اظهارات پوتین درباره روند تحقق طرح های گازی روسیه در اروپا

به گزارش مجله بوشهری ها، رئیس جمهوری روسیه با اعلام آمادگی مسکو برای ادامه ترانزیت گاز از خاک اوکراین به اروپا در شرایط قابل قبول مالی، از بلغارستان به خاطر تأخیر عمدی در تکمیل خط لوله گاز جریان ترکیه در خاک خود انتقاد کرد.

اظهارات پوتین درباره روند تحقق طرح های گازی روسیه در اروپا

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از خبرگزاری نووستی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه مذاکراتی را با الکساندر ووچیچ همتای صربستانی خود در بندر سوچی انجام داد.

طبق ارزیابی پوتین، روابط مسکو و بلگراد به طور مثبت در حال توسعه است و مشارکت راهبردی بین دو کشور تایید نماینده کار هر روزه در عرصه های سیاسی، مالی و امنیتی است. وی یادآور شد که مبادلات بازرگانی بین روسیه و صربستان در سال 2018 بیش از 2 درصد و در 9 ماه نخست سال 2019 بیش از 9 درصد افزایش یافته است.

رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در خاتمه این مذاکرات گفت، روند ساخت ادامه خط لوله گاز جریان ترکیه در خاک بلغارستان به تاخیر افتاده است. به گفته وی طرف بلغاری، عمداً روند تحقق این طرح در خاک خود را به تاخیر انداخته و به همین دلیل مسکو بارها از صوفیه خواسته تا به این کار سرعت بخشد.

پوتین اضافه کرد: اگر رهبران بلغارستان نمی خواهند در این زمینه همکاری نمایند، ما امکان دیگری برای تحقق این طرح در جنوب اروپا پیدا خواهیم کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین از توافقات درباره افزایش ظرفیت از 750 میلیون تا 2 میلیارد مترمکعب انبارهای گاز زیرزمینی در خاک صربستان اطلاع داد.

رئیس جمهوری صربستان نیز به نوبه خود گفت که ساخت بخشی از خط لوله گاز جریان ترکیه که از این کشور می گذرد، تقریباً به خاتمه رسیده است.

ولادیمیر پوتین در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین گفت که روسیه آمادگی دارند تا ترانزیت گاز از خاک اوکراین را حفظ کند، هرچند طرف اوکراینی همچنان شرایط غیرقابل قبولی را به روسیه ارائه می دهد.

وی در پاسخ به سوالی درباره امکان قطع ترانزیت گاز از خاک اوکراین به اروپا از اول ژانویه سال 2020 در رابطه با انقضای قرارداد کنونی بین شرکت گازپروم روسیه و شرکت نفت و گاز اوکراین شرح داد: من دائماً تکرار نموده ام که ما آمادگی داریم تا ترانزیت گاز از خاک اوکراین را حفظ کنیم.، ما در حال اجرا مذاکراتی در این زمینه در وین هستیم و این مسئله محرمانه نبوده و کاملاً آشکار است. واقعیت این است که شرایطی که طرف اوکراینی برای انتقال گاز پیشنهاد می نماید از لحاظ مالی برای ما فعلاً غیرقابل قبول است.

پوتین ابراز امیدواری کرد که شرایط در طی مذاکرات وین تغییر نموده و دو طرف بتوانند در این زمینه به توافق برسند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین تاکید نمود که کشورش از راه چاره های سازش کارانه برای حل بحران کوزوو حمایت خواهد نمود.

وی گفت: روسیه آمادگی دارد تا از راه چاره های سازش و مورد قبول طرفین برای حل مشکل کوزوو حمایت کند. اگر هر شرایطی مورد توافق مقامات بلگراد و پریشتینا قرار بگیرد، ما نیز بدون تردید از مواضع صربستان در این زمینه پشتیبانی خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آذر 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 432

به "اظهارات پوتین درباره روند تحقق طرح های گازی روسیه در اروپا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اظهارات پوتین درباره روند تحقق طرح های گازی روسیه در اروپا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید