یک شانه تخم مرغ 76 هزار تومان

به گزارش مجله بوشهری ها، مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن گفت: روزانه بیش از 3 هزار و 200 تن تخم مرغ در کشور فراوری می گردد که این مقدار از فراوری نسبت به حجم مصرف در نیمه نخست سال (با گرم شدن هوا) بالاتر است، هم اکنون روزانه بیش از 250 تن تخم مرغ مازاد داریم.

یک شانه تخم مرغ 76 هزار تومان

به گزارش ایلنا، محمد مرادی با اشاره به تامین تخم مرغ در بازار، گفت: کارشناسی های اولیه مشخص نرخ تخم مرغ بعد از جراحی مالی دولت انجام شد از این رو با هدف استمرار فراوری و حفظ سرانه مصرف پروتئین مردم قیمت یک کیلو تخم مرغ 35 هزار و 500 تومان درب واحد های فراوریی و هر شانه تخم مرغ یک کیلو و 900 گرمی 76 هزار تومان و قیمت یک کیلو تخم مرغ برای مصرف کنندگان 39 هزار و 800 تومان برای عبور از این مرحله گذار مشخص و در نظر گرفته شده است.

به گفته وی؛ روزانه بیش از 3 هزار و 200 تن تخم مرغ در کشور فراوری می گردد که این اندازه از فراوری نسبت به حجم مصرف در نیمه نخست سال (با گرم شدن هوا) بالاتر است هم اکنون روزانه بیش از 250 تن تخم مرغ مازاد داریم.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن با اشاره به صدور مجوز صادرات تخم مرغ از سوی وزارت کشاورزی، اعلام کرد: از آنجایی که مجوز صادرات تخم مرغ مصادف با حدف ارز ترجیحی شد فراوریکنندگان برنامه ای برای صادرات تخم مرغ ندارند تا بازار داخلی دچار تنش نگردد و به ثبات نسبی برسیم.

مرادی با بیان اینکه میادین میوه و تره بار خواهان فروش تخم مرغ کمتر از نرخ مصوب دولت است، توضیح داد: نرخ مصرف کنندگان مشخص شده است از این رو تفاوتی ندارد که عرضه محصول از کدام مبادی ها صورت می گیرد. روالی در سازمان میادین رایج است که کالا های اساسی زیر نرخ مصوب عرضه می شوند، اما در شرایط فعلی که همه فراوریکنندگان موظف به رعایت نرخ های مصوب دولت هستند نمی توان زیر نرخ بازار تخم مرغ ها را عرضه کرد.

این فعال مالی ادامه داد: سازمان میادین نرخ عرضه تخم مرغ برای مصرف کنندگان را شانه ای 67 هزار تومان مشخص نموده است؛ در شرایطی که در هفته اولیه اجرای این طرح هستیم و شوک اولیه به بازار وارد شده است و اندازه تقاضا بالا رفته نباید به گونه ای عمل گردد که این ذهنیت برای مردم ایجاد گردد که بازار کمبود دارد و موجودی تخم مرغ در کشور کاهش پیدا نموده است.

وی با بیان اینکه اصلاح نظام یارانه ها از 21 اردیبهشت کلید خورده است، اضافه نمود: فراوریکنندگان از ماه های گذشته از دولت ذرت و سویا بستانکار بودند بخشی از این طلب ها وصول شده و بخش دیگر آن در ماه های آینده داده خواهد شد؛ رایزنی هایی در حال اجرا است که در ماه های آینده نیز حمایت از فراوری نیز ادامه داشته باشد و نهاده ها با قیمت مناسب در اختیار فراوریکنندگان قرار بگیرد.

مرادی در پاسخ به این پرسش که اگر بناست دولت همچنان نهاده فراوریکنندگان را تامین کند نباید شاهد افزایش نرخ محصول نهایی باشیم؟ گفت: بناست از ابتدای هفته ذرت کیلویی 12 هزار تومان و کنجاله سویا کیلویی 17 هزار تومان در سامانه بازارگاه بارگذاری گردد، فراوریکنندگان از تخم مرغ هایی که از هفته های گذشته فراوری کردند از دولت طلب دارند.

مدیر عامل اتحادیه مرکزی مرغداران میهن در انتها اعلام کرد: برنامه ها باید به سمتی برود که سرانه مصرف کاهشی نگردد بخصوص در این 2 ماه نخست اجرای این طرح که بناست یارانه ها به صورت نقدی پرداخت شوند. این یارانه به دهک هایی تعلق می گیرد که ممکن است این یارانه در بخش های به غیر از مرغ و تخم مرغ هزینه گردد و ممکن است اندازه تقاضا برای خرید تخم مرغ فراوریکنندگان را دچار چالش کند از این رو امیدواریم با تمهیداتی که وزارت کشاورزی در نظر گرفته فراوری در دست فراوریکنندگان نماند.

منبع: فرارو
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2024

به "یک شانه تخم مرغ 76 هزار تومان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یک شانه تخم مرغ 76 هزار تومان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید