آیا کسانی را که در تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی حضور دارند، می شناسید؟

به گزارش مجله بوشهری ها، آیا شما می توانید حواریون مسیح (ع) را در تابلوی لئوناردو داوینچی مشخص هویت کنید؟

آیا کسانی را که در تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی حضور دارند، می شناسید؟

تقریبا همه تابلو و یا کپی این نقاشی لئوناردو داوینچی را با نام شام آخر دیده اند. این اثر در کتابهای هنری فراوانی چاپ شده و عکس یا پوسترهایی از آن بر دیوار منازل نصب است. همچنین در کارت پستالها و معماهای تصویری Puzzle مورد استفاده قرار گرفته است. به خاطر می آورم، زمانی که کودکی بیش نبودم یک کپی از این تابلو، در اتاق نشیمن منزلمان به دیوار آویخته شده بود که مادرم آن را با کمک اعداد راهنما به تصویر کشیده بود.

واقعیت این است که هربار با این اثر برخورد می کردم همواره از خود می پرسیدم اصل این تابلو کجاست؟ و آیا شناسایی دقیق حواریون امکان پذیر است؟ با مطالعه دو کتاب راجع به لئوناردو داوینچی نوشته جک واسرمن و شام آخر لئوناردو داوینچی نوشته لومن مارتین وینتر و هریسون کی نی ، به چند جواب برای سو الاتم رسیدم. نقاشی اصلی در سالن غذاخوری

کلیسای سانتا ماریا دل گرازی در شهر میلان به اتمام رسیده است. اگرچه شایع است این اثر یک نقاشی دیواری (فرسک) است، ولی گزارش شده لئوناردو آن را با روغن مایع و تخم مرغ بر گچ خشک آزمایش نموده است. به همین دلیل کار اصلی این همه خراب شده و قبل از مرگ لئوناردو (در تاریخ 1519) آغاز به پوسته پوسته شدن نموده بود. و تنها کسی که از هویت حواریون اطلاع درستی داشته شخص لئوناردو بوده است، بنابراین در این مورد هرچه نوشته گردد واقعیت ندارد. نوشته های من نیز در این باره براساس جمع بندی هایی است که از کتابهای مرجع مربوط به انجیل دارم. طراحیهای مقدماتی لئوناردو برای این تابلو، در این زمینه من را کمک نموده اند.

برای طراحی این صحنه باشکوه، لئوناردو لحظه ای را انتخاب می نماید، که طی آن حضرت مسیح (ع) خیانت یکی از حواریون خود را اعلام می دارد. اطلاع از لحظهٔ موضوع در این صحنه، ما را در شناخت حواریون و حالات آنها هدایت می نماید که با مراجعه به تصویری از چپ به راست از این قرار است:

1-بارتولومیو

شناخت حواریون دیگر از این یک نفر راحت تر انجام می گیرد و در واقع او را با فرایند کنارگذاری پس از دیگران شناسایی نموده ایم. در ضمنً چون کپی دیگری از این تابلو توسط لئوناردو در پونته کاپریاسکا اجرا شده که نام حواریون را مطرح نموده است، و در نتیجه، منبعی برای نام گذاری حواریونی که از شهرت کمتر برخوردارند، در دست داریم.

2-جیمز کوچک

دانشمندان معتقدند که این فرد جیمز است، زیرا در متون سنتی آمده که جیمز خیلی شبیه حضرت مسیح (ع) بوده است. همین شباهت و دوگانگی نیز می تواند گویای علت اصلی بوسهٔ جوداس بر مسیح (ع) باشد، که در مقابل صحن سربازان باید صورت می گرفت.

در اینجا جیمز بر شانه پیتر ضربه ای می زند انگار که می پرسد آیا آنچه که من از صحبتهای حضرت می فهمم، دقیقا همان چیزی است که او می گوید؟

3 و 5-آندرو و پیتر

حدس ما در شناسایی یکی از این دو نفر برای فرد دوم نیز صادق است. در مقابل این دو، ظرفی از ماهی واقع شده است که سمبل ماهیگیر بودن آنهاست. تفاوت بین پیتر و آندرو فقط در سن آنهاست. چون از قرار پیتر بزرگتر از آندرو بوده است. در این تابلو آندرو دستهایش را بالا برده و به مسیح می نگرد درحالی که در دست راست پیتر چاقویی واقع شده است و انگار که به جان می گوید: سوال کن که خائن کیست؟

4-جوداس

در دست راست این حواری یک کیسهٔ کوچک پول است. در انجیل آمده که جوداس خزانه دار گروه بوده است. این شخصیت در جهت مخالف حضرت مسیح (ع) خود را کنار می کشد، ولی دست دیگرش به طرف نان می رود که سخنان مسیح (ع) را در این رابطه تأیید می نماید، که گفته اند: خائن از همین ظرف نان خواهد خورد.

6-جان

دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که مسیح (ع) به جان حواری خیلی علاقمند بوده است، بنابراین جای تعجب ندارد که جان دقیقا در سمت راست مسیح (ع) نشسته باشد.

7-مسیح (ع). تصویر مرکزی مربوط به حضرت مسیح (ع) است و حضور این ناجی را لئوناردو داوینچی با پنجره بزرگی که مستقیما در پشت سر او قرار داده است، مورد تأکید قرار می دهد. از این پنجره نور خورشید به داخل می تابد. در اینجا حضرت عیسی (ع) به طور کاملا واضح و مشخصی ظاهر می گردد و شانه هایش چون دیگران به افراد همجوار تنه نمی زند.

8-توماس

در دو کتابی که از آنها در اول این مقاله نام بردم، بدون اشاره به جزئیات مطلب، آمده است که این فرد توماس است. نویسندگان این دو کتاب براین نکته توافق دارند، که توماس به گونه ای کنجکاوانه به جلو خم شده است، گویی سعی دارد تا اطلاعات مشروح تری از قضیه به دست آورد.

9-جیمز بزرگ

هرچند که در خصوص هویت این حواری نیز اطلاعات زیادی موجود نیست، ولی می توان به سهولت نتیجه گیری کرد که فرد همجوار مسیح (ع) قاعدتا باید کسی باشد که نقش عمده ای در جریان زندگی این ناجی بازی نموده است. جیمز به همراه برادرش جان و پیتر، هرسه، در هنگام معراج حضرت حاضر بوده اند. علاوه براین سه نفر، آندرو نیز جزء اولین حواریون مسیح محسوب می گردد. اگر بپذیریم که این شخصیت کسی جز جیمز نیست، آنگاه سفارش ما در جیمز و جان براساس انجیل ماتیوی قدیس درست از آب درمی آید، زیرا او همواره می خواست که پسرانش در طرفین مسیح (ع) جای داشته باشند. در این تابلو جیمز دستش را بلند می نماید و می گوید: خائن کیست؟ من هستم.

10-فیلیپ

مشخص هویت این حواری همچون بارتولومیو، مشکل است. به نظر می آید پس از نامگذاری دیگران این فرد فیلیپ باشد، که در حالتی از اعتراض برای ثبوت بیگناهی خود تقریبا به گریه درآمده است.

11 و 12 و 13-ماتیو، تادئوس و سیمون

نامگذاری این سه نفر حواری بر اساس تابلویی انجام می گیرد که در پونته کاپریاسکا یافت شده است. این تابلو، آنها را در حال صحبت با یکدیگر نشان می دهد. انگار که از همدیگر می پرسند: شنیدی که حضرت مسیح چه گفت؟

البته هیچ مدرک معتبری وجود ندارد تا ثابت کند این شناسایی کاملا دقیق بوده است. شواهد تصادفی نیز باعث این استنباط بوده اند، بحثهای مستدل دیگری را نیز می توان در راستای مشخص صندلی خاص حواریون ارائه داد.

حال که به این تابلو نگاه می کنید شاید بتوانید متوجه احساسات حواریون در چهره هایشان شوید و آن شب را بهتر درک کنید و مسایلی را که در آن شام آخر مطرح شد بهتر بفهمید و اینکه افراد حاضر در این شام چگونه عمیقا تحت تأثیر این حادثهٔ بزرگ قرار گرفتند.

نوشتهٔ کیت کیدر

چاپ شده در مجلهٔ کاتو لیک دایجست جولای 1993

ترجمهٔ مینو اسعدی

نشریه جلوه هنر - بهار 1377

منبع: یک پزشک
انتشار: 3 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 843

به "آیا کسانی را که در تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی حضور دارند، می شناسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا کسانی را که در تابلوی شام آخر لئوناردو داوینچی حضور دارند، می شناسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید