بزرگترین دریاچه های نمکی در دنیا

به گزارش مجله بوشهری ها، خبرنگاران: بیشتر سطح سیاره ما را آب تشکیل می دهد. 71درصد زمین از اقیانوس ها، دریاچه ها و رودخانه ها تشکیل شده که به دو دسته آب های شور و شیرین تقسیم می شوند. در این مطلب با بزرگترین دریاچه های نمکی جهان آشنا می شوید.

بزرگترین دریاچه های نمکی در دنیا

دریاچه سیلینگ (Siling)

دریاچه سیلینگ در منطقه خودمختار تبت واقع شده و 1865 کیلومترمربع مساحت دارد. هرچند تبت را دولت خودمختار اداره می نماید، اما این منطقه تحت نظر چین است. سیلینگ دومین دریاچه بزرگ نمکی در این منطقه است. در سال 1993 این دریاچه بخشی از ذخیره گاه طبیعی ملی سیلینگ شد. علاوه بر این بیش از 100 گونه پرنده در این دریاچه و محیط اطرافش زندگی می نمایند. یکی از آن ها درنای گردن سیاه کمیاب است.

دریاچه نامتسو (Namtso)

این دریاچه که به نام های دریاچه نام یا دریاچه بهشتی شناخته می گردد 1920 کیلومتر مربع مساحت داشته و در تبت قرار گرفته است. وقتی صحبت از بزرگترین دریاچه این منطقه می گردد، نامتسو در صدر قرار می گیرد. پنج جزیره در این دریاچه وجود دارد که قبلا از آن ها برای گوشه نشینی معنوی استفاده می شد اما دولت چین این کار را ممنوع نموده است.

دریاچه بارلی (Barlee)

این دریاچه 1978 کیلومتر مربع وسعت دارد و در استرالیا واقع شده است. این دومین دریاچه بزرگ این منطقه و یک دریاچه نمکی دوره ای است. یعنی مواقعی وجود دارد که دریاچه برای مدت طولانی ناپدید می گردد.

دریاچه مارچیکیتا (Mar Chiquita)

مارچیکیتا در زبان اسپانیایی به معنای اقیانوس کوچک است و 2000 کیلومترمربع وسعت دارد. این دریاچه در شمال شرقی استان کوردوبا در آرژانتین قرار گرفته است. این دریاچه جایی نمی رود مگر اینکه بخار گردد. وقتی این اتفاق می افتد آب حاوی مقدار زیادی نمک و موادمعدنی می گردد.

دریاچه آلاکول (Alakol)

دریاچه آلاکول در قزاقستان واقع شده و 2650 کیلومترمربع مساحت دارد. به خاطر پرندگان تالاب و سایر موجوداتی که در اینجا زندگی می نمایند، حفاظتگاه حیات وحش به شمار می آید. آلاکول به عنوان یک منطقه حفاظت شده، به خاطر کاکایی بازمانده، یک نوع پرنده نادر اهمیت دارد که در حال حاضر تعدادشان کمتر از 10هزار تاست.

دریاچه پوپو (Poopo)

دریاچه پوپو در بولیوی واقع شده و 3190 کیلومترمربع مساحت دارد. این دریاچه در ماه هایی مثل سپتامبر تقریبا خشک می گردد. عمیق ترین بخش دریاچه تنها 9 متر عمق دارد و وقتی عمده آب آن خشک می گردد فقط باتلاق های کوچک باقی می ماند.

دریاچه یواس (Uvs)

این دریاچه در کشور آسیایی مغولستان قرار داشته و 3348 کیلومتر مربع مساحت دارد. بخشی از این دریاچه در روسیه و بخشی از آن در مغولستان قرار گرفته است.

دریاچه بختگان

دریاچه بختگان با 3500 کیلومترمربع مساحت در ایران قرار گرفته است. تا همین چند سال پیش این دریاچه بزرگترین دریاچه شور ایران بود. اما بعد از احداث چندین سد، حجم آن کم و شوری آن بیشتر شد. علاوه بر این جانورانی که زمانی این دریاچه را خانه خود می نامیدند، به خاطر این تغییرات در معرض خطر قرار گرفته اند. موجوداتی که بیشتر در معرض خطر قرار دارند فلامینگو ها و سایر پرندگان با الگو های مهاجرتی مشابه هستند.

دریاچه وان

دریاچه وان با 3755 کیلومترمربع وسعت، بزرگترین دریاچه ترکیه است. آب این دریاچه قلیایی و pH آن بین 7 و 9 است.

دریاچه نمک یوتا

این دریاچه در ایالت یوتا قرار داشته و 4322 کیلومتر مربع مساحت دارد. این دریاچه بزرگترین دریاچه شور در این منطقه از دنیا است. با وجود این که میگوهای آب شور، پرستوها و مرغ های آبی در آن زندگی می نمایند، همچنان لقب دریای مرده آمریکا را دارد.

دریاچه ارومیه

دریاچه ارومیه 5200 کیلومتر مربع مساحت داشته و بین آذربایجان شرقی و غربی در ایران قرار گرفته است. سازمان محیط زیست این دریاچه را منطقه حفاظت شده اعلام نموده است و بیش از 100 جزیره کوچک در آن وجود دارد.

چوت ال دجرید (Chott el Djerid)

این دریاچه با 7000 کیلومترمربع مساحت در تونس قرار گرفته است. نام آن به معنای تالاب سرزمین نخل ها است. در تابستان، گرمای صحرای بزرگ آفریقا برای مدتی این دریاچه را بخار می نماید.

منبع: celebspulse

منبع: برترین ها
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 252

به "بزرگترین دریاچه های نمکی در دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بزرگترین دریاچه های نمکی در دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید