تصاویر ، طرز تهیه قهوه یزدی ؛ میراث ناملموس شهر جهانی یزد ، قدمت قهوه یزدی به دوره قاجار می رسد

به گزارش مجله بوشهری ها، قهوه یزدی نوعی قهوه سنتی و بومی در شهر یزد است که در سالجاری در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

تصاویر ، طرز تهیه قهوه یزدی ؛ میراث ناملموس شهر جهانی یزد ، قدمت قهوه یزدی به دوره قاجار می رسد

خبرنگاران: کوچه کوچه های یزد پر از تاریخ و فرهنگ است. این شهر که بافت تاریخی اش ثبت جهانی شده، گنجینه ای از داشته های فرهنگی را نیز در خود نگه داری می کند. قهوه یزدی چندی پیش به عنوان یکی از میراث ناملموس این شهر ثبت ملی شده است.

قهوه یزدی نوعی قهوه سنتی و بومی در شهر یزد است که به جهت استفاده از هل، گلاب و نبات در تولید آن و همچنین مدت زمان پخت طولانی دارای طعم بسیار خوشمزه و دلچسبی است و با توجه به اسناد و مدارک شفاهی که از زمان تولید قهوه یزدی موجود است، قدمت تولید این نوع از قهوه به دوره قاجار می رسد.

قهوه یزدی به جهت بومی سازی یک نوشیدنی غیرایرانی و قدیمی شاهدی بر تعاملات فرهنگی مردمان یزد است که هر عنصر جدید را با ذائقه و میل خود سازگار ساخته و نوع جدیدی از این نوشیدنی را ساخته اند.

این نوشیدنی در طی چند قرنی که وارد ایران و یزد شده با تغییراتی که مردمان یزد در مراحل ساخت آن داده اند، جایگاه خود را در فرهنگ، آداب و رسوم یزدی باز کرده و تبدیل به عنصری جدانشدنی وشاخص در مراسم های مذهبی این شهر شده است.

قهوه یزدی به دلیل نوع پخت طولانی و مواد اولیه مصرفی با طبع یزدی بسیار سازگار است و استفاده آن در مراسم سوم درگذشتگان در طول سالیان دراز به شکل یک سنت حسنه در آمده و بخشی از فرهنگ مردم یزد محسوب می شود.

تصاویری از مراحل تهیه آن را در زیر ببینید:

تصاویر: میراث فرهنگی استان یزد

منبع: چمدان
انتشار: 25 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 274

به "تصاویر ، طرز تهیه قهوه یزدی ؛ میراث ناملموس شهر جهانی یزد ، قدمت قهوه یزدی به دوره قاجار می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصاویر ، طرز تهیه قهوه یزدی ؛ میراث ناملموس شهر جهانی یزد ، قدمت قهوه یزدی به دوره قاجار می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید