چرا دارا یکم و پالایشی یکم ارزنده نیستند؟

به گزارش مجله بوشهری ها، به گزارش خبرنگاران، صندوق پالایشی یکم حدود سه ماه پیش با تخفیف پذیره نویسی شد و بازگشایی این نماد به دلیل فرایند نزولی بازار سهام به تعویق افتاد، اما بعد از شروع فرایند صعودی بازار سهام این صندوق بازگشایی شد و فرایند نزولی پیدا کرد و حالا به زیر قیمت بازگشایی زسیده است. از طرفی عدم رشد صندوق های دولتی باعث بی اعتمادی سهامداران به صندوق های دولتی خواهد شد. اما ادامه فرایند این صندوق ها چه خواهد شد؟

چرا دارا یکم و پالایشی یکم ارزنده نیستند؟

پالایشی یکم چقدر ارزنده است؟

امیرحسین نام آور، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صندوق پالایشی یکم گفت: چون می خواستند صندوق پالایشی یکم را بازگشایی کنند بازار سهام را تقویت کردند اما احتمالا نمادهای پالایشی باز هم اصلاح دارند و احتمالا هنوز تا 10 درصد دیگر اصلاح خواهند داشت. همچنین در برخی نمادهای صندوق پالایشی یکم نسبت P به E حدود 40 درصد بیشتر از بازار سهام است. به نظر می رسد این صندوق ها در مقاطعی روندی صعودی داشته باشد اما به نظر می رسد شش ماه دیگر خیلی تغییر خاصی نکرده باشد. از طرفی رشد این صندوق اصولا دستوری است. در تاریخ 25 آبان ماه خروج پول شدیدی از صندوق های پالایشی صورت گرفت و شاید دولت حداقل به خاطر عرضه دارا سوم از این صندوق حمایت کند.

همچنین محمد خبر ی زاد، کارشناس بازار سهام با اشاره به خالص ارزش دارایی های پالایشی یکم گفت: قیمت صندوق پالایشی یکم از خالص ارزش دارایی های این نماد بیشتر است در حالی که در صندوق باید قیمت حتی کمتر از خالص ارزش دارایی ها باشد. در دو هفته اخیر نماد شپنا عرضه در کلیت را بیشتر کرد. فعلا رشد این صندوق کمی سخت شده اما اگر صنعت پالایشی رشد کند، این صندوق نیز رشد خواهد کرد.

دارا یکم چقدر ارزندگی دارد؟

صندوق دارا یکم در نیمه اول سال پذیره نویسی شد و در دوره رشد شارپی بازار سهام تا حدود هفت میلیون تومان هم رسید اما حدود چهار ماه است که ارزش این نماد بین 3/5 تا 4 میلیون تومان نوسان می کند و رشد و نزول جدی ندارد. همچنین پیش بینی می شود صندوق دارا یکم که متشکل از زیرمجموعه های گروه بانکی به دلیل رشد این نمادها رشد کنند.

محمد خبری زاد، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با صندوق دارا یکم گفت: دارا یکم یک صندوق است و ارزش صندوق ها باید بر اساس خالص ارزش دارایی ها محاسبه شود اما قیمت دارا یکم بر اساس 75 درصد خالص ارزش دارایی ها محاسبه می شود. این اتفاق در شرکت های سرمایه گذاری عادی است اما تفاوت قیمت صندوق ها با خالص ارزش دارایی ها باید حدود پنج درصد باشد که به دلیل اینکه صندوق دارا یکم بازارگردان ندارد نوسان قیمت آن با خالص ارزش دارایی ها بیش از 20 درصد شده است.

این کارشناس در ادامه گفت: به همین دلیل که این صندوق ها بازارگردان ها ندارند به محل نوسان گیری برای سهامداران خرد تبدیل شدند و اگر بازارگردان با منابع کافی وارد عمل شود به مرور قیمت صندوق به خالص ارزش دارایی ها خواهد رسید.

آخرین اخبار بورس را در صفحه بورس خبرنگاران بخوانید.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 8 بهمن 1399 بروزرسانی: 8 بهمن 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1339

به "چرا دارا یکم و پالایشی یکم ارزنده نیستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا دارا یکم و پالایشی یکم ارزنده نیستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید