چگونه از یک بیمار کرونایی در خانه مراقبت کنیم؟

به گزارش مجله بوشهری ها، خبرنگاران/خوزستان دبیر شورای سلامت اهواز در مورد نحوه مراقبت از بیمار مبتلا به کرونا در خانه با بیان اینکه روزانه باید با محلول آب ژاول، اتاق بیمار ضدعفونی گردد، گفت: فردی که از این بیمار مراقبت می نماید نیز باید از دستکش و ماسک استفاده کند و پس از خروج از اتاق نیز دست خود را با آب و صابون شست وشو دهد یا با محلول الکلی، ضدعفونی کند.

چگونه از یک بیمار کرونایی در خانه مراقبت کنیم؟

جهت دریافت خدمات بازسازی منزل در تهران با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

مهرداد شریفی در گفت وگو با خبرنگاران، با اشاره به چگونگی مراقبت از یک بیمار مشکوک یا مبتلا به کروناویروس در خانه، اظهار کرد: بعضی بیماران با علائم خفیفی به مراکز درمانی مراجعه می نمایند و مشکوک به کروناویروس هستند اما نیازی به بستری ندارند و در مدت درمان در منزل حضور دارند. بعضی از بیماران مبتلا به کروناویروس نیز پس از بهبودی باید در منزل استراحت نمایند.

وی با بیان اینکه باید مراقبت هایی بین دو تا 14 روز از این بیماران انجام گردد، اضافه کرد: این بیماران باید دوره نقاهت خود را در یک اتاق با تهویه مناسب بگذرانند و علاوه بر رعایت فاصله یک و نیم تا دو متری با دیگر افراد، حتما باید از ماسک استفاده نمایند.

دبیر شورای سلامت اهواز ادامه داد: بهترین ماسک برای این بیماران، ماسک N95 یا N99 است؛ ایمنی این ماسک ها حدود 98 درصد است و مانع انتشار ویروس یا هرگونه قطرات خواهند شد. در صورت عدم دسترسی به این نوع ماسک ها می توان چند دستمال کاغذی را در ماسک سه لایه قرار داد و از آن استفاده کرد.

شریفی با تاکید بر لزوم شست وشوی مرتب دست ها با آب و صابون، توضیح داد: روزانه باید با محلول آب ژاول، اتاق بیمار ضدعفونی گردد. فردی که از این بیمار مراقبت می نماید نیز باید از دستکش و ماسک استفاده کند و پس از خروج از اتاق نیز دست خود را با آب و صابون شست وشو دهد یا با محلول الکلی، ضدعفونی کند.

وی گفت: ماسک، دستکش، دستمال کاغذی و همه وسایل بیمار باید به صورت بهداشتی در کیسه زباله قرار داده گردد و از منزل خارج گردد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز توضیح داد: این بیماران باید مایعات گرم مانند سوپ و سبزیجات تازه استفاده نمایند.

شریفی با اشاره به لزوم جداسازی ظروف مورد استفاده بیمار از سایر افراد خانواده، ادامه داد: بیمار باید از ظروف یکبار مصرف استفاده کند، در غیر این صورت علاوه بر جداسازی ظروف بیمار، باید شست وشوی ظروف با آب داغ انجام گردد. غذای به جامانده بیماران نیز باید به صورت بهداشتی دور ریخته گردد.

وی توضیح داد: سایر افراد خانواده و بیمار نباید به هیچ وجه از حوله مشترک استفاده نمایند. ملحفه و لباس های بیمار پس از شست وشوی مناسب باید جلوی آفتاب قرار بگیرند. لباس های این بیماران نیز باید جدا از لباس های دیگر افراد خانواده شست وشو گردد.

شریفی تاکید نمود: گروه های پرخطر مانند بچه ها، سالمندان، زنان باردار، بیماران کلیوی، دیابتی و سرطانی نباید با این بیماران در تماس باشند.

دبیر شورای سلامت اهواز اعلام کرد: همچنین تاکید بر این است که حمام و دستشویی این بیماران مجزا از دیگر افراد خانواده باشد اما در صورت نبود حمام و دستشویی مجزا، باید یک نفر مسئولیت گندزدایی این محل ها را بر عهده بگیرد. گندزدایی دستشویی باید با محلول ژاول پنج درصد (یک لیوان آب ژاول و چهار پیمانه آب) و حمام با محلول ژاول یک درصد (9 پیمانه آب و یک پیمانه آب ژاول) انجام گردد.

وی گفت: در پی شیوع کروناویروس مردم برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس از دستکش و ماسک استفاده می نمایند اما باید توجه گردد ماسک و دستکش نباید در خیابان رها شوند، زیرا باعث انتقال بیماری می شوند.

شریفی توضیح داد: روزانه جلوی درب منزل باید با محلول ضدعفونی نماینده گندزدایی گردد تا اگر آلودگی به وسیله کفش ها وجود داشت، همان درب منزل برطرف گردد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اعلام کرد: در پی شیوع کروناویروس، قلیان ها در بسیاری از پارک ها و قهوه خانه ها جمع آوری شد اما مردم باید توجه نمایند که مبادا قلیان را به سمت منازل ببرند زیرا ممکن است مصرف قلیان در این شرایط خطرساز باشد.

شریفی با اشاره به افزایش مصرف میزان آب در پی قرنطینه خانگی، اعلام کرد: باید مردم در مصرف آب صرفه جویی نمایند تا بهداشت عمومی در جامعه تحت تاثیر کمبود آب قرار نگیرد. اگر دچار قطعی آب شویم، سلامتی مردم نیز تهدید می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 اسفند 1398 بروزرسانی: 28 شهریور 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 657

به "چگونه از یک بیمار کرونایی در خانه مراقبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از یک بیمار کرونایی در خانه مراقبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید