نماید

به گزارش مجله بوشهری ها، به گزارش خبرنگاران؛ به تازگی رمان بیگ سور نوشته جک کروآک با ترجمه ای از فرید قدمی و از سوی نشر روزنه منتشر شده است که اغلب منتقدان نسل بیت این کتاب را شاهکار کروآک و مهمترین رمانش می دانند.

جک کروآک مرگش را در بیگ سور روایت می نماید

فرید قدمی؛ نویسنده و مترجم، در پاسخ به این پرسش که ویژگی های این اثر چیست که تا این میزان نظر منتقدان را به خود جلب نموده است؟، گفت: بیگ سور زبان خیلی خاصی دارد، به زبان محاوره نزدیک است، اما پیچیدگی های شاعرانه بسیاری دارد؛ پیچش هایی که میان نشان و زبان حرکت می نمایند، جایی که حتا دریا و نهر هم حرف می زنند؛ یک جور انگار اوج روبروه کروآک با زبان است. از طرف دیگر شیوه روایت کروآک در این رمان فوق العاده است؛ با کشش عجیبی خواننده را با ماجرای دیوانه شدن اش پیش می برد و در این میان جستارهای گریزگون فوق العاده ای درباره اعتیاد به الکل، جنون، دوستی، عشق و حتی هستی دارد. در جایی از رمان می گوید: دنیا کهن تر از آن است که بگردد تنها با کلمات مدرن به آن فکر کرد.

نویسنده کتاب کُمون مردگان یا مرثیه ای برای پیراهن خونی سوفیا ادامه داد: بیگ سور واقعا متنی وحشی و پرشور، و در عین حال متفکرانه و اندوهگین است؛ به نوعی روایت مرگ کروآک هم است که چند سالی پس از نگارش این رمان دست آخر الکل کار دستش داد و در خانه اش او را کشت، به خاطر خونریزی کبد. مرگی که البته گری اسنایدر هم در رمان ولگردهای دارما برایش پیش بینی می نماید.

وی که پیشتر در جایی گفته بود که نزدیک به 70 درصد رمان را هفت سال پیش ترجمه نموده ام اما دیگر جرات اتمامش را نداشتم، در این باره شرح داد: همان طور که گفتم بیگ سور واقعا رمانی هولناک است؛ رمان با ارجاع به ترانه تو را به خانه بازمی گردانم کاتلین شروع می گردد و در طول رمان هم می بینیم که کروآک همزمان هم به خاطر دردسرهایی که معروفیت برایش ساخته مدام در کار گریز از خانه است، هم مدام در فکر بازگشت به خانه اش است، اما در نهایت درمی یابیم که اندوه هولناک کروآک همین است که اصلا خانه ای وجود ندارد که بخواهد به آن بازگردد یا کاتلین را بازگرداند، کاتلینی که خود کروآک است در واقع.

مترجم کتاب ادیسه هنری میلر اضافه نمود: در کنار این ها تاملات رویاگون کروآک درباره جنون، تنهایی، عشق، پارانویا و دوستی، و رابطه ای که با پرندگان و موش ها و همه موجودات زنده دارد و مرگی که در اعماق این رابطه هست همه واقعا تکان دهنده اند. اما باز هم باید بگویم که شرحات من هم بی معنا و سطحی است، باید با خود اثر روبرو شوید که ببینید چه می گویم، آن احساس هولناکی که با خواندن بیگ سور به تان دست می دهد چیزی نیست که بگردد تفسیر و توصیفش کرد، اصلا ما فقط وقتی به تفسیر پناه می بریم که به قول الیور هریس می خواهیم از چنگ متن بگریزیم، البته هریس این را درباره ناهار لخت باروز می گوید.

قدمی درباره درونمایه، شخصیت پردازی و فضاسازی این رمان گفت: مثل همه کارهای کروآک این رمان هم اتوبیوگرافیک است، با شخصیت هایی واقعی که به اجبار ناشران با اسامی مستعار آمده اند. مهم ترین چهره های نسل بیت را می گردد در این رمان دید، به غیر از باروز البته: آلن گینزبرگ، نیل کسیدی، کارولین کسیدی، لارنس فرلینگتی و دیگران. کروآک که از دست طرفدارانش عاصی شده به سن فرانسیسکو می آید تا به کلبه ای در بیگ سور برود و به تنهایی و آرامش خودش برسد، اما صداهایی از دریا می شنود که او را فراری می دهد به شهر و مدام در فرار و بازگشت به بیگ سور است؛ در سن فرانسیسکو با دختری آشنا می گردد و از همان شروع رابطه ای پرتنش و عاشقانه میان شان شکل می گیرد و همه این ها در سایه جنون الکلی کروآک روایت می گردد.

رمان بیگ سور نوشته جک کروآک، در 240 صفحه، به قیمت 65 هزار تومان، در قطع رقعی، با جلد شومیز از سوی انتشارات روزنه روانه بازار کتاب شد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 18 شهریور 1400 بروزرسانی: 18 شهریور 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1727

به "جک کروآک مرگش را در بیگ سور روایت می نماید" امتیاز دهید

1 کاربر به "جک کروآک مرگش را در بیگ سور روایت می نماید" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جک کروآک مرگش را در بیگ سور روایت می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید