پیگیری تامین حق آبه تالاب ها از وزارت نیرو؛ میزان حق آبه مشخص شد

به گزارش مجله بوشهری ها، تهران (پانا) - معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست از پیگیری تامین حق ابه تالاب ها از وزارت نیرو خبر داد و گفت حق آبه 28 استان تالابی مشخص است و در نوبت مصوبه دولت برای تصویب قرار گرفتند.

پیگیری تامین حق آبه تالاب ها از وزارت نیرو؛ میزان حق آبه مشخص شد

احمدرضا لاهیجان زاده در گفت وگو با پانا درباره تامین حق آبه تالاب ها گفت: تا سال 97 هیچ جایگاه قانونی تحت عنوان حق آبه تالاب ها در کشور نبود اما اکنون طبق قانون حق آبه تالاب ها در کشور به رسمیت شناخته شده و قانونمند است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست، گفت: سازمان محیط زیست باید حق آبه تالاب ها مشخص و وزارت نیرو آن را تامین کند که بر این اساس سازمان حفاظت محیط زیست حق آبه تالاب های زیادی را مشخص کرد و به آن هایی که نیازمند مطالعات جامع در حوضه آبریز بودند تسریع بخشیده شد و تلاش شد این مطالعات در تالاب های بزرگ زودتر تمام شود تا به وزارت نیرو ابلاغ شود.

وی با بیان اینکه 11 میلیارد متر مکعب آب به عنوان حداقل حق آبه ها تصویب و به وزارت نیرو ابلاغ شد، گفت: در سال آبی جاری حوضه های آبریز میزان متفاوتی از حقابه را دریافت کردند، برای مثال تالاب شادگان و هورالبزرگ پیروز به دریافت حقابه خود شده اند اما برخی دیگر از تالاب ها حداقل حقابه را نیز دریافت نکرده اند که برنامه ما این است، حق آبه تالاب ها را مورد به مورد از وزارت نیرو پیگیری کنیم.

لاهیجان زاده با بیان اینکه برای تامین حق آبه همواره با وزارت نیرو در حال مذاکره و رایزنی هستیم، گفت: حق آبه تالاب ها با حق آبه کشاورزی که قدمتی چند 10 ساله در کشور دارد قابل مقایسه نیست چون حق آبه تالاب ها تازه سال گذشته به رسمیت شناخته شد و ممکن است در مقایسه با سایر حق آبه ها نیازمند پذیرفتن زمان باشد.

معاون محیط زیست دریایی و تالابی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه بخش زیادی از تالاب های کشور را در ایامی که بارندگی کاهش می یابد از دست می دهیم، گفت: برخی تالاب ها که در انتها رودخانه ها قرار گرفته اند مانند بختگان به رهاسازی آب وابسته است و برای این تالاب ها برداشت آب در جهت مطرح است چون اگر خشکسالی باشد کشاورزان آب رها سازی شده را برای آبیاری مزارع خود بر می دارند و این مساله تامین حق آبه تالاب را سخت می کند.

وی تاکید کرد: حق آبه تالاب ها مشخص و به وزارت نیرو ابلاغ شده است و در کارگروه سازگاری با کم آبی نیز تصویب شود تا به عنوان مصوبه دولت به دستگاه های مرتبط ابلاغ شود زیرا بر اساس این نقشه راه کار دنبال می شود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 تیر 1400 بروزرسانی: 13 تیر 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1626

به "پیگیری تامین حق آبه تالاب ها از وزارت نیرو؛ میزان حق آبه مشخص شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیگیری تامین حق آبه تالاب ها از وزارت نیرو؛ میزان حق آبه مشخص شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید