معماری هنرمندانه فرودگاه شنزن چین

به گزارش مجله بوشهری ها، معماری خاص ترمینال شماره 3 فرودگاه شنزن چین

ترمینال جدید فرودگاه شنزن چین (شنزن Baoan International Airport) که سال 2013 افتتاح شده یک شاهکار هنری زیباست. در این اثر هنری، تکنولوژی های مدرن و پیشرفته با مولفه های هنری گردهم آمده اند و این فرودگاه جالب را ایجاد نموده اند. این ترمینال با معماری زیبا و عجیبش اگرچه برای جابجایی مسافران طراحی شده، اما آنقدر شگفت انگیز است که قدم زدن در آن تجربه ای جذاب و به یادماندنی خواهد بود. معماری این ساختمان را زوج معمار ایتالیایی طراحی نموده اند و ساخت و تکمیل آن سه سال طول کشیده است. با خبرنگاران همراه باشید تا در خصوص معماری زیبای این ترمینال بیشتر صحبت کنیم.

معماری هنرمندانه فرودگاه شنزن چین

معماران فرودگاه شنزن

ماسیمیلیانو و دوریانا فوکساس، زوج معمار ایتالیایی مشهوری هستند که این طراحی عجیب را پیاده نموده اند. این معماری قرار است نماد رشد مالی در این منطقه از چین باشد. برای طراحی این فرودگاه یک مسابقه معماری برگزار گردید و در نهایت این زوج معمار بین المللی توانستند با طرح خارق العاده شان گوی سبقت را از دیگران بربایند. پروسه طراحی و ساخت این ترمینال حدود 3 سال طول کشیده است. ترمینال شماره 3 شنزن در مجموع 63 گیت پرواز دارد. با اضافه شدن ترمینال شماره 3 به فرودگاه بین المللی شنزن ظرفیت جابجایی مسافر تور چین در این فرودگاه 58% افزایش پیدا کرد. در حال حاضر سالانه 45 میلیون مسافر از این فرودگاه برای جابجایی استفاده می نمایند.

ویژگی های معماری ترمینال شماره 3

ترمینال جدید در برنامه پیشرفت و ترقی شهر شنزن از اهمیت خاصی برخوردار است. شهر شنزن چین یکی از سریع الرشدترین شهرهای جهانست و روز به روز خود را بیشتر به جهان می شناساند. معماری خاص این ترمینال یکی از بارزترین اقدامات شهر شنزن در جهت جهانی شدن و ارتقا مالی است. معماری بیرونی این ساختمان از سفره ماهی دیو (manta ray) الهام گرفته شده است که به نوعی نماد شهر شنزن به شمار می رود. اصولا در فرهنگ چینی ماهی و انواع مختلف آن از مفهوم خاصی برخوردار هستند و معماری ساختمان ها و بناهای زیادی با الهام از این آبزیان طراحی می گردد. اگر از بالا به ترمینال شنزن نگاه کنیم شبیه یک سفره ماهی غول پیکر است و دیواره های دولایه این ساختمان که در نماهای داخلی شبیه لانه زنبور و کندوی عسل است بر پیچیدگی و زیبایی معماری آن می افزاید. ساختمان ترمینال شماره 3 مثل یک سفره ماهی زنده و پویاست که نفس می کشد و می تواند با تغییر بخش های مختلف به نوعی حرکت کند.

معماری داخلی فرودگاه شنزن

در فضای داخلی، ستون های سفیدی در جای جای فرودگاه وجود دارند و وزن سقف را تحمل می نمایند. این ساختمان مشتمل بر سه طبقه است: بخش پروازهای ورودی، پروازهای خروجی و بخش خدمات. این طبقات به صورت عمودی به یکدیگر متصل هستند و به همین دلیل، نور طبیعی از بالاترین طبقه به پایین ترین طبقه نیز می تابد. علاوه بر نمای خارجی، معماری داخلی این ساختمان نیز در نوع خود بی نظیر است. آثار تجسمی متعددی که در نقاط مختلف فرودگاه وجود دارد نماد حرکت و سیالیت هستند و دو ایده متفاوت را با یکدیگر ترکیب می نمایند: ایده حرکت و ایده توقف! استودیو فوکساس با آنالیز دقیق این آثار را در فواصل حساب شده ای قرار داده و نکاتی مثل راستا حرکت، سهولت حرکت و تغییر راستا، دسترسی به امکانات و … را نیز به خوبی مدنظر قرار داده است. همچنین در عکس ها می بینید که مجسمه هایی مثل درخت در گوشه کنار این فرودگاه وجود دارند. این درختان سفید و عجیب و غریب در واقع کار تهویه هوای سالن را انجام می دهند و فضایی داخلی فرودگاه را به یک منطقه ساحلی با جزیره هایی (گیت پرواز) سفید و لانه زنبوری شبیه می نماید.

دسترسی به قسمت های مختلف

مسافران از بخش دم این سفره ماهی! وارد ساختمان ترمینال می شوند. فضای ورودی ترمینال با ستون های مخروطی سفیدرنگ معین شده است و آن را شبیه صحن داخلی کلیساهای جامع قدیمی می نماید. در طبقه همکف، میدانگاه ترمینال راستاهایی را به سمت قسمت بار و چمدان، بخش پروازهای خروجی و ورودی و همینطور چایخانه های سنتی و رستوران های متعدد فراهم می نماید. در سالن پروازهای خروجی، بخش چک-این، دفتر اطلاعات ایرلاین های مختلف و بخش اطلاعات فرودگاه شنزن قرار گرفته است. فضاهای دوبلکس و تریپلکس سالن پروازهای خروجی ارتباطی بصری بین بخش های مختلف فرودگاه ایجاد می نماید و همینطور باعث ورود نور طبیعی می گردد. پس از مرحله چک-این، مسافران پروازهای داخلی و بین المللی برای سوار شدن به هواپیما از راستاهای عمودی عبور می نمایند. میدانگاه ترمینال شاهراه اصلی دسترسی به قسمت های مختلف است و سه طبقه دارد. هر طبقه به سه بخش مجزای پروازهای ورودی، پروازهای خروجی و خدمات تقسیم می گردد. شکل استوانه و لوله ای مانند راهروها مفهوم حرکت و سیالیت را تداعی می نماید.

هیچکاک، الهام بخش طراحی فرودگاه

معمار فرودگاه شنزن، ماسیمیلیانو فوکساس در خصوص این طراحی می گوید: من چیزهای زیادی از هیچکاک در خصوص معماری یاد گرفته ام. روش ادیت و مونتاژ فیلم های هیچکاک حس تعلیق و حرکت را به خوبی منتقل می نماید. هیچکاک در واقع معمار سینمایی و هنری است و به خوبی در خصوص طراحی و تاثیر آن اطلاع دارد. هنگامی که این دو زوج در حال طراحی این فرودگاه وسیع و بزرگ بودند، آن را مثل یک فیلمی سینمایی در نظر گرفتند. فیلمی که در هر ثانیه 24 فریم دارد و حرکت این فریم ها آنقدر سریع است که کل فیلم را شبیه تصویری متحرک و پیوسته می نماید.

طراحی فرودگاه ممکن است محدودیت هایی داشته باشد. چون بخش چک-این، گیت های پرواز و … باید در مکان های معینی قرار داشته باشند. اما استودیو فوکساس با دستکاری کردن این قسمت ها اثری هنری ایجاد کرد که در عین حال که دسترسی به مناطق مختلف را برای مسافران راحت می نماید، شاهکار معماری بی نظیری پدید آورده است. با قرار دادن طرح های لانه زنبوری در تونل های این ترمینال حس حرکت و سیالیت را به ذهن بیننده تداعی می نماید. راه رفتن در ترمینال شماره 3 فرودگاه شنزن مثل قدم زدن در یک گالری بزرگ است. دیوارها، راهروها و همه چیز در این ترمینال چشم نواز و منحصربفرد هستند و تجربه سفر به شنزن چین را به تجربه ای به یادماندنی و هنری تبدیل می نمایند.

منبع: architecturalrecord.com

منبع: الی گشت
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 244

به "معماری هنرمندانه فرودگاه شنزن چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری هنرمندانه فرودگاه شنزن چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید