زندگی سخت بشر با کرونا ، آینده ویروس، همچنان در ابهام

به گزارش مجله بوشهری ها، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه فعلا پیش بینی برای آینده کرونا متصور نیستیم، گفت: طی این مدت رعایت پروتکل های بهداشتی را آسان گرفتیم و کسی برای رعایت آن ها سختگیری نکرد. از طرفی عده ای از مردم هنوز هم کووید-19 را باور ندارند و با افتخار بدون ماسک بیرون می فرایند که این مسائل منجر به تشدید آلودگی می شوند.

زندگی سخت بشر با کرونا ، آینده ویروس، همچنان در ابهام

دکتر مینو محرز در گفت وگو با خبرنگاران، درباره علت افزایش مرگ و میرهای کرونایی در کشور، گفت: از خرداد ماه که ویروس جهش پیدا کرد، قدرت سرایش هم افزایش یافت. در عین حال با تجمعاتی که در چند ماه اخیر از خرداد ماه به بعد شامل کنکور، مسافرت ها، بازگشایی های و... برگزار گردید، ویروس به شدت در تمام کشور توسعه پیدا کرد.

وی اضافه نمود: از طرفی خانواده ها دیگر مانند روزهای ابتدایی شیوع کرونا، نکات بهداشتی را رعایت ننموده و دور هم جمع می شوند، بر همین اساس می بینیم که از افراد سالمند خانواده گرفته تا جوانان و بچه ها همه به ویروس مبتلا شدند.

محرز ادامه داد: باید توجه کرد که بیشتر بیماران مبتلا به کرونا به صورت سرپایی و طبق پروتکل درمان می شوند، اما افرادی که بستری می شوند، بیشترا به بیماری های زمینه ای مبتلا هستند و سن بالایی دارند. حال وقتی میزان ابتلا زیاد باشد، تعداد مرگ و میر هم بالا می رود. در حال حاضر میزان مراجعه برای بستری بسیار زیاد شده است و در بیمارستان ها جای سوزن انداختن نیست.

وی گفت: البته به دنبال دستور رهبر معظم انقلاب، بیمارستان های ارتش و وزارت دفاع تعداد زیادی تخت بیمارستانی برای بیماران مبتلا به کرونا، خالی نموده اند و مردم به این بیمارستان ها مراجعه می نمایند. بنابراین ظرفیت یکسری از بیمارستان های نیروهای مسلح خالی شده است و به بیماران مبتلا به کرونایی که نیازمند بستری هستند، اختصاص داده شده است.

محرز همچنین گفت: بنابراین هر زمان که تجمع برگزار گردد و پروتکل های بهداشتی رعایت نگردد، شیوع بالاتر می رود. طی این مدت رعایت پروتکل های بهداشتی برعهده مردم گذاشته شد و کسی برای رعایت آن ها سختگیری نکرد. بنابراین موضوع را آسان گرفتیم. از طرفی عده ای از مردم هنوز هم کووید-19 را باور ندارند و با افتخار بدون ماسک بیرون می فرایند و منجر به تشدید آلودگی می شوند.

وی تاکید نمود: بنابراین عدم رعایت هایی که در مرداد و شهریور رخ داد، حالا دارد خودش را در افزایش میزان ابتلا و مرگ و میر نشان می دهد. بارها گفته ایم که تنها راه پیشگیری از این بیماری، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن مکرر دست هاست. این سه مورد بایدهایی هستند که باید آن ها را رعایت کنیم تا بتوانیم کووید را کنترل کنیم. در عین حال هنوز نمی دانیم که تا چه زمانی با کووید در جنگ و جدال خواهیم بود و هیچ پیش بینی برای آینده آن متصور نیستیم.

هزینه درمان کرونا بالاست

محرز ادامه داد: ویروس های هم خانواده کووید-19 بعد از هفت تا هشت ماه کنترل شدند، اما این بیماری در همه کشورها تا مقداری کنترل می گردد و مردم اقدامات عادی را شروع می نمایند، مجددا شیوع پیدا می نماید. اگر مردم رعایت ننمایند، نه کادر درمان کشش دارد و نه امکانات درمانی برای مدیریت بیماری کافی است. در عین حال هزینه درمان کرونا بسیار بالاست. هزینه هر تخت آی سی یو در روز میلیون ها تومان است که ادامه این شرایط هزینه ها را افزایش می دهد.

کرونا در جهان بومی می گردد؟

محرز با بیان اینکه هنوز تعیین نیست که کرونا در جهان به عنوان یک بیماری بومی گردد، گفت: تنها چیزی که می دانیم این است که افرادی که به این بیماری مبتلا شده و بهبود می یابند، مصونیت کامل ندارند و ممکن است بیماری مجددا در آنها عود نموده و مجددا به کرونا مبتلا شوند. بومی شدن یک بیماری به این معنی است که همیشه وجود داشته باشد و به صورت مقطعی اپیدمی گردد که البته این موضوع هنوز تعیین نیست.

هنوز آینده ویروس تعیین نیست

زندگی سخت بشر با کرونا

وی ادامه داد: در عین حال باید واکسن کرونا هم فراوری و تعیین گردد که می تواند مصونیت دائمی دهد یا اینکه مصونیت کوتاه مدت می دهد که در این صورت باید با این ویروس زندگی سختی را داشته باشیم. آنچه تعیین شده، این است که فعلا آینده ویروس قابل پیش بینی نیست و برای مصون ماندن باید پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1209

به "زندگی سخت بشر با کرونا ، آینده ویروس، همچنان در ابهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زندگی سخت بشر با کرونا ، آینده ویروس، همچنان در ابهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید