پل زیبای کابلی لالی؛از جاذبه های خوزستان، عکس

به گزارش مجله بوشهری ها، پل کابلی شهدای لالی ، طولانی ترین پل معلق کابلی ایران است که بر روی رودخانه کارون در شوشتر واقع شده است. شوشتر با مساحتی بالغ بر دو هزار کیلومتر مربع، یکی از شهر های پرجمعیت در شمال استان خوزستان محسوب می گردد. شوشتر بدلیل هم جواری با دامنه های زاگرس موقعیت جغرافیایی ویژه ای در استان خوزستان دارد و دو رودخانه کارون و دز از ان گذر میکند.

پل زیبای کابلی لالی؛از جاذبه های خوزستان، عکس

رود کارون از پرآب ترین رودخانه های ایران است که در گذر از شمال شوشتر به دوشاخه جدا می گردد ودر جنوب شهر دوباره به یک دیگر می پیوندد و یک شاخه میگردد.

همین امر سبب شده است تا این رود شهر شوشتر رابه سه منطقه بافت قدیم، بلِیتی و مناطق جدید شمال غربی تقسیم کند. کارون از طولانی ترین رودهای ایران است که بخشی از ان بدلیل عمق زیاد قابلیت کشتیرانی دارد.

شهرستان لالی در شمال شرقی استان خوزستان قراردارد این شهر در شهرستان لالی قرار گرفته مردم لالی از شاخهٔ هفت لنگ قوم بختیاری هستند. بخش لالی از دیرباز زیستگاه بشر بوده ودر سده های اخیر، بعنوان منطقه گرراستای و قشلاقی بختیاری های کوچ رو، بویژه شاخه های 7 لنگ بختیاری، اعتبار و ارزش بیشتر یافته است.

این که لالی بخشی از نخستین حوزه شناخته شده نفت در ایران به شمار می آید و از این رو، در دهه 30 یکی از حوزه های فعال استخراج نفت بوده است.

هنگامیکه در اطراف منطقه مستعد لالی حوزه های نفتی کشف شد، صنعتی شدن، شکوه و رونق ان را برتری بخشید و لالی به اوج بالندگی رسید و نام و آوازه اش جهانگیر شد.

رود کارون از لحاظ تامین آب آشامیدنی، کشاورزی، فراوری برق و تفریحات آبی اهمیت بسیاری دارد. سدهای گوناگونی نیز بر روی این رود ساخته شده است. پل کابلی و معلق شهدای لالی از جمله جاذبه های گردشگری درکنار این رودخانه است.

پل معلق لالی امروزه یکی از زیباترین و جذاب ترین مناطق تفریحی و دیدنی شهرستان لالی خوزستان محسوب میگردد.

این پل عظیم ترین پل معلق کشور است. این پل از جمله پروژه های جانبی طرح سد و نیروگاه گتوند علیا بوده است.

طول پل شهدای لالی 460 متر، ارتفاع پایه ها 75 متر و پهنای خودرو رو حدودا 5 متر و عرض ان برای عبور لوله های نفت و گاز 2 متر است.

احداث این پل راستا جایگزینی از مسجدسلیمان به سمت لالی در 15 کیلومتری بالادست محور سد گتوند علیا است چراکه در مراحل تکمیل ساخت این سد حدود 20 کیلومتر از این راستا به زیر آب میرود.

پل کابلی شهدای لالی

این پل کابلی دارای عرشه فلزی با پایه ها و پایلون های بتنی و کابل های ترکه ای است که با روش نصب تلفیق کشتیرانی در ارتفاع 155 متری کف رودخانه کارون ساخته شده است.

منبع: گردشبان
انتشار: 10 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 977

به "پل زیبای کابلی لالی؛از جاذبه های خوزستان، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پل زیبای کابلی لالی؛از جاذبه های خوزستان، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید