حوله های نانو آنتی باکتریایی محققان ایرانی در هتل های کشور

به گزارش مجله بوشهری ها، یکی از شرکت های صنعتی حوله های آنتی باکتریال نانویی را فراوری نموده است که به گفته آنها این نوع حوله ها علاوه بر دارا بودن اثرات ضد قارچی و باکتریایی هیچ حساسیتی برای پوست ایجاد نمی کند.

حوله های نانو آنتی باکتریایی محققان ایرانی در هتل های کشور

به گزارش خبرنگاران، با رشد جمعیت دنیا و گسترش بیماری ها، شمار میکروارگانیسم های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها افزایش یافته و متعاقب آن انواع عفونت ها به وسیله این میکروارگانیسم ها بروز نموده است. از آنجایی که افزایش گونه های مقاوم میکروارگانیسم ها احتیاج به منسوجات ضد میکروبی را بیشتر نموده است، در صنعت نیز فراوری منسوجات ضد میکروبی در دستور کار نهاده شد.

حوله به دلیل مرطوب بودن و تماس های مکرر با سطح دست و بدن می تواند مکان مناسبی برای رشد باکتری ها باشد که استفاده از حوله های آنتی باکتریال می تواند راه چاره مناسبی برای جلوگیری از اثرات مضر باکتری ها باشد؛ چراکه حوله های آنتی باکتریال، آلرژن ها، جرم ها و باکتری ­هایی که درون بافت پارچه به دام افتاده اند را از بین می برد. با اضافه شدن نانوذرات اکسید روی و یا نانو ذرات نقره به این منسوجات، این ذرات به آلودگی درون حوله حمله نموده و از رشد باکتری ها جلوگیری می نمایند.

بر این اساس یکی از شرکت های صنعتی موفق به فراوری حوله هایی با خاصیت آنتی باکتریال شده است. به دلیل دارا بودن نانومواد در الیاف این حوله ها، کیفیت آنها بهبود یافته و عوامل بیماری زا در آن قادر به رشد نیست.

این حوله ها علاوه بر ضد میکروب بودن، دارای خاصیت ضد قارچ نیز هستند و هیچ حساسیتی در گروه های سنی مختلف ایجاد نمی نمایند. نتایج آنالیز ها نشان داده است که بعد از 100 مرتبه شستشو خواص آنتی باکتریالی در این حوله ها باقی مانده است.

بر اساس آزمون های ضد باکتری و ضد قارچ، حوله های آنتی باکتریال این شرکت قابلیت از بین بردن باکتری هایی از جمله E.Coli (اشریشیا کولای Escherichia coli که معمولا با نام مخفف ای کولای (E coli) نامبرده می گردد) و S.Aureus (استافیلوکوک اورئوس Staphylococcus aureus) را دارند.

این محصول فعالیت آنتی باکتریال معنی داری طبق آزمون استاندارد ملی ایران به شماره 11070 از خود نشان می دهد. جدول زیر میزان فعالیت آنتی باکتریال این محصول در برابر باکتری های E.Coli و S.auerus را نشان می دهد:

نوع تست فعالیت ضد باکتریایی
حد قابل قبول استاندارد 2
نمونه شاهد 0
نمونه نانو (اشریشیاکلی) 2.17
نمونه نانو (استافیلوکوکوس اورئوس) 2.06

نتایج این آزمون نشان می دهد فعالیت ضد باکتریایی شاخصی در این حوله ها در زمینه از بین بردن باکتری های در تماس با آن است. به گونه ای که در مقایسه لگاریتمی تعداد باکتری های موجود بر روی نمونه شاهد و نمونه محصول بعد از 24 ساعت تماس با باکتری نشان می دهد هنگامی که فعالیت ضد باکتریایی محصول بین 2 تا 3 باشد، اثرگذاری معنی دار دارد، ولی اگر فعالیت ضد باکتریایی بیش از 3 باشد، اثرگذاری قوی دارد.

بر این اساس این محصول توانسته گواهینامه نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو کسب کند.

حوله های آنتی باکتریال فراوری شده توسط این شرکت به صورت 100 درصد از الیاف پنبه است و نسبت به حوله های معمولی آب بیشتری را به خود جذب می نمایند.

این محصول در حال حاضر به بازار عرضه نشده و بر اساس برنامه ریزی های اجرا شده، تا چند ماه آینده عرضه این حوله ها به بازار شروع خواهد شد. این شرکت بر اساس تقاضای عمده مصرف نمایندگان اقدام به فراوری این نوع حوله ها نموده است و بر این اساس با سفارش 10 تن فراوری این محصول از سوی یکی از هتل ها، این منسوجات به مشتری تحویل داده شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 5

به "حوله های نانو آنتی باکتریایی محققان ایرانی در هتل های کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حوله های نانو آنتی باکتریایی محققان ایرانی در هتل های کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید