وقتی حسادت در یک زوج دردسرساز می شود

به گزارش مجله بوشهری ها، عواطف و احساسات معماری زندگی عاطفی ما را تشکیل می دهند و برای عملکرد روزانه مان ضروری هستند. شادی به شما امکان می دهد از اوقات خوب لذت ببرید. همان طور که دوستی و عشق به شما این امکان را می دهد با عزیزان تان پیوند های محکمی ایجاد کنید و همدلی یعنی توانایی قرار دادن خود در شرایط عاطفی افراد دیگر که به تقویت انسجام گروه کمک می کند. علاوه بر این، احساسات حتی احساسات منفی نیز نقش انطباقی و محافظتی دارند. ترس یک استراتژی بقا است که برای آگاه کردن فرد از خطرات احتمالی عمل می کند.

وقتی حسادت در یک زوج دردسرساز می شود

به گزارش خبرنگاران به نقل از ال پائیس، غم و اندوه باعث تسهیل شفقت یا حمایت عاطفی دیگران در زمانی که فرد احساس ناراحتی می کند خواهد شد. احساس گناه تا حدی که مستلزم رنج عمیق است خطی از هنجار های اخلاقی را سخت می کند و در صورت انجام کار اشتباهی خواستار جبران خسارت می شود. خشم یک اثر انرژی بخش دارد که اتخاذ رفتار های مناسب برای دفاع از خود یا دست کم آگاه کردن دیگران از ناراحتی تجربه شده را تسهیل می کند. حسادت نیز یک پاسخ عاطفی عمیقا ریشه دار در انسان است، اما پیچیده تر از سایر احساسات است، زیرا از چندین عاطفه (حسادت، خشم و گناه) تشکیل شده و به طور پیش فرض افراد دیگر را درگیر می کند. مانند سایر احساسات دیگر حسادت نیز یک عملکرد محافظتی دارد که حفظ ثبات رابطه و تضمین مراقبت از بچه ها در صورت لزوم است. بدین ترتیب حسادت می تواند تلاش برای زندگی مشترک را تقویت کند و ارتباط بهتری را در بین زوجین ایجاد کند که به جلوگیری از خیانت یا ترک کردن کمک می کند. حسادت ریشه عمیقی در انسان ها و فرهنگ های مختلف دارد.

چگونه حسادت را به مقوله ای مثبت تبدیل کنیم؟

در برخی زمینه های فرهنگی حسادت می تواند در آغاز انفجاری تر یا در بیان ابتدایی تر باشد، اما همواره وجود دارد. اشتباه است که ترقی گرایی ایدئولوژیک را با فقدان حسادت اشتباه بگیریم. حسادت می تواند به اشکال کم و بیش ظریفی ایجاد شود، اما همواره برای افرادی که آن را احساس می کنند بسیار دردناک است. با این وجود، برخی افراد قادر هستند بی دلیل عمیقا حسادت ورزند. این حسادت مشکل ساز است. این یک واکنش ناراحتی عاطفی عمیق به چیزی است که به عنوان یک تهدید خارجی علیه رابطه ای که شخص حسود آن را ارزشمند می داند و آن را در خطر می بیند تلقی می شود. این واکنش عاطفی ناشی از عشق شخص به شریک خود، احساس مالکیت او، سوء ظن داشتن، ترس از دست دادن شریک و در نتیجه احساس درماندگی است. آن چه معینه این حسادت بیمارگونه است فقدان تحریک منطقی، رنج شدید فرد حسود و قربانی، کنترل رفتار ها و تاثیر جدی آن بر زندگی روزمره است.

فراتر از واکنش عاطفی افراد حسود در نتیجه ناامنی خود رفتار های نظارتی مختلفی مانند سوالات تحقیقی، کنترل تلفن همراه و رسانه های اجتماعی شریک زندگی خود و ظاهر شدن غیرمنتظره اتخاذ می کنند. آنان هم چنین از باج گیری عاطفی استفاده می کنند و معتقدند که افکار شریک خود را می خوانند با این فرض که شریک شان به شخص دیگری فکر می کند (خیانت عاطفی). در موراد دیگر حسادت حتی می تواند گذشته نگر باشد: شخص حسود ممکن است مشکوک باشد که شریک زندگی اش او را با شریک پیشین خود مقایسه می کند، زیرا او نمی خواهد یا نمی تواند این خاطرات را رها کند. این موضوع باعث می شود که رابطه به سرعت خراب شود، زیرا شخص حسود عمیقا احساس تحقیر شدن می کند.

در شکل شدیدتر آن حسادت بذر شک و تردید را می کارد و فرد حسود را از نظر روانی بی ثبات ساخته و در بدترین حالت نگرش ها و رفتار های کنترل کننده و خشونت آمیز را در او ایجاد می کند.

حسادت عمدتا در مردان دیده می شود به خصوص زمانی که شریک زندگی شان جوان تر یا مجذوب کننده است یا به موفقیت های حرفه ای و اجتماعی دست یافته که او فاقد آن است. در مردان حسادت با خشم و حتی رفتار پرخاشگرانه مرتبط است. برعکس حسادت در زنان اکثرا خود را به صورت غم و اندوه و سرزنش کردن خود نشان می دهد (من چه اشتباهی کردم؟ چرا او مرا مجذوب کننده نمی بیند؟). منابع زیادی برای حسادت مشکل ساز وجود دارد. در برخی موارد موضوع سبک شخصیت حسود است که با بی اعتمادی، اعتماد به نفس پایین، وابستگی عاطفی، کمبود دوستان و منابع اجتماعی و احساس قبلی بی توجهی یا تحقیر در زندگی عاشقانه معین می شود.

در این موارد پس از گذراندن هیجان اولیه حسادت به صورت تکانشی به شکل رفتار های کنترلی که منجر به انتها رابطه می شود ظاهر خواهد شد. در این موارد، پس از گذراندن هیجان اولیه حسادت به صورت تکانشی به شکل رفتار های کنترلی که منجر به انتها رابطه می شود ظاهر خواهد شد. این حسادت دوباره در روابط بعدی ظاهر می شود.

در موارد دیگر، حسادت بیمارگونه بازتابی از اختلالات روانی مختلف است همانطور که در حسادت وسواسی این موضوع رخ می دهد. فرد علیرغم این که از غیرمنطقی بودن سوء ظن خود آگاه است نمی تواند از آن اجتناب ورزد و رفتار های نظارتی انجام می دهد که فقط ناراحتی او را به طور موقت کاهش می دهد تا زمانی که چرخه خود را تکرار کند. مصرف الکل نیز می تواند باعث حسادت شدید شود که با رفتار خشونت آمیز همراه خواهد بود. اگرچه کمتر اتفاق می افتد، اما افرادی که از اختلال هذیانی رنج می برند حسادت را نیز تجربه می کنند.

این یک شرایط متناقض است، زیرا در حالی که فرد می تواند استدلال منسجمی را در زندگی معمول خود ارائه دهد و با محیط خود سازگار شود، هذیان های کاذب حسادت دارد که بیمارگونه است و با عقل قابل تعدیل نیست.

به طور خلاصه، فرد نباید از احساس حسادت دچار شرمساری شود، زیرا می تواند نشانه مهمی از عشق و ترس از دست دادن چیزی ارزشمند باشد. این احساسی است که باید پذیرفته شود و به درستی هدایت شود. اما زمانی که حسادت مانع آزادی می شود، به رفتار کنترلی روی می آورد، از تجربه عشق جلوگیری می کند و حتی رفتار خشونت آمیز را تحریک می کند موضوع کاملا تغییر می کند. تیپ های شخصیت حسود در برابر تغییر رفتار بسیار مقاوم هستند. با این حال، حسادت پاتولوژیک در صورتی که فرد مبتلا تحت درمان مناسب قرار گیردامکان فروکش کردن را خواهد داشت.

منبع: فرارو
انتشار: 4 شهریور 1402 بروزرسانی: 4 شهریور 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2234

به "وقتی حسادت در یک زوج دردسرساز می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی حسادت در یک زوج دردسرساز می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید