آشنایی با ورق استیل 409 یا سری بگیر

به گزارش مجله بوشهری ها، ورق استیل 409

رپرتاژ آگهی - ورق استیل409 یک فولاد ضدزنگ فریتی تثبیت شده با ترکیب 11 درصد کروم است. این آلیاژ به ویژه برای کاربردهایی که نیاز به محافظت در برابر اکسیداسیون یا خوردگی بالاتر از مقاومت یک فلز معمولی را دارند، مفید است. مقاومت در برابر خوردگی در دمای بالا باعث استحکام میانه، شکل پذیری خوب و صرفه جویی در هزینه کلی ترکیبات این گرید می شود. ورق استیل 409 به میزان ورق استیل304، ورق استیل 430 و یا ورق استیل 439 در برابر خوردگی مقاوم نیست، با این حال، گرید 409 بسیار مقاوم تر از یک صفحه استیل عادی است.

آشنایی با ورق استیل 409 یا سری بگیر

این محصول را می توان با فرم دهی، کشش یا فشار دادن رول کرد. در شرایط آنیل شده، این ورق ها هنگام کار سرد با استفاده از تکنیک های رول سازی ملایم از جمله فشار دادن یا کشش سخت نمی گردد. سهولت ساخت همراه با مقاومت بالا در برابر خوردگی که سبب صرفه جویی در مصرف این آلیاژ می گردد، به طور قابل توجهی استفاده از آن را در اگزوز خودرو و سایر کاربردهای غیرخودرویی توسعه داده است. توصیه می گردد که از گرید409 در سازه های ضربه ای استفاده نگردد، زیرا در مناطقی که تحت تأثیر گرما قرار می گیرند، ساختار دانه ای آن می تواند رشد کند که ممکن است تأثیر مستقیمی بر خواص مکانیکی آن داشته باشد و از مقاومت آن بکاهد. گرید 409 معمولاً برای لوله کشی و ساخت انواع لوله و همچنین ساخت سیستم اگزوز وسایل نقلیه موتوری استفاده می گردد.

سه زیر دسته از ورق استیل409 شامل: نمونه410، 420 و 430 است و هر یک از این نام گذاری ها از نظر مقادیر درصد Ti یا Nb کمی تفاوت دارند. هر یک از این ترکیبات را می توان به عنوان نمونه 409عرضه کرد مگر اینکه خریدار به طور خاص نام ترکیب مورد نظر خود را ذکر نماید.

  • ورق استیل 410

یک گرید برای مصارف عمومی است که اغلب در شرایط سخت شده نیز همچنان قابلیت ماشینکاری دارد و برای کاربردهایی که در آن به استحکام بالا و مقاومت حرارتی و خوردگی میانه نیاز است، عرضه می گردد.

  • ورق استیل 420

این نوع از ورق استیل یک فولاد ضدزنگ مارتنزیتی است که مقاومت خوبی در برابر خوردگی دارد و مشابه گرید410 باعث افزایش استحکام و سختی می گردد. حداکثر مقاومت در برابر خوردگی برای این ورق ضدزنگ تنها در شرایط کاملاً سخت شده به دست می آید و هرگز در شرایط آنیل شده استفاده نمی گردد.

  • ورق استیل 430

مقاومت بالا در برابر خوردگی و شکل پذیری مناسب، از ویژگی های اصلی این ورق استیل است. این محصول کیفیت بالایی دارد و برای مصارف متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد. گرید 430 همچنین دارای مقاومت عالی در برابر حمله نیتریک دارد که آن را برای استفاده در کاربردهای شیمیایی مناسب می کند. محبوب ترین کاربردهای نمونه 430 در لوازم خانگی و اقلام تزئینی است.

ترکیبات شیمیایی گرید 409در جدول زیر ذکر شده است:

Carbon0.03
Chromium10.5-11.7
Nickel0.50
Manganese1.00
Silicon1.00
Nitrogen0.030
Phosphorus0.040
Sulfur0.020
Niobium8 x (C+N) min / 0.15-0.50

خواص ورق استیل409

ورق استیل409 یک فولاد فریتی است که خواص مکانیکی خوب و مقاومت در برابر خوردگی در دمای بالا را ارائه می دهد. معمولاً به عنوان فولاد ضدزنگ کروم در نظر گرفته می گردد، با کاربردهایی در سیستم های اگزوز خودروها و کاربردهایی که نیاز به جوش پذیری دارند. پایداری و مقاومت این گریدها با وجود نیوبیم، تیتانیوم یا هر دو در این ترکیب تأمین می گردد.

یکی از مهم ترین خواص آن ها، مقاومت در برابر خوردگی است. ورق استیل409 دارای مقاومت عالی در برابر گازهای خروجی و خوردگی اتمسفر دارند که نسبت به گریدهای 410 با 12% کروم و CR123 فزونی دارند. با این حال، مقاومت در برابر خوردگی آن کمتر از گرید 430(حاوی 17٪ کروم) است. سطح نمونه 409 زمانی که در معرض خوردگی قرار می گیرد، مقاومت بالایی ندارد که استفاده از آن را برای اهداف تزئینی محدود می کند.

کاربرد گرید استیل 409

به طور کلی از گرید استیل 304 در مصارف خوردوسازی به ویژه ساخت اگزوز خودرو استفاده می گردد اما در سایر مصارف مانند صنعت و کشاورزی نیز کاربردهای بسیار زیادی دارد. برخی از نمونه هایی از کاربرد این گرید در صنعت شامل: وسایل نقلیه ریلی و جاده ای، ساخت کانتینر، تجهیزات انبار و حمل و نقل برای صنعت قند، مجرای جذب و استخراج زغال سنگ، تجهیزات کشاورزی، اجزای کوره، صدا خفه کن، کیس های ترانسفورماتور، مبدل های کاتالیزوری.

خرید انواع آلیاژ ها

برای خرید ورق استیل 409 می توان از مراکز و تولیدی اقلام فلزی اقدام کرد. خرید از مراکز اصلی و فروشگاه های معتبر این اطمینان را به شما می دهدکه گرید مورد نظر از کیفیت خوب و قابل قبولی برخوردار است. مجموعه فلز کالا با ارائه انواع آلیاژ های ضدزنگ و با داشتن چندین سال سابقه در تولید محصولات فولادی، جز یکی از فزونین فروشگاه ها و تولیدکنندگان اقلام فلزی است. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان و مشاوران فروش این مجموعه تماس حاصل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره می توانید به آدرس سایت https://felez.org/ مراجعه نمایید

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 6 خرداد 1401 بروزرسانی: 6 خرداد 1401 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1994

به "آشنایی با ورق استیل 409 یا سری بگیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با ورق استیل 409 یا سری بگیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید