تاریک خانه ای به نام ستاد تدبیر ، استانداری خراسان رضوی شفاف سازی کند
به گزارش مجله بوشهری ها، استانداری خراسان رضوی ستادی دارد به نام تدبیر؛ که در آن مسئولان ارشد استان دور هم جمع می شوند تا به حل و فصل مسائل بپردازند، اما گویا این بار برای تکمیل قطعات پازل ارتفاعات جنوبی مشهد هم داستان شده اند.
جهت دریافت خدمات هزینه ساخت ویلا دوبلکس با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.
گروه دانشگاه خبرنگاران، اعظم ذوالفقاری منظری؛ * به تازگی خبرنگاران خراسان رضوی در اخبار خود از واژه ای استفاده می نمایند که به نظر می رسد حل المسائل و فصل الخطاب مسائل در این استان است؛ ستاد تدبیر. این ستاد در استانداری خراسان رضوی تشکیل شده و هرچند که برخی مسئولان استانداری می گویند با نام های مشابه در دیگر استان ها نیز ستاد های شکل گرفته، اما اثری از آن در میان اخبار دیگر استان ها ندیدیم.
آنچه دیده و گفته می گردد اینکه مصوبات این ستاد لازم الاجرا است و با هدف تسهیل در اموری مانند واگذاری مجوز ها شکل گرفته است. شواهد حاکی از آن است که اعضای این ستاد را در خراسان رضوی، رئیس کل دادگستری استان، استاندار و معاون اقتصادی او و دادستان تشکیل می دهند و به نظر می رسد اعضایی متغیر و مرتبط با سوژه هایی که در آن آنالیز می شوند نیز، داشته باشد. یک منبع مطلع هم گفته؛ در جلسه ای که برای تصمیم گیری هایی درباره ارتفاعات جنوب مشهد در بهمن سال گذشته شکل گرفته و این تصمیمات اکنون مبنای عمل در مشهد است، اعضای شورای حفظ حقوق بیت المال خراسان رضوی هم حضور داشته اند و احتمالا شهردار مشهد و پیمانکار پروژه کمربندی جنوبی نیز از اعضای این جلسه بوده اند.
هاله پر ابهام حول فعالیت های استانداری خراسان رضوی
با وجود اینکه استانداری خراسان رضوی تا به امروز حاضر نشده پاسخی شفافی درباره این ستاد ارائه دهد؛ اما شواهد حاکی از آن است که این ستاد در موضوعاتی دخالت می نماید که به تصمیمات سریع الاجرا و لازم الاجرا احتیاج باشد.مصوبات این ستاد لزوما رسانه ای نمی گردد؛ تقریبا شبیه آنچه شورای تأمین انجام می دهد! اما می خواهیم کمی به آنالیز تصمیمات این ستاد که به گوش رسانه ها رسیده، بپردازیم.
یکی از پرونده هایی که در این ستاد آنالیز شد و اخبارش را رسانه ها مخابره کردند، موضوع پدیده شاندیز بود. اولین بار در سال 94 این رخ داد و خبر تصمیم گیری درباره پرونده پدیده را غلامعلی صادقی، زمانی که هنوز دادستان مرکز استان بود به رسانه ها گفت. تقریبا دیگر خبری از این ستاد نبود تا آبان سال گذشته؛ که در آن، باز هم موضوع پدیده مطرح شد و این بار در جمع اصحاب رسانه، درباره تصمیمات این ستاد سخن گفته شد.
ویدئویی از سوی شرکت پدیده منتشر شده که در آن صادقی که حالا رئیس دادگستری استان است، از تصمیم ستاد تدبیر برای اجرای حکم پدیده می گوید.
علیرضا رزم حسینی، استاندار خراسان رضوی هم در بهمن 98 در جلسه شورای اداری استان نیز گفته بود که این ستاد ظرفیت بزرگی برای حل مسائل و باز کردن گره های عمیق به شمار می رود! البته او اشاره نموده که این ستاد تا به امروز قانون شکنی ننموده بلکه قانون را به نفع توسعه استان خم نموده است!
شاید آخرین اثر مستقیم این ستاد در مسائل استان مربوط به ارتفاعات جنوبی مشهد باشد؛ وقتی که دیده بانان محیط زیست با دادستانی مشهد تماس گرفتند و از ادامه پروژه کمربند جنوبی خبر دادند. در سال 96 شورای حفظ حقوق بیت المال در خراسان رضوی با توجه به شواهد و مستندات، از ادامه پروژه کمربند جنوبی مشهد جلوگیری نموده بود تا زمانی که پیوست زیست محیطی این پروژه آماده گردد. اما در اسفند سال جاری بود که دغدغه مندان محیط زیست از ادامه فعالیت پروژه خبر دادند.
مصوباتی که رسانه ای نمی شوند!
فرشته تقی زاده، نماینده سمن های مردم نهاد حافظ محیط زیست در مشهد در مصاحبه با خبرنگار خبرنگاران این موضوع را تشریح می نماید و می گوید: در 17 اسفند سال گذشته، نامه ای به رئیس کل دادگستری که ریاست شورای حفظ حقوق بیت المال را نیز به عهده دارد، نوشتیم و در مورد فعالیت در این منطقه گزارش دادیم. رئیس کل دادگستری و برخی دیگر از مسئولان در قرنطینه کامل بودند و نامه ما را عفتی، معاون قضایی دادستان مرکز استان آنالیز کرد و در تماسی تلفنی به من گفت که چون مجوز ستاد تدبیر صادر شده، برای این نامه اقدامی انجام نمی گردد.
تقی زاده ادامه می دهد: پس از آن به صورت تلفنی مصوبات ستاد تدبیر را برای من قرائت کردند و این مصوبات را به اطلاع سایر سمن های محیط زیستی رساندم. بر این اساس معاون دادستان مشهد به تقی زاده اعلام نموده است، این مصوبات مربوط به جلسه سوم بهمن 98 و در مورد کمربند جنوبی مشهد است.
در متنی که این فعال محیط زیستی به خبرنگاران رسانده، آمده است:
مصوبات ستاد تدبیر، ابلاغ از امور اقتصادی استانداری به شهرداری مشهد، هجدهمین جلسه ستاد تدبیر در مورخ 3/11/98 در مورد کمربند جنوبی شهر مشهد:
ایجاد و تأمین راه دسترسی مناسب جهت استفاده شهروندان، زائران، مسافران از ارتفاعات جنوبی مشهد.
بدینوسیه مصوبه به بنیاد مسکن توسط شهرداری ابلاغ و نسبت به تکمیل عملیات اجرایی در قالب قرارداد قبلی حدفاصل نخل تا صابر اقدام نمایید.
مصوبه فوق با امضای شهردار با بند های زیر به پیمانکار پروژه و بنیاد مسکن ابلاغ شده است:
1- تکمیل باند های شاقتصادی و جنوبی
2- اجرای عرشه دوربرگردان زیرگذر
3- احداث باند دوچرخه و پیاده رو در ضلع شاقتصادی
4- خاکریزی و کاشت و فضای سبز در آیلند میانی و آیلند شاقتصادی
نکته ای که می توان مطرح نمود این است که اگر اعضای سمن های حافظ محیط زیست پیگیر شرایط ارتفاعات جنوبی مشهد نمی شدند، این مصوبه ستاد تدبیر رسانه ای نمی شد؛ اما چرا؟
صندلی قانونی ستاد تدبیر
بر این اساس، پروژه کمربند جنوبی مشهد ادامه یافته است. اما همچنان ابهاماتی درباره ستاد تدبیر استان مطرح است که آیا به لحاظ قانونی این ستاد وجهات مشخص تکلیف درباره چنین پروژه هایی را دارد؟ سوال دیگر آنکه درباره پروژه کمربند جنوبی، چرا یک باره این ستاد به برگزاری جلسه اقدام نموده و بدون اطلاع رسانی به مردم، مساله ای مهم را به تصویب رسانده است؟ شاید مهمترین سوال این باشد که آیا این ستاد اجازه دارد چنین غیرشفاف و غیرعلنی جلسه برگزار کند و تصمیماتی را به صورت لازم الاجرا بگیرد و دستگاه های اجرایی را موظف به انجام آن کند، چنانکه حتی مصوبات و بخشنامه های دستگاه های مختلف نیز تحت الشعاع تصمیمات این ستاد قرار گیرد و در نهایت ملغی گردد؟
حمزه شکریان، وکیل دادگستری در مصاحبه با خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، درباره وجاهت قانونی این ستاد می گوید: بدون تردید در قانون چیزی به نام ستاد تدبیر نداریم، بیشتر یک گردهمایی مسئولان در استانداری برای حل و فصل موضوعاتی در سطح استان است.
شکریان شرح می دهد: قاعدتا این ستاد از قوانین موجود استفاده می نماید و اگر موضوعی مثلا احتیاج دارد به کمیسیون ماده پنج برود، حتما جلسه مدیرکل راه و شهرسازی و معاون فنی و عمرانی استانداری و دیگر اعضای کمیسیون ماده پنج حضور دارند و درباره موضوع رایزنی می نمایند.
وی در مورد اعضای ستاد تدبیر می گوید: این ستاد نظام نامه مشخصی ندارد که چه کسانی در آن حضور داشته باشند یا نه و اعضای جلسات را وابسته به موضوع مشخص می نمایند. مثلا در موضوع بلوار نماز مشهد نمایندگانی از ارتش هم دعوت شده بودند چراکه ارتش با شهرداری در این قضیه مشکل داشت.
براین اساس اگر گروهی از مسئولان دور هم جمع شوند و براساس قوانین پایین دستی موضوعی را حل و فصل نمایند، اتفاق خوبی است که مسائل حل می گردد، مگر اینکه از قواعد قانونی خارج شوند.
بنا بر شرحات شکریان، در مورد توقف دستور شورای حفظ حقوق بیت المال، حالات مختلفی متصور است؛ مثلا اینکه شورای حفظ حقوق بیت المال براساس دستور ستاد تدبیر مصوبه قبلی خود را لغو کند و به این صورت، مانع قانونی برداشته گردد، در این صورت دیگر ستاد تدبیر دستور نداده، شورای حفظ حقوق بیت المال مصوبه قبلی خود را برداشته است. اما اگر ستاد تدبیر بدون هماهنگی با شورای حفظ حقوق بیت المال مصوبه را لغو نموده باشد، این دستور مطابقت با قانون ندارد.
نکته اینجاست که ستاد تدبیر در قانون تعریف نشده تا بدانیم که منشأ قانونی آن چیست و چطور عمل می نماید یا چه کسانی باید مسقتیما در جلسات آن حتما حضور یابند. می دانیم که این ستاد را استاندار مدیریت می نماید، اما همچنان سوال است که چرا درباره عملکرد این ستاد از سوی روابط عمومی استانداری شفاف سازی صورت نمی گیرد.
تکمیل پازل کمربند جنوبی به یاری ستاد تدبیر!
البته این موضوع را از منظر دیگری نیز می توان آنالیز کرد. هادی ذالکی، روزنامه نگار تحقیقی موضوع را اینگونه می نگرد که ستاد ها اغلب در مواقع بحران تشکیل می شوند.
ذالکی به خبرنگار ما می گوید: مهمترین علتی که باعث ایجاد ستاد ها در مواقع بحران می گردد، این است که بتوانند واکنش سریع نسبت به حوادث و اتفاقات نشان دهند. ما در مقطعی خاص بحرانی هایی داشته ایم و برای حل آن بحران ها ستاد تشکیل شده. حالا این بحران ها حل شده است؛ مانند مساله موسسات اقتصادی و اعتباری در استان یا پدیده شاندیز. ستاد تدبیر درباره این مسائل تصمیماتی اتخاذ کرد و اجرا شد. اما زمانی که دیگر آن بحران و اتفاق می گذرد، آیا همچنان باید ستاد ها به کار خود ادامه دهند؟
این خبرنگار تحقیقی ادامه می دهد: این سوال اساسی است که باید از دوستان بپرسیم که ستاد تدبیر برای چه موضوعات و عوامل دیگری می تواند اظهارنظر کند؟ چرا این ستاد هنوز بر منوال قبل مانده و آیا الان ما بحران اجتماعی خاصی داریم که لازم باشد ستاد تدبیر برای آن تصمیم بگیرد؟
وی می گوید: ستاد تدبیر مجمعی است با تصمیمات به شدت غیرشفاف و غیرکارشناسی؛ حداقل درباره موضوع ارتفاعات جنوبی که ما با آن روبرو هستیم.
ذالکی درباره اینکه چرا به نظر او این ستاد غیرشفاف است، شرح می دهد و می گوید: این ستاد قرار است فرایند به پاسخ رسیدن برخی از سوالات را برای ما راحت تر کند. اما الان خود این ستاد طراح سوالات بزرگتری شده است. مثلا ما در موضوع ارتفاعات جنوبی مشهد سال های زیادی است که درگیر وضع ساخت و سازها، کوه خواری ها، تضییع منابع عمومی و بیت المال هستیم و همچنان هم به کار خود ادامه می دادند.
چرا ستاد تدبیر به مطالعات زیست محیطی پروژه یاری نکرد؟
به گفته ذالکی، کار ستاد تدبیر در برابر چنین مساله ای باید این می بود که برای مردم شرح می دادند چرا کار متوقف شده، یا چرا مطالعات محیط زیستی در این پروژه انجام نشده. یا ستاد تدبیر باید فرایند به نتیجه رسیدن مطالعات محیط زیستی را در این پروژه تسهیل می کرد. اما در واقع اکنون تصمیماتی گرفته که مبتنی بر تکمیل پازل ارتفاعات جنوبی براساس همان طرح و نقشه قبلی است که کارشناسان بسیاری به آن منتقد بودند.
وی سوالات درباره ستاد تدبیر را برمی شمارد و می گوید: آیا ستاد تدبیر می تواند تصمیم غیرکارشناسی بگیرد؟ آیا می تواند با عنوان تدبیر روی همه مسائل سرپوش بگذارد؟ من می گویم نه. اکنون زمانی است که باید ستاد را به چالش بکشیم تا با شفافیت اعلام گردد که اعضای این جلسه چه کسانی بوده اند که تصمیم گرفته اند در ارتفاعات جنوبی مشهد پارکینگ احداث گردد! یا پاسخ بدهند که چرا به یکباره تصمیم گرفتند که مردم را با کوه آشتی دهند؟ مگر نه اینکه همین مردمی که قرار است با کوه آشتی نمایند، با صاف کردن کوه مخالف هستند؟
ذالکی سوالات خود را اینگونه ادامه می دهد که باید از اعضای هیئت های کوهنوردی و دوچرخه سواری که در این ارتفاعات تردد می کردند، بپرسیم که آیا تا به امروز برای رفت و آمد مسئله ای داشته اند؟ این روزنامه نگار مشهدی معتقد است که مسئولان بهانه ای تراشیده اند که می خواهند شرایط رفت و آمد را تسهیل نمایند و مردم را با کوه آشتی دهند، در صورتی که اساس طرح بحث به اینگونه اشتباه است.
وی می گوید: اکنون همزمان با اینکه منطقه ای از کوه برای پارکینگ در حال صاف شدن است، پل های انتهای بلوار هاشمیه و بلوار نمایشگاه را هم دارند تکمیل می نمایند و من به شدت به این قضیه بدبین هستم. در واقع ستاد تدبیر باید حتما به صورت روشن نسبت به این اتفاقات اعلام موضع کند.
بهانه تراشی ستاد تدبیر برای ادامه پروژه کمربند جنوبی
این روزنامه نگار مشهدی مسئله دوم درباره ستاد تدبیر را، روبروه این ستاد یا مجموعه استانداری یا مدیریت شهری را با مطالبات مردمی می داند. او می گوید: تقریبا از اوایل حضور محمد پژمان، به عنوان شهردار مشهد، تخریب ارتفاعات جنوبی مشهد جان بیشتری گرفته است و اراضی آن به بخش های مختلفی مانند ارتش، آستان قدس و حتی نهاد های امنیتی واگذار شده است. در یک بازه زمانی مدیریت شهرداری با واگذاری این اراضی بدهی های خود را تهاتر نموده یا به درآمدزایی دست زده است.
وی بیان می نماید: مسئولان شهری تا به امروز بیشترین واکنشی که نسبت به پروژه کمربند جنوبی و تخریب ارتفاعات داشته اند، دستور توقف پروژه بوده است و در این مدت هیچ تکلیفی برای آن روشن ننموده اند. حتی مجموعه آبادگران نیز تخلف چند میلیاردی نموده و عوارض ورود به منطقه شهرداری را نپرداخته، اما شفاف سازی درباره آن هم صورت نگرفته است.
ذالکی تصریح می نماید: تا به امروز سوالات زیادی ایجاد شده و کسی هم حاضر نشده است که پاسخی به این سوالت بدهد و در نهایت منجر به این شده که ستاد تبدیر در یک تاریکخانه و به صورت غیرشفاف تصمیم بگیرد که پروژه ارتفاعات جنوبی مشهد ادامه پیدا کند.
خبرنگاران، پیش از انجام هرگونه مصاحبه ای درباره ستاد تدبیر، با روابط عمومی استانداری ارتباط برقرار کرد. البته در اولین ارتباط به خبرنگار از علت این پرس و جو پرسیدند و با شنیدن روشن شدن و شفافیت در عملکرد این ستاد، وعده هایی مبنی بر همکاری رسولیان، معاون اقتصادی استاندار خراسان رضوی داده شد که در حد وعده باقی ماند. همچنان منتظر پاسخ مسئولان استانداری درباره عملکرد ستاد تدبیر هستیم.
منبع: خبرگزاری دانشجو