آرایشگاه های زنانه؛ از روومه ت گیر تا زیباسرا

به گزارش مجله بوشهری ها، شیما صادقی - سنندج- خبرنگار: تا نیم قرن پیش، زنان روومه ت گیر(چهره پرداز) در سنندج به خانه ها مراجعه و زنان را آرایش می کردند.

آرایشگاه های زنانه؛ از روومه ت گیر تا زیباسرا

امروز و با گذشت زمان و ورود مدهای مختلف، توجه به پوشش، آرایش و پیرایش در میان مردم به ویژه قشر جوان افزایش یافته و آرایشگاه های زنانه کم کم تغییر کاربری داده اند و به سالن های مد، محلی برای ماساژ، پاک سازی پوست، اپیلاسیون، انواع پرسینگ، کاشت ناخن و مژه، تاتو و دیگر امور با قیمت های سرسام آور تبدیل شده اند و در این رهگذر چنان تعداد مشتریان سالن های زیبایی رو به افزایش است که تقاضا برای ورود به این حرفه بیشتر شده.

آرایشگاه ها از هیچ کاری برای جلب و جذب مشتریان خود دریغ نمی نمایند. مشتری نیز برای داشتن ظاهری زیبا و استقبال از مدهای روز حاضر به پرداخت مبالغ بالاست. در چند سال اخیر علاوه بر اجاره جایگاه، آرایشگاه های زنانه در نقاط مختلف شهر با شعار این که در این سالن ها به دنبال کارآفرینی هستند، عکس های خدمات ارائه شده به مشتریان خود را در فضای مجازی منتشر می نمایند تا بتوانند با افزایش فالوئر مشتری بیشتری جذب نمایند. اگر چرخی در فضای مجازی بزنیم صفحه های سالن های گوناگون با مدل های مختلف را خواهیم دید که هر یک به گونه ای درصدد خودنمایی هستند و چشم هر ببننده ای را به خود جذب می نمایند.

امروزه خدمات آرایشگاه و انجام امور جانبی و اغلب پرخطر بیش از پیش مورد توجه نسل جوان قرار گرفته است و مردمی که خواهان زیبایی هرچه بیشتر خود هستند، حاضرند برای یک شب مبالغ هنگفتی پرداخت نمایند. همین امر باعث شده در آرایشگاه هایی که در میان مردم اسم و رسمی پیدا نموده اند، نسبت به دیگر آرایشگاه های سطح شهر مبلغ بسیار بالا و قابل توجهی از مشتری دریافت نمایند و بیشتر مشتریان مخصوصا عروس ها بدون اعتراضی این مبلغ را پرداخت می نمایند، به طوری که به دفعات در بسیاری از آرایشگاه های زنانه شاهد تخلفات صنفی از جمله گران فروشی و عدم درج فهرست قیمت خدمات هستیم.

  • بی توجهی آرایشگران به نرخ مصوب اتحادیه

کژال. م یکی از شهروندان سنندجی در پاسخ به این سوال که آیا نرخ اتحادیه در آرایشگاهی که مراجعه می نماید درج شده و بر اساس آن هزینه را پرداخت می نماید، می گوید: وقتی از صاحبان آرایشگاه در خصوص نرخ سوال می پرسی می گویند آرایشگاه ها نرخ مشخصی ندارند. وی می افزاید: آرایشگرها هر چقدر که در کارشان ماهر شوند، می توانند قیمت ها را بالا ببرند و اگر اعتراض کنیم هم برخورد مناسبی ندارند.

این شهروند سنندجی اظهار می نماید: نه تنها قیمت آرایش بلکه هزینه امور جانبی مانند تاتو، کاشت ناخن و مژه در آرایشگاه ها متفاوت است و به دلیل تقاضای مشتری این روزها در همه آرایشگاه ها این خدمات توسط افرادی که به تازگی مدرک گرفته اند انجام می گردد. بعضی از آرایشگاه ها برای جا نماندن از بازار رقابت، جایگاه مغازه را به بعضی افراد تازه کار برای انجام این امور اجاره می دهند که قابل اطمینان نیستند. بنابراین بسیاری از مردم برای دریافت خدمات بهتر حاضرند مبلغ بیشتری را پرداخت و به افراد ماهر و متخصص مراجعه نمایند.

  • برخورد با آرایشگاه های غیرقانونی

فرشته. ک از دیگر شهروندان سنندجی در خصوص آرایشگاه های زنانه می گوید: رقابت بین آرایشگاه های زنانه بالا گرفته و هر آرایشگاهی برای رجحان خود از رقبا، گستره خدمات خود را افزایش داده است، تا جایی که از قالب آرایشگاه خارج شده و به امور مرتبط با پزشکی نظیر تاتو، سوراخ کردن گوش و پرسینگ هم می پردازد. وی می افزاید: چند آرایشگاه در شهر شناخته شده هستند و بسیاری از مردم روزها و ساعت های پیاپی در انتظار نوبت می مانند و تفاوت قیمت ها را به مهارت آرایشگرها ربط می دهند و از آنها استقبال می نمایند. این شهروند سنندجی اظهار می نماید: این روزها هر خانمی با گذراندن چند دوره کوتاه مدت، آرایشگر می گردد و به صورت قانونی و گاهی غیرقانونی در منزل یا پارکینگ منزل خود فعالیت می نماید. امیدوارم با افرادی که غیرقانونی کار می نمایند برخورد گردد.

  • منع آرایشگاه ها از انجام امور خطرناک

رئیس اتحادیه بانوان آرایشگر در خصوص نرخ های مختلف خدمات آرایشگاه ها می گوید: در درجه اول مشتریان مقصرند، چراکه زمان مراجعه به آرایشگاه به هیچ عنوان به نرخ مشخص شده توجه نمی نمایند، بارها این موضوع را اتحادیه مطرح نموده و مشتری باید در زمان مراجعه به آرایشگاه به این مهم توجه کند. پوران قادری می افزاید: به همه آرایشگاه ها لیست نرخ اعلام شده و همه آنها موظف به نصب آن در معرض دید عموم هستند، آرایشگر نیز باید بر اساس نرخ اتحادیه برای مشتری فاکتور صادر کند، در غیر این صورت مشتری می تواند به وسیله اتحادیه این مورد را پیگیری کند.

رئیس اتحادیه بانوان آرایشگر ادامه می دهد: به تمام آرایشگاه ها در نقاط مختلف یک قیمت ابلاغ شده و با هرگونه گران فروشی برخورد می کنیم، البته بعضی از مشتریان در قبال مبلغ بالاتر خواهان آرایش و پیرایش بسیار خوب هستند و تکرار این امر از سوی مشتریان موجب گرانی قیمت ها و تفاوت آنها می گردد. قادری تصریح می نماید: اتحادیه 2 روز در هفته آرایشگاه ها را بازرسی می نماید و علاوه بر آن ماهانه 2 تا 3 بار اکیپی متشکل از معاونت غذا و دارو، بهداشت، تعزیرات و اتحادیه از آرایشگاه های سطح شهر بازرسی می نماید و در صورت مشاهده هرگونه تخلف، گزارشی در این باره تهیه و به آن رسیدگی می گردد.

رئیس اتحادیه بانوان آرایشگر درمورد اقدامات رو به گسترش در آرایشگاه ها تحت عنوان کاشت ناخن، اپیلاسیون، تاتو و سایر امور اظهار می نماید: اپیلاسیون به صورت تخصصی و معمولی، تاتو، کاشت ناخن و دیگر موارد جانبی علاوه بر مدرک آرایش و پیرایش نیازمند مدرک تخصصی در این امور است.

قادری درباره اجاره جایگاه در آرایشگاه ها می گوید: اجاره جایگاه از مواردی است که امروز به دلیل افزایش نرخ بیکاری باب شده و بنابراین تنها باید به افراد دارای مدرک و تخصص لازم اجاره داده گردد.

وی تصریح می نماید: در هر آرایشگاه تنها کسی که دارای مدرک مورد نظر است حق انجام تاتو، اپیلاسیون و دیگر موارد را دارد و در غیر این صورت تخلف بوده و در این باره روزانه شاهد 3 تا 4 مورد شکایت از سوی مشتریان هستیم. رئیس اتحادیه بانوان عنوان می نماید: آرایشگاه ها از انجام امور پرخطر مانند سوراخ کردن گوش، پرسینگ، پلکسر و کوچک کردن بینی منع قانونی شده اند. وی اظهار می نماید: امور پرخطر معمولا از سوی افرادی که جایگاه اجاره می نمایند انجام می گردد، بنابراین با شخص خاطی و آرایشگر برخورد می کنیم.

  • افزایش روزافزون تعداد آرایشگاه ها

قادری می افزاید: با افزایش روزافزون تعداد آرایشگاه ها و افزایش اجاره بهای مغازه ها میزان کار این قشر نیز کاهش یافته، بنابراین درخواست حد صنفی را ارائه داده ایم و امیدواریم با موافقت و اجرای این طرح این مسائل ساماندهی و از ازدیاد آنها جلوگیری گردد. وی در ادامه خواهان همکاری جامعه بانوان می گردد و اضافه می نماید: اتحادیه آرایشگران با 3 بازرس برای یک شهر و جمعیت حدود 600 هزار نفر هرگز نمی تواند به همه آرایشگاه های شهر به صورت پی در پی مراجعه کند، بنابراین مشتریان با درخواست فاکتور بر اساس قیمت های ابلاغ شده از سوی اتحادیه و انجام ندادن امور پرخطر از گران فروشی و ایجاد مسائل جلوگیری نمایند و در صورت مشاهده هر گونه تخلف آن را با اتحادیه گزارش دهند.

  • آمار بالای تخلفات صنفی آرایشگاه ها

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان اظهار می نماید: در صورتی که آرایشگران از قیمت های اعلام شده اتحادیه آرایشگران پیروی ننمایند و خواهان مبالغ بالاتری در قبال انجام کار خود باشند، تخلف محسوب شده و با آنها برخورد می گردد. سید نجیم حسینی می افزاید: در برخورد با آرایشگران متخلف در طول یک سال مانند دیگر اصناف بر مبنای قانون در مرحله اول و دوم برای آنها جزای نقدی در نظر گرفته می گردد و در مرحله سوم در محل کسب پارچه نصب خواهد شد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی کردستان تصریح می نماید: گران فروشی، استفاده از مواد تقلبی و قاچاق تقلبی تخلف محسوب می گردد و میزان جزای نقدی در نظر گرفته شده برای متخلفین نیز توسط بازرسان صنعت، معدن و تجارت در زمان بازرسی برآورد می گردد. حسینی اظهار می نماید: انجام هر گونه تاتو در آرایشگاه ها تخلف است و در صورت گزارش و مشاهده با آنها برخورد می گردد. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان کردستان با ارائه آماری از تخلفات آرایشگاه های زنانه گزارش شده اظهار می نماید: از ابتدای امسال تاکنون 12 فقره پرونده تخلف آرایشگاه بانوان با ارزش 12 میلیون و 100 هزار ریال که اکثرا گران فروشی بوده به تعزیرات حکومتی استان ارجاع داده و برای آنها رای صادر شده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 304

به "آرایشگاه های زنانه؛ از روومه ت گیر تا زیباسرا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آرایشگاه های زنانه؛ از روومه ت گیر تا زیباسرا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید