بلایی که شکارچیان بی رحم سر کرگدن بی نوا آورده اند

به گزارش مجله بوشهری ها، زومیت نوشت: دانشمندان در تجزیه وتحلیل های نو خود دریافته اند که شاخ کرگدن ها به علت شکار بی رویه در یک قرن گذشته کوچک تر شده اند.

بلایی که شکارچیان بی رحم سر کرگدن بی نوا آورده اند

درصورتی که حیوانی صفت خاصی داشته باشد که باعث کاهش بخت بقای آن گردد، احتمال انتقال این صفت به بچه ها آن ها کمتر خواهد شد. حال یافته های اخیر محققان نشان می دهد که وضع برای کرگدن هایی که برای شاخ های بزرگشان شکار شده اند، دقیقاً چنین بوده است.

به نقل از خبرگزاری نیواتلس، گروهی از محققان دانشگاه کمبریج انگلستان برای پژوهشی نو 80 عکس تاریخی کرگدن ها را آنالیز نموده اند. این عکس ها دوره 132 ساله ای بین سال های 1886 تا 2018 را دربر می گرفتند. عکس های یادشده بخشی از بایگانی آنلاین مؤسسه منابع کرگدن بودند و تصاویری از پنج گونه عمده کرگدن سفید، کرگدن سیاه، هندی، جاوه ای و سوماترایی را شامل می شدند.

نتیجه تجزیه وتحلیل ها نشان داد که در تمام گونه ها مقدار شاخ (درمقایسه با مقدار کل بدن) به مرور کوچک تر شده است. دانشمندان عقیده دارند این رویه به علت شکار کرگدن هایی با شاخ های بزرگ تر بوده است. بدین ترتیب، بازماندگانی با شاخ های کوچک تر که بعداً فراوری مثل می کردند، صفات خود را به نسل های بعدی انتقال می دادند. قبلاً رویه هایی شبیه به همین در سایر جانوران درمعرض تهدید دیده شده بود.

شاخ کرگدن عموماً در طب سنتی چینی استفاده می گردد و جزو اقلام نمایشگاهی نیز به شمار میرود که می تواند نمادی از ثروت و موفقیت دارنده آن باشد. ظاهراً همین امر باعث شده بود تا در سده های گذشته مجموعه داران زیادی شاخ کرگدن ها را برای کلکسیون های شخصی خود بخرند.

در همین حین حال، ارزشمندی شاخ کرگدن موجب شده بود تا دسترسی مستقیم به آن حتی برای دانشمندان نیز به سختی امکان پذیر باشد؛ به همین علت، محققان دانشگاه کمبریج مجبور شدند به تجزیه وتحلیل تصاویر اکتفا نمایند. همین موضوع هم باعث شده بود تا در گذشته پژوهش های مشابهی برای آنالیز مقدار شاخ کرگدن ها انجام نگرفته باشد.

محققان در پژوهش خود از وجود 3,158 نقاشی و طراحی از کرگدن ها بهره بردند؛ آثاری که به دوره ای بین سال های 1481 تا 2021 تعلق داشتند. نکته جالب اینکه در گذشته نقاشی ها کرگدن ها را به صورت جانورانی ترسناک و با هیبتی هراس آور نشان داده بودند. محققان عقیده دارند که همین تصاویر نیز به نوعی شکار این حیوانات را توجیه نموده است. بااین حال، این رویه از حدود سال 1950 تغییر پیدا کرد و در این دوران، کرگدن ها را به صورت جانورانی درمعرض خطر به تصویر کشیده اند که به محافظت ما انسان ها احتیاج مبرمی دارند.

افزون براین، با اینکه شاخ های بزرگ ممکن است کرگدن ها را در وضع نامساعدی قرار داده باشد، شاخ های کوچک تر امروزی نیز معایب عمده ای دارند. درواقع، کرگدن ها شاخ های خود را به دلایل تکامل از دست داده اند؛ اما گونه های مختلف کرگدن از شاخ های خود برای یاری به تهیه غذا یا دفاع دربرابر شکارچیان استفاده می نمایند؛ ازاین رو، داشتن شاخ های کوچک تر برای بقای آن ها مضر است.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 24 آبان 1401 بروزرسانی: 24 آبان 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 2112

به "بلایی که شکارچیان بی رحم سر کرگدن بی نوا آورده اند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلایی که شکارچیان بی رحم سر کرگدن بی نوا آورده اند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید