آشنایی با جاذبه های تاریخی مکزیک

به گزارش مجله بوشهری ها، مکزیک کشوری پر از جاذبه های تاریخی و فرهنگی است. این کشور دارای تمدنی باستانی بوده و شهرهای باستانی زیادی در آن وجود دارد که هر یک به نوبه خود حائز اهمیت و جالب توجه هستند. در این مقاله قصد داریم با برخی از مهمترین و دیدنی ترین جاذبه های تاریخی مکزیک آشنا شویم.

آشنایی با جاذبه های تاریخی مکزیک

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور ارزان مکزیک هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور مکزیک از مکزیکوسیتی و کانکون دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

پیرامیدهای تئوتیهواکان

یکی از مهمترین و شناخته شده ترین جاذبه های تاریخی مکزیک، پیرامیدهای تئوتیهواکان هستند که در حدود 50 کیلومتری شهر مکزیکو سیتی قرار دارند. این پیرامیدها در دوران تمدن آزتک ها ساخته شده اند و یکی از بزرگترین و معروف ترین آثار باستانی در سراسر قاره آمریکا محسوب می شوند.

پیرامید خورشید که بزرگترین پیرامید منطقه است، ارتفاعی در حدود 70 متر دارد و دارای 4 طبقه می باشد. پیرامید ماه که کمی کوچکتر است نیز دارای 3 طبقه است. این پیرامیدها با الهام از خورشید و ماه و به منظور پرستش آنها ساخته شده اند. بسیاری از مردم جهان هر ساله برای تماشای این شاهکار معماری آزتک‌ها به این مکان سفر می‌کنند.

موزه ملی انسان شناسی

یکی دیگر از جاذبه‌های مهم تاریخی مکزیک، موزه ملی انسان‌شناسی در شهر مکزیکو سیتی است. این موزه در سال 1964 تأسیس شده و دارای مجموعه‌ای عظیم از آثار باستانی مربوط به تمدن‌های مختلف مکزیک از جمله آزتک‌ها، مایاها، تولتک‌ها و غیره می‌باشد.

این موزه در فضایی به مساحت 8 هکتار گسترش یافته و دارای بیش از 25 هزار اثر تاریخی است. از جمله مهم‌ترین آثاری که در این موزه نگهداری می‌شود می‌توان به سنگ نگاره معروف آزتک‌ها، مجسمه آزتکی الهه ماه کویاتزکواتل، و نیز جمجمه‌های متعلق به انسان‌های اولیه آمریکا اشاره کرد.

چیچن ایتزا

چیچن ایتزا یا همان شهر چیچن یکی از مراکز مهم و قدیمی تمدن مایا در مکزیک است که در ایالت یوکاتان قرار دارد. این شهر در دل جنگل های انبوه منطقه یوکاتان پنهان شده است.

چیچن ایتزا در قرن ششم میلادی ساخته شد و زمانی یکی از پایتخت های مایاها به شمار می رفته است. امروزه این مکان باستانی یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری مکزیک محسوب می شود.

از جمله بناهای مهم چیچن ایتزا می توان به پیرامیدهای کوچک، زمین بازی توپ مایاها، رصدخانه و معابد خورشید و جنگل اشاره کرد.

شهر باستانی تئوتیهواکان

تئوتی هواکان نیز همانند چیچن ایتزا یکی از شهرهای باستانی مربوط به دوران تمدن مایا است که در نزدیکی شهر امروزی سن خوان در ایالت یوکاتان واقع شده است.

تئوتی هواکان در سده ششم میلادی تبدیل به یکی از بزرگترین شهرهای مایاها شده بود و در اوج قدرت خود حدود 120 هزار نفر جمعیت داشته است.

از جمله مهمترین بناهای تاریخی این شهر می توان به پلرامید خورشید، کاخ جغوار و معابدی همچون معبد جنگل و معبد سرو اشاره کرد. تئوتی هواکان امروزه نیز یکی از مقصدهای محبوب گردشگری مکزیک به شمار می رود.

شهر مکزیکو سیتی

شهر مکزیکو سیتی پایتخت کنونی مکزیک نیز خود یکی از مهمترین مراکز تاریخی و باستانی این کشور به شمار می رود. این شهر بر روی ویرانه های تنوچتیتلان، پایتخت امپراتوری آزتک ها بنا شده است.

در مرکز تاریخی مکزیکو سیتی، بقایای معابد، استخرها و دیگر آثار تمدن آزتک ها همچنان به چشم می خورد. میدان زوکالو که در قلب این مرکز تاریخی قرار دارد، زمانی محل برپایی مراسم مذهبی و قربانی کردن انسان ها بوده است.

همچنین کلیسای جامع مکزیکو سیتی که بر روی خرابه های بزرگترین معبد آزتک ها بنا شده از دیگر نقاط دیدنی تاریخی این شهر به شمار می رود.

شهر گواناخوآتو

شهر گواناخوآتو در ایالت خالیسکو یکی دیگر از شهرهای تاریخی مکزیک است که زمانی پایتخت امپراتوری تاراسکا بود. این شهر در دوران استعمار اسپانیا نیز یکی از مراکز مهم به شمار می رفت.

گواناخوآتو مملو از کاخ ها و کلیساهای تاریخی است. کاخ دولتی، میدان آزادی، کلیسای صومعه و کاخ زرین از جمله مهمترین بناهای دیدنی تاریخی این شهر هستند. مرکز تاریخی گواناخوآتو در سال 2005 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

شهر اواخاکا

اواخاکا در ایالت مورلوس یکی دیگر از شهرهای تاریخی مکزیک است که تاریخ آن به 600 سال پیش از میلاد باز می گردد. این شهر در دوران باستان مرکز فرهنگی و مذهبی تمدن زاپوتک بود.

مجموعه تپه های خاکستر در مرکز تاریخی اواخاکا حاوی بقایای معابد، استخرها و سازه های آجری متعلق به تمدن زاپوتک است که امروزه می توان آنها را بازدید کرد. همچنین صومعه سانتو دومینگو از بناهای تاریخی دوران استعمار اسپانیا در این شهر است.

پاتزکوآرو

پاتزکوآرو شهری تاریخی واقع در ایالت پوئبلا است که در دوران پیش از کلمب به عنوان مرکز تجاری و مذهبی مهمی برای تمدنهای توتوناک، تلاکسکالا و آزتک محسوب می شد. امروزه نیز بقایای معابد، آثار هنری و مجسمه های به جا مانده از آن دوران در این شهر به چشم می خورد.

در مرکز تاریخی پاتزکوآرو، خیابان های باریک که در دل ساختمان ها و معابد باستانی کشیده شده اند، فضایی بسیار جالب و دیدنی را به وجود آورده اند که از جاذبه های اصلی بخش مهمی از جذابیت پاتزکوآرو به خاطر همین فضای خاص و درهم آمیختن بافت تاریخی و مدرن آن است.

در کنار آثار باستانی، پاتزکوآرو دارای کلیساها و بناهایی از دوره استعمار اسپانیا نیز هست که ارزش تاریخی زیادی دارند. کلیسای جامع عذرای مقدس یکی از زیباترین نمونه های معماری دوران استعمار در این شهر به شمار می رود.

در مجموع می توان گفت مکزیک دارای غنای فرهنگی و تاریخی بسیار بالایی است و شهرها و مناطق باستانی متعددی در این کشور وجود دارد که هر کدام می توانند مقصدی جذاب برای علاقه مندان به تاریخ و باستان شناسی باشند. سفر به مکزیک فرصتی استثنایی برای آشنایی با تمدن های باشکوه بومی آمریکا مانند آزتک ها، مایاها و تولتک ها که دستاوردهای فرهنگی و هنری ارزشمندی داشته اند.

انتشار: 8 مهر 1402 بروزرسانی: 9 مهر 1402 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1800

به "آشنایی با جاذبه های تاریخی مکزیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با جاذبه های تاریخی مکزیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید