گچ بری در بازسازی

به گزارش مجله بوشهری ها، هنر گچ کاری و گچ بری در بازسازی ساختمان و بازسازی منزل از دیرباز در معماری سنتی ایرانی استفاده میشده است و به عنوان عنصری برای زیبا کردن دکوراسیون داخلی منزل به شمار میرفته است .

گچ بری در بازسازی

جهت دریافت خدمات هزینه بازسازی منزل با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

از این هنر گچ کاری در تعمیر ساختمان ها ، مساجد ، مدارس و زیباسازی سرسرا ها و ایوان های منازل قدیمی استفاده میشده است و نمونه های بسیار جذاب و منحصر به فردی از گچ بری در طراحی دکوراسیون داخلی شکل گرفته است .

برای این کار باید گچ کار مجرب در مرحله نارک کاری ساختمان ، گچکاری دیوار ها و سقف را انجام دهد .

گچ بری در ساختمان به مواردی اطلاق میگردد که برای سفید کاری سطوح چه دیوار و چه سقف به کار میرود یا هنر کندن و بریدن روی گچ را گچ بری میگویند . با استفاده از گچ بری میتوان فضاهای ساده و بی روح را از طریق نقوش و طرح هایی زیبا به فضایی زنده و پویا تبدیل و دکوراسیون لوکس را در خانه ها ایجاد کنیم .

ایراد استفاده از گچ

برای این که گچ و کار گچ بری را به درستی و با کیفیت در فضای داخلی خانه ها به وجود آوریم باید اصولی و مهندسی شده آنها را در محیط به کار ببریم .

ایراد مهم گچ این است که در مقابل آب بسیار شکننده است . مسلما با این قضیه برخورد نموده اید که در بازسازی ساختمان های فرسوده وقتی لوله های آب میپوسند و ترک میخورند آب به دیوار ها نشت میکند و باعث پوسیدگی و شکم دادن گچ میگردد .

در این مورد چاره ای نداریم که دوباره قسمتی که نشتی پیدا نموده است و دیوار در آنجا نم گرفته است را دوباره گچکاری کنیم . باید توجه داشت کیفیت کار حفظ گردد تا دیگر چنین خسارت هایی ایجاد نگردد .

مزایای گچ بری در بازسازی ساختمان

گچ بری یکی از تزئینات مهم در صنعت ساختمان سازی و معماری است . با استفاده از این هنر میتوان انواع نقوش و طرح ها در زمینه های مختلف را برای سقف منازل و دیوار های داخلی خانه ها به وجود آورد تا جلوه ای زیبا در در منازل ایجاد کند . گچ بری باعث میگردد فضا عمق بیشتری پیدا کند و حسی که گچ برای انسان ایجاد میند حسی زنده و گرم است که میتواند باعث صمیمیت فضایی بیشتر برای اهالی خانه باشد .

هم چنین استفاده از گچ بری در نمای بیرونی ساختمان ها میتوانند فضاهایی مجلل و مستحکم را به وجود آورد. ابن مورد بیشتر در منازل قدیمی و برای تزئینات ستون ها و سرسراها که وجهه بیرونی دارند و هم چنین کاخ های زمان های گذشته کاربرد داشته است و امروزه نیز برای استفاده در مکان های مذهبی و بازار ها بسیار کاربرد دارد .

اجرای گچ بری ساختمان

این کار به دو روش انجام میگردد . روش اول استفاده از گچ بری های پیش ساخته است که به راحتی بر روی دیوار یا سقف نصب میگردد اما در روش دوم با استفاده از ابزار ها و تجهیزات مورد احتیاج برای این کار طرحی که مدنظر مشتری است توسط شرکت معماری و بازسازی ساختمان بر روی قالب هایی مخصوص و بر روی گچ خیس اجرا میشوند و بعد از آن صبر میکنیم تا گچ خشک گردد و پس از خشک شدن طرحی که مدنظر ما بود بر روی سطوح مختلف خانه نقش میبندد .

سبک های گچ بری در بازسازی ساختمان

برای اجرای درست گچ بری در طراحی دکوراسیون منزل باید با انواع سبک های آن آشنا شویم . در زیر سبک های مهم در گچ بری ساختمان را به طور مختصر بیان میکنیم .

گچ بری ویکتوریایی : این سبک برای فضاهایی عظیم و وسیع بسیار مناسب است و با استفاده از طرح هایی که از طبیعت الهام گرفته شده است مانند گل ، برگ و خورشید و خطوط منحنی میتوان آنها در سقف فضای نشیمن استفاده کرد.

گچ بری مربعی : در این سبک گچ ها به صورت مربعی و بصورت پانل های نزدیک به هم و مرتب بر روی سقف ایجاد میگردد و برای فضاهایی که ارتفاع بیشتری دارند مناسب عمل میکند و برای مدارس ، بیمارستان ها و مکان های تجاری بسیار عملکردی و پرکاربرد است .

گچ بری آرت دکو : این سبک از گچ بری که به دلیل داشتن تزئینات فراوان و طرح هایی وسیع و عظیم شهرت دارد ، میتواند برای نما دادن به فضاهایی اشرافی و تجملاتی بسیار مناسب باشد و با سبک دکوراسیون داخلی کلاسیک میتوانند ترکیب ها زیبا و لوکس را برای منازل به وجود آورند .

منبع: هیرادانا
انتشار: 11 مهر 1399 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1103

به "گچ بری در بازسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گچ بری در بازسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید