برای رونق صادرات باید مشوق های صادراتی برقرار شود

به گزارش مجله بوشهری ها، خبرنگاران/کرمانشاه رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت: اگر رونق صادرات را می خواهیم باید دوباره مشوق های صادراتی برقرار شود.

برای رونق صادرات باید مشوق های صادراتی برقرار شود

محسن دارابی در مراسم تجلیل از صادرکنندگان برتر استان کرمانشاه که امروز (3 بهمن) برگزار شد، با اشاره به سابقه تجارت در استان کرمانشاه و وجود 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق، اظهار کرد: در کرمانشاه پنج مرز رسمی و یک بازارچه داریم و همیشه بیشترین سهم از صادرات ایران به عراق از طریق مرزهای استان کرمانشاه بوده است.

وی ادامه داد: این مرزها متعلق به نظام جمهوری اسلامی است و کارکرد ملی دارد و اگر بخواهیم رونق بیشتری در این مرزها را ببینیم، باید از منابع ملی برای تامین زیرساخت های مرزی استفاده کنیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه بهبود شرایط مرزهای استان را نیازمند همکاری همه بخش های مختلف از جمله گمرکات، راه و شهرسازی، صنعت، معدن و تجارت، دستگاه های نظامی و انتظامی و خصوصا بخش خصوصی دانست.

وی در ادامه بر لزوم حمایت از صادرکنندگان تاکید کرد و یکی از مهم ترین مواردی که می تواند در این زمینه موثر باشد را برقراری مشوق های صادراتی دانست.

دارابی با اشاره به رشد 35 تا 40 درصدی صادرات کشور در دهه 80، اظهار کرد: یکی از مهم ترین دلایل رشد صادرات وجود مشوق های صادراتی بود که امکان رقابت کالاهای ایرانی در بازارهای هدف را افزایش می داد.

وی معتقد است، اگر اکنون نیز دوباره رونق صادرات را می خواهیم باید مشوق های صادراتی برقرار شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه در ادامه از مسائل پیش روی صادرات محصولات کشاورزی نیز یاد کرد و افزود: برای حل مسائل بنا داریم صادرات برخی از اقلام محصولات کشاورزی از جمله سیب زمینی، پیاز، گوجه و هندوانه را ساماندهی کنیم.

دارابی با اشاره به آشفتگی هایی که در مرزها برای صادرات این محصولات وجود داشت، اظهار کرد: قرار است صادرات این محصولات از بسته بندی در مزرعه تا ذخیره سازی، انبارداری و... مدیریت شود.

وی در ادامه از پیگیری ها و اقدامات مدیریت ارشد استان برای حمایت از حوزه صادرات نیز قدردانی کرد و افزود: بازگشایی مرز سومار از مهمترین این اقدامات بود.

دارابی با بیان اینکه در گذشته واردات کالا برای مرزنشینان ملزم به ثبت سفارش بود، یادآور شد: با پیگیری های اجرا شده اکنون ثبت سفارش جای خود را به ثبت آمار داده است.

وی با بیان اینکه در کنار صادرات، واردات نیز اهمیت بسزایی دارد، اظهار داشت: با پیگیری های اجرا شده تخفیفاتی برای واردات کالا به استان در نظر گرفته شده است.

در ادامه خلیل حیدری ناظر گمرکات استان کرمانشاه نیز بر لزوم مدرن شدن شیوه صادرات تاکید کرد و گفت: 20 سال است که به شیوه های سنتی گذشته صادرات را انجام می دهیم.

وی معتقد است، این شیوه سنتی صادرات، سازمان ها و نهادهای مختلف را در مرز درگیر کرده و مسائل فراوانی را به همراه دارد.

حیدری عمده مسائل را مربوط به صادرات میوه و تره بار دانست و گفت: گاهی اوقات مرزها به میدان میوه و تره بار تبدیل شده و سرمرز مشتری برای خرید محصولات کشاورزی پیدا می شود.

مدیرکل گمرک کرمانشاه با بیان اینکه شیوه پیدا کردن مشتری کالا در مرز دیگر منسوخ شده و باید از قبل مشتری برای کالاها پیدا شود، یادآور شد: باید بر روی مسائل دیگری مانند کیفیت کالاها، اخلاق تجاری و... نیز تمرکز کنیم.

وی همچنین خواستار معین شدن وظایف دقیق هر یک از دستگاه ها درباره صادرات شد و گفت: در این صورت با هر دستگاهی که به وظایف خود عمل نکند، می توان برخورد کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 643

به "برای رونق صادرات باید مشوق های صادراتی برقرار شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای رونق صادرات باید مشوق های صادراتی برقرار شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید