سفر به دیار کریمه

به گزارش مجله بوشهری ها، در جای جای استان قم می توان آثار تاریخی کم نظیر و در برخی مناطق طبیعتی بکر و دلنواز را مشاهده کرد.

سفر به دیار کریمه

به گزارش ، قم، برگ زرینی است برجای مانده از تاریخ که نه تنها میزبان حضرت فاطمه معصومه (س)، دردانه هفتمین امام شیعیان است، بلکه در جای جای این سرزمین کهن می توان آثار تاریخی کم نظیر و در برخی مناطق طبیعتی بکر و دلنواز را مشاهده کرد. اگر قصد دارید به این ناحیه از کشور سفر کنید، با ما همراه باشید.

: سفر به بام زیبای ایران +تصاویر

شهر قم، که بیشتر آن را به دلیل حضور حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران می شناسند، علیرغم آب وهوای گرم و خشک، برخوردار از نواحی سرسبز و جاذبه های گردشگری طبیعی بسیاری است که در پیرامون آن وجود دارد. روستا ها و دهکده هایی که در مجاورت این شهر واقع شده است، با وجود حضور در بخش کویری، از آب وهوایی مطبوع و طبیعتی چشم نواز برخوردار است که در کنار جاذبه های تاریخی آن، می تواند یکی از مقاصد گردشگری کشور محسوب گردد.

حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)

بارگاه ملکوتی حضرت فاطمه معصومه (س)، در مرکز شهر قم واقع شده است و یکی از اصلی ترین دلایل حضور مسافران و زائرین از سراسر کشور و جهان است.

این مرقد مطهر، دارای قدمتی متعلق به قرن سوم و سال 201 هجری قمری است که طی چندین دوره زمانی مختلف، ساخت وساز هایی در آن صورت گرفت تا به شکل امروزی تبدیل شده است.

جالب است بدانید که پادشاهان بسیاری از تاریخ ایران (شاه عباس دوم، شاه صفی و ...) و بزرگان و علمای سرشناس متعددی در جوار این بانوی بزرگوار دفن شده اند.

مسجد مقدس جمکران

مسجد مقدس جمکران، دومین مکان پربازدید و محبوب مسافران و گردشگران پس از حرم فاطمه معصومه (س) است که در قرن چهارم هجری قمری به دستور حضرت مهدی (عج) و در 6 کیلومتری شهر قم احداث شده و سالانه پذیرای میلیون ها زائر و دلباختگان اهل بیت (ع) است.

بازار قدیم قم (تیمچه بزرگ)

تیمچه بزرگ قم که در بین مردم به بازار قدیم نیز شهرت دارد، یکی از مجموعه های تاریخی ایران در دوران کهن است که قدمت معماری این مکان به دوران حکومت قاجاریان بازمی گردد. بازدید از تیمچه بزرگ و مشاهده هنرمندی گذشتگان و هنر مردم امروز، خالی از لطف نیست.

مسجد جامع قم

مسجد جامع قم، عمارتی کهن و زیبا در شهر قم است که از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می آید. قدمت دقیق این بنای تاریخی مشخص نیست؛ اما برخی از مورخین سال احداث آن را متعلق به 265 قمری و برخی دیگر، مربوط به قرن هشتم هجری می دانند.

مقبره های گنبد سبز قم

مجموعه مقابر گنبد سبز قم، از سه مقبره متعلق به قرن هشتم هجری قمری تشکیل شده است که معماری منحصر به فرد آن از جمله ویژگی های این عمارات کهن محسوب می گردد. تزئینات گچبری زیبا و تحسین برانگیزی در این مقابر مشاهده می گردد که می توان آن را نمونه ای کم نظیر و ستودنی درنظر گرفت.

: سفر به الماس سبز + تصاویر

کوه خصر نبی (ع)

از دیگر جاذبه های گردشگری قم، می توان به کوه خضر نبی (ع) اشاره کرد که محلی روحانی و چشم نواز و در عین حال مکانی زیارتی و سیاحتی است.

طبق مدارک تاریخی، قدمت آن به بیش از 3 هزار سال می رسد. عبادتگاه خصر نبی (ع) در یکی از مرتفع ترین نقاط قم واقع شده است و همه ساله میزبان گردشگران بسیاری از سراسر ایران است.

کاروانسرای دیر گچین قم

کاروانسرای دیر گچین قم، با پیشینه ای حدود 1570 سال، یکی از آثار باقی مانده از تاریخ ایران در شهر قم است که لقب مادر کاروانسرا های ایران را از آن خود کرده است و می توان آن را به عنوان یکی از جاذبه های گردشگری این شهر معرفی کرد. طراحی، ساخت و معماری این مجموعه در نوع خود قابل توجه است و به همین دلیل، مورد توجه بسیاری از کارشناسان معماری واقع شده است.

مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه، مکانی است مهم و ارزشمند در ایران که زمان احداث آن متعلق به دوران حکومت صفویان است. علما و مجتهدین بسیاری در این مکان سکونت داشتند و به تحصیل، تدریس و تحقیق پرداختند. سخنرانی تاریخی امام خمینی در سال 1342 که منجر به قیام 15 خرداد شد، در این مدرسه اجرا شده است.

قبرستان شیخان

قبرستان شیخان، قبرستانی است کهن، که مدفن بزرگان دینی و عالمان و اساتید مهمی از جمله زکریا بن آدم، زکریا بن ادریس که از یاران و راویان امام صادق (ع) محسوب می شوند؛ بنابراین قدمت این مکان به دوران امامان شیعه بازمی گردد و همین امر سبب ارزشمندی این مکان است.

پارک ملی کویر

یکی از وسیع ترین و کهن ترین مناطق حفاظت شده کشور، پارک ملی کویر است که بخشی از آن در قم واقع شده است. وسعت این منطقه حدود 670 هزار هکتار است که بخش اعظمی از آن را پارک ملی و بقیه را منطقه حفاظت شده تشکیل می دهد.

این منطقه از چشمه ها، حیوان وحشی نادر، گیاهان متنوع و مناظر دیدنی و شگفت انگیزی برخوردار است که بازدید از آن بسیار جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

روستای وشنوه

اگر به دنبال منطقه ای خوش آب وهوا با مناظر طبیعی دیدنی و سرسبز هستید، بازدید از روستای زیبای وشنوه، یکی از گزینه های مناسب است که در بهار و تابستان از اقلیمی معتدل و مطبوع برخوردار بوده و در زمستان دارای آب وهوایی سرد است. این روستا ییلاقی است و بخشی از آن در شیبی تند واقع شده است که دارای معماری پلکانی است.

روستای فردوس (فردو)

روستای فردوس، یکی از زیباترین روستا های شهر قم است که به دلیل سرسبزی، مناظر طبیعی بکر و کم نظیر و آب وهوایی مطبوع و دلچسب، میزبان گردشگران و مسافران از سراسر کشور است. این ناحیه از قم یکی از مناطق قدیمی این شهر است که از جاذبه طبیعی مطلوبی برخوردار است.

خانه ملا صدرا

در روستای کهک، یکی از مناطق زیبای استان قم، عمارتی قدیمی واقع شده است که به خانه دانشمند بزرگ، ملاصدرا شهرت یافته است. این عمارت متعلق به محمد بن ابراهیم یحیی شیرازی، معروف به ملاصدرا است که از معماری جالب و زیبایی برخوردار است. به نظر می رسد که قدمت این خانه متعلق به قرن 10 هجری است.

قلعه قمرود

بنایی قدیمی و متعلق به دوران حکومت اشکانیان در اطراف قمرود و در بخش شمالی کوه سفید، از توابع استان قم واقع شده است که به قلعه قمرود شهرت یافته است. به نظر می رسد این عمارت کهن، توسط میرزا نظام غفاری، در نزدیکی بخش شرقی قلعه قدیمی قمرود که از بنا های دوران صفوی است، احداث شده است.

موزه صنایع دستی (خانه یزدان پناه)

خانه یزدان پناه، بنایی کهن با وسعتی بیش از هزار مترمربع و متعلق به اواخر حکومت قاجاریان و اوایل حکومت پهلوی اول است. این عمارت امروزه به عنوان موزه صنایع دستی قم، مورد استفاده قرار می گیرد و در آن آثاری ارزشمند از هنر صنایع دستی بومی این شهر نگهداری می گردد. این مکان زیبا، یکی از جاذبه های گردشگری قم است که علاقه مندان به هنر، برای بازدید از آن به این مکان مراجعه می کنند.

دریاچه حوض سلطان

دریاچه نمک حوض سلطان یکی از جاذبه های طبیعی قم است. بهترین زمان برای بازدید از این مکان زیبای طبیعی، اوایل فصل بهار و اواسط فصل پاییز است؛ چراکه از سرمای استخوان سوز کویر و گرمای طاقت فرسای آن، اثری نیست. نام دیگر این دریاچه زیبا، دریاچه شاهی و دریاچه ساوه است که از مساحتی حدود 240 کیلومتر برخوردار است.

: سفر به تمدن هفت هزار ساله + تصاویر

هتل های استان قم

هتل المپیک قم

قم، میدان شهداء، خیابان معلم

هتل کریمه قم

قم - میدان آستانه - جنب حرم مطهر

هتل استقلال

قم ابتدای بزرگراه عمار یاسر - نبش کوچه نهم

هتل خورشید قم

قم - خیابان امام - بعد از چهار راه غفاری - نبش سه راه خورشید

هتل بین المللی قم

قم - جنب حرم

هتل پارسیا قم

قم - بلوار امین - میدان ارتش (ایران مرینوس) - میدان الغدیر

هتل جمیل قم

قم - 45 متری عمار یاسر - نبش کوی 4 - روبروی بیت النور

هتل صادقیه قم

قم - بلوار بهار - کوچه ششم

هتل تشریفات

قم خیابان اراک (امیرکبیر) - کوچه 7 - مقابل پل آهنچی - مقابل حرم

هتل آپارتمان فدک قم

قم - خیابان حجتیه نبش کوچه 2

هتل آپارتمان نیاوران قم

قم - میدان 72 تن - ابتدای بلوار شهید بهشتی

هتل جمیل قم

قم - 45 متری عمار یاسر - نبش کوی 4 - روبروی بیت النور

هتل سلوی قم

قم - خیابان امیرکبیر (اراک) - کوچه 13 - پلاک

هتل اطلس قم

حرم مطهر حضرت معصومه، روبروی صحن جوادالائمه، کوچه آبشار، کوچه شهید محسنی

هتل آپارتمان ماهان قم

قم - میدان سعیدی چهارراه غفاری

هتل مروارید قم

قم - خیابان اراک روبروی پل آهنچی کوچه شماره 7 (حرم نما)

هتل امامی قم

ادرس اول: چهارراه غفاری - خیابان بوعلی سینا - کوچه 24.

ادرس دوم: خیابان اراک (امیرکبیر) - کوچه 15 - فرعی اول - کوچه 24. هتل رز قم

هتل راسپینا قم

قم-خیابان سپاه-جنب بانک ملت

هتل آریا

قم میدان آستانه، جنب حرم مطهر حضرت معصومه

هتل شاهد قم

قم، میدان 72 تن، کیلومتر 5 کمر بندی اراک، جنب پمپ بنزین طلایی

لیست بیمارستان های استان قم

ز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 341

به "سفر به دیار کریمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به دیار کریمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید