از شهر سنگ کرمانشاه چه خبر؟

به گزارش مجله بوشهری ها، خبرنگاران/کرمانشاه از چند سال قبل صحبت هایی مطرح بود که کرمانشاه صاحب شهر سنگ گردد. محلی برای تجمیع واحدهای سنگ بری و فعالان عرصه سنگ که بتوانند کارهای خود از فراوری تا عرضه را در یک محل تعیین انجام دهند.

از شهر سنگ کرمانشاه چه خبر؟

با گذشت چند سال از این طرح هنوز هیچ اقدام اجرایی در زمینه راه اندازی شهر سنگ کرمانشاه انجام نشده و همچنان شاهد خام فروشی حجم قابل توجهی از سنگ های تزئینیِ کرمانشاه هستیم که به استان های دیگر و حتی گاهی خارج از کشور می رود و ارزش اضافه کرده آن عاید دیگران می گردد.

این سود در حالی از دست کرمانشاه می رود که ظرفیت سنگ تزئینی استان در اسلام آبادغرب، هرسین و... بسیار قابل توجه است.

عضو هیات مدیره خانه معدن استان کرمانشاه درباره آخرین وضعت شهر سنگ کرمانشاه گفت: هنوز هیچ خبر خاصی در این زمینه نیست و بعید است اقدام عملی برای راه اندازی شهر سنگ انجام شده باشد.

حیدر زرافشانی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه از چند سال قبل راه اندازی شهر سنگ برای کرمانشاه مطرح شده، اضافه کرد: راه اندازی این مرکز بسیاری از مسائل واحدهای فعال در عرصه سنگ را مرتفع می نماید.

وی از مسائلی که واحدهای سنگ تزئینی در زمینه های مختلف دارند هم یاد کرد و ادامه داد: بعضی واحدهای سنگ بری هنوز از نظر برق، دفع نخاله ها، دفع پساب، مسائل محیط زیست و... مشکل دارند و اگر شهر سنگ تاسیس گردد ارائه خدمات و زیرساخت ها برای واحدها تجمیع خواهد شد.

عضو هیات مدیره خانه معدن کرمانشاه اظهار داشت: به علاوه بسیاری از واحدهای سنگ بری دارای تجهیزات فرسوده با استهلاک زیاد و بازدهی کم هستند و اگر در یک محل تعیین تجمیع شوند امکان جذب سرمایه گذار برای یاری به آنها بیشتر خواهد بود.

به گفته زرافشانی اگر شهر سنگ راه اندازی گردد، وضعیت حمل و نقل که اکنون برای بعضی واحدهای سنگ بری دچار مشکل است، بهتر خواهد شد.

وی تاکید نمود: شهر سنگ، واحدهای سنگ بری را از این پراکندگی و به هم ریختگی هم نجات می دهد.

عضو هیات مدیره خانه معدن کرمانشاه معتقد است، باید برای این شهر سنگ بخش های مختلفی مانند انبارسنگ، واحد فرآوری مدرن، نمایشگاه دائمی عرضه محصولات، محل بارگیری و تخلیه و... در نظر گرفته گردد.

زرافشانی درباره مکان احتمالی این شهر سنگ نیز گفت: ما در دو منطقه هرسین(مرمریت) و اسلام آبادغرب (لایمستون) ظرفیت قابل توجهی از معادن سنگ تزئینی داریم که شهر سنگ بهتر است در نزدیکی این معادن باشد.

وی مطرح کرد: دسترسی به سیستم حمل و نقل خصوصا حمل و نقل ریلی را نیز باید مد نظر قرار داد که می تواند بر کاهش هزینه ها اثر بگذارد.

به گفته زرافشانی محل شهر سنگ باید دسترسی مناسبی هم به بازارهای صادراتی و بازارهای داخلی فراهم کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 456

به "از شهر سنگ کرمانشاه چه خبر؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از شهر سنگ کرمانشاه چه خبر؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید