اسپیس اکس نمونه اولیه فرودگر ماه را آزمایش می نماید

به گزارش مجله بوشهری ها، ناسا اوایل سال 2020 سه شرکت اسپیس اکس، بلو اوریجین و Dynetics را مأمور ساخت سیستم فرود بر سطح ماه کرد که از این تعداد دو شرکت جزئیات ماکت چنین سیستمی را ارائه نموده اند.

اسپیس اکس نمونه اولیه فرودگر ماه را آزمایش می نماید

به گزارش خبرنگاران به نقل از دیجیاتو، اسپیس اکس سخت مشغول آزمایش نمونه اولیه راکت استارشیپ است که در صورت تأیید شدن به وسیله ناسا از آن برای فرود بر سطح ماه استفاده خواهد شد.

رقابت بین شرکت های فضایی برای فراوری سیستم فرود بر سطح ماه بالا گرفت. ناسا اوایل سال 2020 سه شرکت اسپیس اکس، بلو اوریجین و Dynetics را مأمور ساخت سیستم فرود بر سطح ماه کرد که از این تعداد دو شرکت جزئیات ماکت چنین سیستمی را ارائه نموده اند.

اسپیس اکس مشغول آزمایش نمونه اولیه این سیستم در بوکا چیکا استان تگزاس است. این نمونه اولیه به مرحله بالایی راکت استارشیپ تعلق دارد که قرار است در آینده به طور کامل جای راکت فالکون را بگیرد.

اسپیس اکس تا به امروز چند مرتبه مرحله بالایی راکت استارشیپ را در ارتفاع پایین آزمایش نموده است. این قسمت از راکت از تانکرهای سوخت و یک موتور رپتور تشکیل شده که با نمونه نهایی با شش موتور رپتور، فلاپ های مختلف برای کنترل شرایط و سپر حرارتی تفاوت های گسترده ای خواهد داشت.

ایلان ماسک مدیرعامل اسپیس اکس جزئیاتی در خصوص نمونه اولیه راکت استارشیپ به نام SN8 فاش کرد. به گفته ماسک این نمونه دارای سپر حرارتی و فلاپ ها بوده و اولین نمونه اولیه راکت استارشیپ خواهد بود که برای آزمایش به سه موتور مجهز می گردد. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، SN8 برای اولین بار در بالاترین ارتفاع ممکن از زمین پرواز خواهد نمود.

اسپیس اکس میخواهد SN8 را در آزمایش پیش رو تا ارتفاع 50 هزار پا یا 15.24 کیلومتر به هوا بفرستد. در این تست فلاپ های جلو به جای سیستم هیدرولیک بوسیله موتورهای برقی حرکت خواهند کرد که تغییر قابل ملاحظه ای در طراحی محسوب می گردد. به گفته سازنده با این کار بعضی از مواد شیمیایی خطرناک که سیستم هیدرولیک به آن ها احتیاج دارد حذف می شوند.

ناسا علاوه بر استارشیپ، چند شرکت فضایی شامل بلو اوریجین، لاکهید مارتین، نورثروپ گرامن، Draper Laboratory و Dynetics Inc را مأمور ساخت سیستم فرود بر سطح ماه نموده است. اواخر مرداد ماه سال جاری بلو اوریجین در همکاری با چند شرکت دیگر از ماکت فرودگر ماه رونمایی کرد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1706

به "اسپیس اکس نمونه اولیه فرودگر ماه را آزمایش می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسپیس اکس نمونه اولیه فرودگر ماه را آزمایش می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید