کم توجهی به علوم انسانی در بحث های مدیریتی ، ضرورت معرفی نمونه های پیروز در جهت توسعه دانش بنیان

به گزارش مجله بوشهری ها، وزیر علوم تحقیقات و فناوری گفت: در جهان معمول است که نخبگان را به سمت بحث های مدیریتی و مباحث فکری و علوم انسانی دعوت می نمایند ولی در کشور ما به این موضوع کم توجهی می گردد.

کم توجهی به علوم انسانی در بحث های مدیریتی ، ضرورت معرفی نمونه های پیروز در جهت توسعه دانش بنیان

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرنگاران، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در مراسم تقدیر از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی و بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی که صبح امروز 19 بهمن ماه 99 برگزار گردید؛ گفت: در جشنواره خوارزمی فرصتی پیش آمده تا از کسانی تقدیر کنیم که در حوزه علم و فناوری توانسته اند به عنوان فعالین مطرح و توانمند در بین تعداد زیادی از افراد شاغل معرفی شوند و یک نمونه ای از جمعیت عظیم به عنوان پیروز های این حوزه تشکیل دهند.

وی ادامه داد: برگزاری همایش های این چنینی ما را به این سمت سوق می دهد و این نگاه را حفظ می نماید که توجه به نیروی کارآمد به عنوان سرمایه کشور می تواند راستا توسعه دانش بنیان را استمرار بخشد. با توجه به رویکردی که در دو دهه گذشته در کشور به وجود آمده است ما به سمت تبدیل دانش به فناوری و فناوری به توسعه مالی ورود نموده ایم، اگر به گذشته نگاه کنیم قابل افتخار است، اما به پیش رو که نگاه می کنیم کار زیادی باقی مانده است به طوری که به بخش قابل توجهی احتیاج دارد تا در حمایت از دانش و فناوری باشد.

غلامی توضیح داد: وقتی که از توسعه دانش بنیان صحبت می کنیم ذهن ها به سمت فناوری و مهندسی می رود در صورتی که در حوزه علوم انسانی، مدیریت، نظریه پردازی احتیاج اساسی است تا دانشمندان و محققان مورد توجه واقع شوند. شاید خیلی وقت ها حضور این بخش مورد توجه واقع نشده است، در جهان معمول است که نخبگان را به سمت بحث های مدیریتی و مباحث فکری و علوم انسانی دعوت می نمایند ولی در کشور ما به این موضوع کم توجهی می گردد؛ بنابراین باید در بحث نیروی انسانی کارآمد توجه کنیم.

وزیر علوم اظهار کرد: دانشگاه ها و مراکز علمی، مراکز توانمند در عرصه بین المللی هستند. با توجه به شرایط پیش آمده به وسیله کرونا و تحمیل تحریم ها پنجره ای به روی کشور باز شد ما در این پنجره مشاهده می کنیم که چرخه علم و فناوری توانست مسائل را حل نماید. مجموعه دست اندرکاران و مراکز علمی باید کوشش نمایند که اگر از این سختی ها عبور کردیم همچنان به حفظ ظرفیت ها بپردازند، زیرا ممکن است در یک دوره دیگر دوباره با آن روبه رو شویم.

وی ادامه داد: معرفی نمونه های پیروز که در راستا توسعه دانش بنیان شاخص هستند بسیار حائز اهمیت است که خوشبختانه در سال های طولانی این موضوع توسط جشنواره خوارزمی صورت گرفته است؛ امیدواریم این مدل ها را در بخش های دیگر طوری حمایت کنیم که سال به سال به جمعیت نمونه های پیروز افزوده گردد.

غلامی بین کرد: در دو دهه گذشته اتفاقات خوبی در حوزه دانش و فناوری اتفاق افتاده است و بنده معتقد هستم که باید آن موارد را تکرار کنیم تا در سطح جامعه بیشتر شناخته شویم و مورد توجه عموم قرار گیریم. ایجاد صندوق پژوهش و فناوری از جمله فعالیت هایی بوده است که انجام داده ایم و به سمت نهادینه شدن حرکت کردیم، فضا و زیست بومی که در اطراف دانشگاه شرکل گرفته در کنار این ظرفیت ها، توانمندی هایی را ایجاد نموده به صورتی که این ظرفیت را به سمت بالندگی حرکت می دهد.

غلامی در انتها گفت: از مجموعه پیشرو که به عنوان خط شکن عمل نموده اند یاد می کنیم البته نمی گردد که تمام افرادی که کار مالی می نمایند، توانایی این را داشته باشند تا شرایطی ایجاد نمایند که جوانان با دلگرمی در این راستا گام بردارند در این راستا نهاد های دولتی باید برطرف موانع نمایند؛ البته تا امروز این کوشش را نموده اند تا حمایت رخ دهد، اما هم چنان می گردد نگرانی ها را درک کرد. آنچه می تواند موثرتر باشد چیزی است که زیست بوم باید به وجود بیاورد و از مسئولین بخواهیم با توجه به تجربه و اندیشه خود عمل نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 اسفند 1399 بروزرسانی: 18 اسفند 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1419

به "کم توجهی به علوم انسانی در بحث های مدیریتی ، ضرورت معرفی نمونه های پیروز در جهت توسعه دانش بنیان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کم توجهی به علوم انسانی در بحث های مدیریتی ، ضرورت معرفی نمونه های پیروز در جهت توسعه دانش بنیان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید