آواربرداری حمام قدیمی شهر خنج به خاتمه رسید

به گزارش مجله بوشهری ها، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس از آواربرداری حمام قدیمی شهر خنج اطلاع داد.

آواربرداری حمام قدیمی شهر خنج به خاتمه رسید

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس، عبدالرضا نصیری امروز 1 خرداد ماه 1399 اظهار کرد: یکی از آثار دوره قاجار در این شهر حمام قدیمی شهر مجاور مسجد جامع خنج است که این بنا پس از تغییر حالت سنتی به حالت دوش و نمره، دخل تصرفات زیادی در آن انجام شده است.

او ادامه داد:در سال های خاتمهی دهه پنجاه به دلیل ساخت حمام در خانه­ های شخصی، استفاده از حمام های قدیمی بسیار کاهش یافت که این بنا نیز با بلا استفاده شدن و متروک شدن آن، رفته رفته رو به ویرانی نهاد و در نهایت در دهه 70 خورشیدی به دستور شهردار وقت خنج در زیر خاک مدفون و بر روی آن آسفالت شد و به پارکینگ مسجد جامع تبدیل شده بود.

نصیری اضافه نمود :سال گذشته به همت شورای شهر و شهرداری شهر خنج آواربرداری این حمام تاریخی توسط شهرداری و با نظارت این اداره کل شروع و خاتمه کار آواربرداری و آزادسازی این بنای ارزشمند تاریخی در زمستان سال گذشته به خاتمه رسید.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ابراز کرد: بازسازی و احیای این حمام تاریخی به عنوان یکی از اهداف امسال از طریق شهرداری خنج با نظارت اداره کل در دستور کار واقع شده است.

نصیری با اشاره به اینکه این شهر بعد از یک وقفه کوتاه در دوره قاجار مجددا شکوفا شده و تعداد زیادی بنای باقی مانده از این دوره مؤید این موضوع است، بیان نمود: شهر خنج مرکز شهرستان خنج در جنوب فارس در محدوده لارستان تاریخی قرار گرفته است. تراکم آثار و ابنیه تاریخی در این شهر به قرون هفتم و هشتم هجری قمری برمی شود.

مجموعه بناهای آرامگاهی، مسجد و خانقاه به مانند مجموعه مسجد جامع و آرامگاه شیخ ابونجم، مجموعه آثار و آرامگاه شیخ دانیال، آرامگاه کاکا فخرالدین و شیخ شعیب، اهمیت شهر خنج را در قرون میانه اسلامی به اثبات می رساند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 14 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 985

به "آواربرداری حمام قدیمی شهر خنج به خاتمه رسید" امتیاز دهید

2 کاربر به "آواربرداری حمام قدیمی شهر خنج به خاتمه رسید" امتیاز داده اند | 2 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آواربرداری حمام قدیمی شهر خنج به خاتمه رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید