آشنایی با پروژه ساخت ویلا دماوند

به گزارش مجله بوشهری ها، پروژه طراحی ویلا دماوند همانطور که از نامش پیداست در شهر دماوند در نزدیکی تهران قرار گرفته است. پروژه طراحی ویلا دماوند دارای زمینی به مساحت 1200 متر مربع می باشد. زمین ویلا دماوند با عرض 30متر و طول 40 متر دارای کشیدگی شمالی جنوبی می باشد که از سه طرف یعنی بخش شمالی، جنوبی و شرقی ساختمان های همسایگان قرار گرفته و در بخش شرقی به خیابان ارتباط دارد.

همین امر باعث می گردد تا به اجبار ورودی زمین ویلا دماوند هم از بخش شرقی داده گردد.

آشنایی با پروژه ساخت ویلا دماوند

طراحی ویلا دماوند با توجه به کارایی و موقعیت اقلیمی که در آن بود چالش های گوناگونی را برای دفتر معماری ایماژ با خود به همراه داشت. ویلا دماوند ویلایی بود که قرار بود عمدتا در آخر هفته ها از ان استفاده گردد و البته همچون تمام ویلا های آخر هفته تعداد نفراتی که در زمان های مختلف در ویلا دماوند دور هم جمع میشدند هم هم متغییر بود. این امر باعث شد تا در طراحی ویلا دماوند مساله انعطاف پذیری در فضا به اسم استراتژی اصلی تعریف گردد.

با توجه به شرایط آب و هوایی محیط ویلا دماوند، این ویلا عمدتا در فصول سرد به سر میبرد و گرم کردن و گرم نگه داشتن آن هم در این فصول احتیاج مصرف انرژی زیادی میباشد. بعلاوه در این فصول تعداد افراد کمتری به ویلا دماوند آمده و از ان استفاده میکنند.

این امر باعث شد تا ما با احداث گلخانه خورشیدی در طراحی ویلا دماوند حداکثر استفاده از خورشید را در زمستان داشته باشیم. این مساله هم باعث پیش گرمایش ویلا دماوند در زمان هایی که ویلا در حال بهره برداری نیست هم میگردد. در کف زمین بستر سنگی هم اجرا شده است تا ذخیره گرما و انتقال آن به داخل ویلا دماوند هم صورت بگیرد.

در طراحی ویلا دماوند دیوار های متحرک طراحی شده است تا بتوان در زمان های مختلف با توجه به احتیاج ظرفیتی، فضا ها را کوچک یا عظیم تر کرد. کوچکتر کردن فضا ها در راستای کم کردن مصرف انرژی در ویلا دماوند رخ داده است چرا که با کوچک کردن فضا ها سریعتر و با انرژی کمتری میتوان آن فضا ها را گرم کرد.

اما در فصل تابستان گلخانه خورشیدی ویلا دماوند با وجود پنجره های متحرک به بالکنی برای شب نشینی تبدیل گردد. بعلاوه این فضا در تابستان به اسم سایه بانی جهت جلوگیری از ورود نور خورشید به داخل ویلا دماوند عمل میکند.

انتشار: 16 مرداد 1400 بروزرسانی: 16 مرداد 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1687

به "آشنایی با پروژه ساخت ویلا دماوند" امتیاز دهید

1 کاربر به "آشنایی با پروژه ساخت ویلا دماوند" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با پروژه ساخت ویلا دماوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید