ثبت رسمی کانال اقتصادی به منظور تبادلات بازرگانی میان اروپا با ایران

به گزارش مجله بوشهری ها، یکی از رسانه های آلمان از ثبت رسمی کانال اقتصادی به منظور تبادلات بازرگانی میان اروپا با ایران خبر داده است.

ثبت رسمی کانال اقتصادی به منظور تبادلات بازرگانی میان اروپا با ایران

به گزارش ایسنا؛ شبکه خبری آلمانی NDR امروز پنجشنبه اعلام نمود که آلمان، فرانسه و بریتانیا، به صورت رسمی کانالی به منظور تبادل مالی با ایران ایجاد نموده اند و نام این کانال INSTEX است.

بنابر این گزارش، INSTEX مخفف Instrument in Support of Trade Exchanges یا همان ابزار پشتیبان فعالیت های تجاری است. طبق اطلاعاتی که NDR به دست آورده است، پاریس میزبان کانال مالی است و یک بانکدار برجسته آلمانی هم مسئولیت آن را بر عهده دارد. بریتانیا هم رئیس هیئت نظارت است و از هر کدام از این کشورها هم یک نفر از وزارت امور خارجه حضور خواهد داشت. دیگر کشورهای اروپایی هم می توانند به این سه کشور بپیوندند.

این ابزار به بانک ها این امکان را می دهد که به رغم تحریم های آمریکا با ایران همکاری داشته باشند اما به زعم اروپایی ها چنین اقدامی چندان آسان نخواهد بود. اما اتحادیه اروپا این کانال را به منزله پیامی برای تهران و واشنگتن تلقی می نماید. این کانال مالی، در مرحله نخست اقلام غذایی و دارویی و ابزار پزشکی را در بر می گیرد و می تواند دامنه فعالیت آن گسترش یابد.

بنابر این گزارش ، این سازوکار ویژه که تاکنون با عنوان spv از آن یاد می شد با نام جدید اینس تکس راه اندازی می گردد که به معنای ابزار حمایت از تبادلات تجاری است.

این خبر پس از آن منتشر شده است که مایا کوچیانچیک سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در هفته جاری گفته بود که روند راه اندازی سازوکار ویژه مالی با ایران در مراحل نهایی واقع شده است. این کانال بدین گونه خواهد بود که فرانسه میزبان آن خواهد بود، یک بانکدار بزرگ آلمانی مسئولیت راهنمایی آن را به عهده خواهد داشت و انگلیس نیز بر این روند نظارت خواهد داشت.

به گزارش ان دی آر، منابع آگاه گفته اند که این سازوکار قرار است به آن دسته از بازرگانان و تجاری که روابط مالی قانونی و مشروعی با ایران دارند، اجازه دهد بدون نقض تحریم های آمریکا این روابط را پی گیری نمایند. همچنین، سازوکار ویژه مالی با ایران قرار است جابجایی مالی در آن بخش هایی که هدف تحریم های آمریکا نیست را ممکن سازد، شامل اقلام غذایی و دارویی و تجهیزات پزشکی.

این رسانه آلمانی در ادامه گزارش داد که راه اندازی SPV قرار است در جلسه غیررسمی وزیران امورخارجه اتحادیه اروپا که روز پنج شنبه (11 بهمن) در بخارست، پایتخت رومانی گرد هم می آیند در کنار بحث و رایزنی درخصوص رویکرد یک پارچه اتحادیه در قبال رخدادهای ونزوئلا مطرح گردد.

پیش تر یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نگردد به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته بود که واشنگتن تحریم های خود علیه ایران را به طور کامل اجرا و با هر فرد یا نهادی که این تحریم ها را تضعیف کند مقابله خواهد نمود.

بنا به گزارش آسوشیتدپرس، کاخ سفید به اروپایی ها در خصوص ثبت و راه اندازی SPV تذکر داده و اعلام نموده بود اگر آن ها بکوشند تحریم ها علیه ایران را دور بزنند با جریمه ها و اقدامات تنبیهی سنگین روبرو خواهند شد.

دولت آمریکا در ماه مه 2018 از توافق هسته ای با ایران برجام خارج شد و در پی این تصمیم تحریم ها علیه ایران را که به واسطه اجرای توافق هسته ای برطرف شده بودند، بازگرداند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 15 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 53

به "ثبت رسمی کانال اقتصادی به منظور تبادلات بازرگانی میان اروپا با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت رسمی کانال اقتصادی به منظور تبادلات بازرگانی میان اروپا با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید