خانه حکیم هیدجی در آستانه تخریب

به گزارش مجله بوشهری ها، خبرنگاران/زنجان گذر زمان گرد فراموشی بر خانه حکیم هیدجی زده و این خانه در آستانه تخریب واقع شده است.

خانه حکیم هیدجی در آستانه تخریب

جهت دریافت خدمات طراحی محوطه باغ ویلا با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.

به گزارش خبرنگاران، محمد حکیم هیدجی از بزرگان فلسفه و از عرفای بسیار مشهور هیدج از توابع زنجان است که در سال 1270 هجری قمری در این شهر دیده به دنیا گگردد.

حکیم ملا محمدعلی هیدجی یکی از شاعران اندیشمند و بلندآوازه منسوب به روحانیت شیعه است که بیشترین آثار منظوم خود را به زبان ترکی آذربایجانی سروده است. وی به آثار حکمی و فلسفی اسلامی تسلطی کامل داشت و جامع ترین تعلیق و حواشی را بر منظومه حاج ملاهادی سبزواری نگاشته است. او استاد بیشتر اساتید فلسفه در قرن گذشته بوده و سال ها منظومه و اسفار تدریس نموده است.

دیوان اشعار ترکی حکیم هیدجی در سال 1387 به تصحیح دکتر حسین محمدزاده صدیق (دوزگون) و با مقدمه ای جامع به همراه تحشیه چاپ شده است .

مرحوم ملا محمد حکیم معروف به (هیدجی) یکی از اعاظم فقهای عصر خویش بوده و در عرصه های گوناگون علمی ید طولایی داشته و در سیر و سلوک و عوالم معنوی و زهد و تقوی زبانزد خاص و عام بوده و هست، به طوری که نام و آثار این بزرگوار حتی به خارج از مرزهای ایران نیز نفوذ نموده و دل های بسیاری را شیفته خود گردانیده و در داخل کشور ایران که در آن هر جا نامی از علم و ادب سیر سلوک باشد بی شک یادی از حکیم بزرگوار هیدجی باعث رونق و شیرینی آن جمع خواهد شد .

شهر حکیم هیدجی که در 75 کیلومتری استان زنجان واقع شده است در کوچه پس کوچه های خود میزبان خانه تاریخی حکیم هیدجی است که گذر زمان گرد فراموشی بر آن زده و در آستانه تخریب واقع شده است و از آنجایی که این حکیم والا مقام یکی از افتخارات استان و کشور به شمار می رود، می طلبد مسئولان برای حفظ آن تمهیدات لازم را بیاندیشیند .

گذشت زمان و بی توجهی بعضی موجب شده است که بخشی از این خانه از بین رفته ولی بخش دیگر هنوز پابرجا است که می توان نسبت به ترمیم آن اقدام کرد. در همین رابطه رئیس شورای شهر هیدج با اشاره به آخرین شرایط خانه حکیم هیدجی به خبرنگار خبرنگاران، گفت: این خانه هم اکنون در ملکیت بخش خصوصی واقع شده است .

محمدتقی عسگری با بیان این که بر اثر گذشت زمان بخش های زیادی از خانه مسکونی این عارف و فیلسوف هیدجی از میان رفته است، اظهار کرد: تنها بخش کوچکی از خانه باقی مانده که این بخش نیز در آستانه تخریب است که برای حفظ قسمت باقی مانده خانه حکیم هیدجی باید اهتمام لازم وجود داشته باشد و باید تیم کارشناسی برای آنالیز امکان بازسازی و ترمیم خانه تشکیل گردد .

وی با تاکید بر اینکه خانه حکیم هیدجی می تواند به یکی از جاذبه های گردشگری شهر هیدج مبدل گردد، عنوان نمود: میراث فرهنگی باید بازدید لازم را از این مکان به عمل آورد و اگر طبق نظر کارشناسی خانه قابلیت بازسازی، تعمیر و یا ثبت را داشته باشد، نسبت به این امر اقدام کند .

به گزارش خبرنگاران، از آنجایی که آثار تاریخی به عنوان سند هویت هر ملت به شمار می رود و میراث بر جای مانده از گذشتگان در مطالعه تاریخ بشر مؤثر است، حفظ آن ها نیازهای گذشتگان را بازگو می نماید و در پس هر یک داستانی نهفته است. از دیدگاهی دیگر حفظ آثار تاریخی می تواند به اعتبارسنجی خاطرات گذشتگان یاری کند، لذا باید اهتمام لازم در زمینه حفظ این آثار هم از سوی مردم و هم از سوی مسئولان وجود داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 650

به "خانه حکیم هیدجی در آستانه تخریب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خانه حکیم هیدجی در آستانه تخریب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید