تدوین سند کشت گیاهان دارویی در مرکزی

به گزارش مجله بوشهری ها، مریم جباری- اراک- خبرنگار:مرکزی یکی از استان های مستعد در زمینه های مختلف اقتصادی و کشاورزی است و با وجود صنعتی بودن در زمره 10 استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که توانسته در بیشتر بخش ها جایگاه بسیار خوبی را به خود اختصاص دهد.

تدوین سند کشت گیاهان دارویی در مرکزی

یکی از این حوزه ها کشت گیاهان دارویی است که در صورت توجه بیشتر و داشتن نگاه ویژه می تواند در اشتغال زایی و اقتصاد استان بسیار تأثیرگذار باشد. این در حالی است که به دلیل شرایط آب و هوایی خاص در شهرهای مختلف استان و رویش بسکمک از گونه های گیاهی کشور در این منطقه می توان از این ویژگی به عنوان یک ظرفیت بسیار ارزشمند برای درآمدزایی غیرنفتی استفاده کرد. توسعه کشت گیاهان دارویی برای جلوگیری از هدررفت و کاهش مصرف منابع آبی استان دارای اهمیت بسکمک است که می توان با ایجاد واحدهای تولید و زمینه سازی، ارائه این محصولات را در بازار داخلی و خارجی امکان پذیر کرد. با توجه به این که کشت گیاهان دارویی بسیار کم آب بر است تدوین سند توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان در دستور کار قرار گرفته است.

  • ایجاد اشتغال با توسعه کشت گیاهان دارویی

یک کارشناس حوزه کشاورزی با بیان این که توسعه در کشاورزی با نوآوری در این صنعت محقق می شود می گوید: حدود 70 درصد از اقلیم کشور خشک، کم آب و بیابانی است که استان مرکزی نیز از این قاعده تبعیت می کند. بنابراین به جای کشت گیاهان آب بر باید به سمت کشت گیاهان کم آب بر حرکت کنیم. احمد اسدی بیان می کند: امسال میزان بارش ها در همه کشور خوب بود، اما این مسأله دلیل این نیست که خشکسالی جبران شده و می توانیم با کشت های آب بر میزان آب موجود را در بخش کشاورزی مصرف کنیم.

وی ادامه می دهد: با توجه به این که بیشتر شهرستان ها و روستاهای استان مستعد کشت گیاهان دارویی خاص است و این نوع کشت درآمدزایی بسیار خوبی نیز دارد، در صورت شناسایی و توجه به این مسأله می توانیم علاوه بر اشتغال زایی از مهاجرت روستاییان به شهرها نیز جلوگیری کنیم. این کارشناس حوزه کشاورزی می افزاید: کشور ما در زمینه کشت گیاهان دارویی یکی از کشورهای پیشتاز بوده که با توجه به تعداد گونه های گیاهان دارویی موجود در استان و تدوین سند توسعه این کشت می تواند در جایگاه بسیار خوبی در این زمینه قرارگیرد و در کنار صنعت نیز حرف های بسیار زیادیدر رشد و شکوفایی مالی و حتی صادرات داشته باشد.

وی اظهار می کند: توسعه کشت گیاهان دارویی می تواند درآمدزایی را از شهرها به روستاها منتقل کند. همچنین در صورت استفاده از راهکارهای علمی و کارشناسانه و تدوین سند توسعه کشت گیاهان دارویی می توان با صادرات این محصول کمک بسیار زیادی به اقتصاد کشور به ویژه استان داشته باشیم. اسدی با اشاره به این که برخی ازتولیدات گیاهان دارویی در استان دارای ارزش مالی بسیار بالایی در دنیا هستند ادامه می دهد: اگر در زمینه تولید این نوع محصولات و فراورده های آن از جمله گلاب، اسانس ها و طعم دهنده های آن گام برداریم می توانیم جزء یکی از استان های پیشتاز باشیم.

  • سودآوری برای کشاورزان

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز با بیان این که سال گذشته بیش از 255 هکتار از اراضی استان زیر کشت گیاهان دارویی قرار گرفته است می گوید: امسال نیز کشت گیاهان دارویی به علت کم آب بر بودن و تأثیرگذاری در رشد و شکوفایی مالی استان ادامه دارد. علی اصغر زارعی بیان می کند: باید با تدوین سند توسعه کشت گیاهان دارویی بتوانیم در زمینه صادرات نیز گام برداریم. در همین زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی جزء برنامه های اصلی و مهم سازمان جهاد کشاورزی است که می تواند زمینه ساز استفاده بهینه از آب، ایجاد اشتغال و سودآوری بیشتر برای کشاورزان شود. وی ادامه می دهد: در سال گذشته سطح زیرکشت گیاهان دارویی در استان با توجه به استقبال کشاورزان به 75 هکتار افزایش پیدا کرد که با توجه به مستعد بودن استان در این زمینه باید برای افزایش کشت این گیاهان برنامه ریزی و فرهنگ سازی بیشتری به ویژه در روستاها انجام شود. مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی می افزاید: سطح زیر کشت گیاهان دارویی استان در سال 97 بیش از 255 هکتار بود که نسبت به سال 96، 75 هکتار توسعه پیدا کرده است.

  • افزایش تولید با اجرا شدن سند توسعه کشت گیاهان دارویی

معاون هماهنگی امور مالی استاندار مرکزی نیز با اشاره به این که میزان تجارت دنیای گیاهان دارویی در سال بیش از 100 میلیارد دلار است می گوید: با توجه به ظرفیت های موجود در زمینه کشت گیاهان دارویی در استان تدوین سند توسعه گیاهان دارویی این استان با هدف بهبود اثربخشی کمی و کیفی در دستور کار قرار گرفته است. سعید فرخی بیان می کند: با تدوین این سند و اجرا شدن آن بهبود مناسبات تولید، آموزش، ترویج و تولید گیاهان دارویی محقق خواهد شد که همین مسأله می تواند ترغیب و تشویق بیشتر کشاورزان و حرکت به سمت و سوی کشت گیاهان دارویی را به همراه داشته باشد. همچنین افزایش درآمد مالی، سودآوری و ارزش افزوده در کشت گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره تولید تا عرضه این محصولات در بازار را فراهم می کند. معاون هماهنگی امور مالی استاندار مرکزی می افزاید: در استان مرکزی با توجه به خشکسالی های اخیر و کم آبی کشت گیاهان دارویی می تواند در توسعه بخش کشاورزی بسیار تأثیرگذار باشد که تدوین این سند در افزایش تولید و تولید گیاهان دارویی بسیار دارای اهمیت است.

  • حاصلخیزی خاک استان برای کشت گیاهان دارویی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی با بیان این که خاک این استان برای کشت گیاهان دارویی بسیار حاصلخیز است می گوید: در بسکمک از شهرهای استان به صورت ویژه و خاص کار کاشت، داشت و برداشت گونه های گیاهی انجام می شود. عبدالحسین محمدی بیان می کند: از گونه های گیاهی متنوعی که در استان قابلیت تولید و کاشت دارد حدود 230 گونه جزء گیاهان دارویی هستند که به صورت پراکنده در شهرهای مختلف استان انجام می شود. وی ادامه می دهد: با توجه به پراکندگی کشت گیاهان دارویی در استان باید در زمینه تجمیع و گردآوری اطلاعات موجود از این گیاهان اقدامات لازم انجام شود. قطعاً این اقدام می تواند در اجرا شدن سند توسعه کشت گیاهان دارویی استان نیز بسیار اثرگذار باشد. مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی می افزاید: توسعه و ایجاد واحدهای تولید در این بخش می تواند در زمینه صادرات این محصولات بسیار تأثیرگذار باشد. این در حالی است که اکنون برخی از این گونه ها به خارج از کشور صادر می شود.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 243

به "تدوین سند کشت گیاهان دارویی در مرکزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین سند کشت گیاهان دارویی در مرکزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید