ادغام جایزه تعالی گردشگری در برند ملی گردشگری

به گزارش مجله بوشهری ها، معاون گردشگری کشور با اشاره به مزیت های جایزه تعالی گردشگری و دعوت سازمان های فعال در حوزه گردشگری داخلی به نگرش علمی، جامع و هدفمند اعلام نمود: بهتر آن است که این جایزه در چارچوب سیستم کلانتری مثل برنامه یکپارچه برند گردشگری کشور قرار بگیرد.

ادغام جایزه تعالی گردشگری در برند ملی گردشگری

بهگزارش خبرنگار خبرنگاران، مراسم اختتامیه جایزه تعالی صنعت گردشگری شب گذشته سه شنبه 14 مردادماه با حضور ولی تیموری معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.

او با اشاره به دو مسأله اصلی در صنعت گردشگری که لزوم توجه به استانداردسازی و ارزیابی مستمر خدمات گردشگری را بیش از پیش نمایان می کند، گفت: یکی از این مسائل ماهیت متناوب بودن و تعدد عرضه کنندگان خدمات گردشگری برای تکمیل فرآیند ارائه خدمات گردشگری است و دیگری انسان محور بودن این صنعت است که استاندارد کردن رفتارها و رویه ها در زمان و مکان های مختلف در تعامل با گردشگر یک چالش اساسی محسوب می شود.

تدوین ضوابط گردشگری برای اولین بار در کشور

معاون گردشگری با بیان این مطلب که وزراتخانه گردشگری در راستای استانداردسازی زنجیره خدمات گردشگری در دو محور گام برداشته است، توضیح داد: تدوین و استقرار ضوابط و مصادیق تأسیسات گردشگری برای اولین بار در کشور اجرا شده که از جمله آن می توان به ضوابط اقامتگاه های بوم گردی، هتل های سنتی و بوتیک هتل ها اشاره کرد.

او اضافه کرد: استقرار نظام برندینگ گردشگری کشور در سه فاز رویکرد، عرضه و تقاضا محور دیگری ست که در راستای استانداردسازی زنجیره خدمات گردشگری اجرا شده است.

طراحی فاز یک پروژه برند ملی گردشگری کشور

تیموری در خصوص طراحی فاز یک پروژه برند ملی گردشگری، گفت: پروژه طراحی و توسعه برند ملی گردشگری ایران، از خرداد ماه 1398، بر پایه روش علمی و با گردآوری و تحلیل داده های کمی و کیفی به شیوه میدانی و کتابخانه ای، با مشارکت تمام ذی نفعان گردشگری آغاز شد.

او توضیح داد: نتایج حاصل از مطالعات پیمایشی، از طریق توزیع پرسشنامه در میان بیش از 600 گردشگر خارجی، فعالان و کارشناسان حوزه گردشگری داخلی استخراج شده است. نهایتاً پس از بررسی های عمیق و برگزاری جلسات با صاحب نظران حوزه های مرتبط، سیمرغ به عنوان نشان هویت بصری برند ملی گردشگری انتخاب شد.

راه اندازی شورای راهبری برند ملی گردشگری با عضویت دیگر وزارتخانه ها

معاون گردشگری با اشاره به راه اندازی شورای راهبری برند ملی گردشگری کشور اعلام نمود: این شورا با هدف هم افزایی و مشارکت ملی برای توسعه و مدیریت ارتقای برند ملی گردشگری ایجاد شد. پس از تدوین و تصویب آئین نامه اجرایی نشان ملی گردشگری جمهوری اسلامی ایران مقرر شده که این شورا با عضویت وزراتخانه های میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، راه و شهرسازی وزارت کشور، وزارت امورخارجه، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان صدا و سیما و اساتید دانشگاهی و تشکل های فعال در حوزه گردشگری تشکیل شود. در این زمینه می توان از ظرفیت همراهی و تجربه دبیرخانه جایز ملی تعالی صنعت گردشگری بهره برد.

برنامه های در دست اقدام وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی

او با اشاره به برنامه های در دست اقدام این وزارتخانه توضیح داد: ایجاد و استقرار نظام برندینگ و استانداردسازی زنجیره ارزش مصادیق و مقاصد گردشگری که از جمله آن می توان به پروژه شهر گردشگر اشاره کرد. در این پروژه شهرها در پنج سطح از شهر مستعد توسعه گردشگری تا مقصد گردشگری ارزیابی و اعتبارسنجی می شوند. فاز یک این پروژه در پنج شهر اجرا شده و برای سال جاری به عنوان یک تکلیف برای تمام مراکز استان ها در نظر گرفته شده است.

تیموری ایجاد چارچوب ها و زیرساخت های حقوقی قانونی شرایط اعطای برند، مجوزها و مشوق ها، پروتکل های نظام ارتباطی و نظام عرضه برند، تهیه بسته حمایتی و تشویقی دریافت کنندگان برند ملی گردشگری، حمایت از تبلیغات مشاغل گردشگری دارای اعتبار برند ملی گردشگری در محیط های نمایشگاهی و مراکز تجاری خارج از کشور، تدوین ضوابط و قوانین مورد نیاز برای فروش آنلاین محصولات گردشگری دارای برند ملی گردشگری به خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه های اختصاصی ویژه برند ملی گردشگری برای کسب و کارهای ارائه دهنده خدمات و محصولات گردشگری، حمایت از تولید و پخش برنامه های تبلیغاتی با اعمال تخفیفهای حداکثری برای شرکت های گردشگری دارای اعتبار برند ملی گردشگری را از دیگر کارهای در حال انجام در حوزه برندینگ گردشگری برشمرد.

تدوین سند برنامه ایجاد شبکه ترویج برند ملی گردشگری

او با اشاره به تدوین سند برنامه ایجاد شبکه ترویج برند ملی گردشگری ایران گفت: جریان سازی و جاری سازی برند گردشگری کشور با توجه به بازارهای هدف و محصول گردشگری کشور انجام خواهد شد. همچنین برگزاری کمپین های خارجی و بازاریابی بین المللی برای ترویج برند ملی گردشگری، حمایت از سازمان های مردم نهاد برای فعالیت های بین المللی برند ملی گردشگری، کمک به فعالان گردشگری دارای برند ملی گردشگری برای پیشبرد اهداف اقتصادی و جذب سرمایه های خارجی و صادرات و کمک به معرفی برندهای برتر گردشگری کشور توسط دفاتر اطلاع رسانی در خارج از کشور از مواردی هستند که در تدوین این سند به آن ها توجه شده است.

معاون گردشگری کشور ایده طراحی و اعطای جایزه تعالی گردشگری را قابل تقدیر دانست و توضیح داد: این جایزه سازمان های گردشگری داخلی را به تفکر سیستمی و اتخاذ رویکرد راهبردی در برنامه ریزی توسعه خود تشویق می کند و معکمک برای خودارزیابی و مقایسه ای در اختیار سازمان ها قرار می دهد که پیش شرط توسعه سازمان ها در صنعت پویا و رقابتی گردشگری است.

او با بیان پیشنهادی در خصوص ادغام جایزه تعالی گردشگری در برند ملی گردشگری، اضافه کرد: با توجه به اینکه این جایزه سازمان های فعال در حوزه گردشگری داخلی را به نگرش علمی، جامع، هدفمند دعوت می کند، بهتر آن است که خود در چارچوب سیستم کلانتری مثل برنامه یکپارچه برند گردشگری کشور و هم راستا با زیرسیستم های دیگری از جمله نظام استانداردسازی خدمات و تأسیسات گردشگری کشور، نظام آموزش و تربیت منابع انسانی گردشگری کشور و ... قرار گیرد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 5 مهر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1091

به "ادغام جایزه تعالی گردشگری در برند ملی گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ادغام جایزه تعالی گردشگری در برند ملی گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید