واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو

به گزارش مجله بوشهری ها، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران اعلام نمود مذاکرات با طرف روس در مورد نحوه اجرای پروژه ایزوتوپ های پایدار در سایت هسته ای شهید علیمحمدی (فردو) همچنان در جریان است.

واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی شامگاه پنج شنبه درباره بیانیه منتشره شرکت روس اتم در خصوص تعلیق پروژه فراوری ایزوتوپ های پایدار در فردو، اعلام نمود: بعد از فعال کردن سانتریفیوژهای فردو در پی دستور رئیس جمهور برای اجرای گام چهارم کاهش تعهدات برجامی، با توجه به اینکه به لحاظ فنی فراوری اورانیوم و ایزوتوپ پایدار در یک سالن، با مسائل همراه است، مذاکراتی با طرف روس اجرا شده است.

وی اضافه نمود: مذاکرات درباره چگونگی اجرای این پروژه به نحوی که مسائل فنی آن مرتفع گردد، در جریان است.

بهروز کمالوندی که با خبرگزاری فارس تبادل نظر نموده، در ادامه درباره راه اندازی بخش ثانویه راکتور آب سنگین اراک که قرار بود چندی پیش با حضور خبرنگاران انجام گردد نیز گفت: برنامه حضور خبرنگاران به علت تغییر ناگهانی آب و هوا و نگرانی از بروز مسائل در جهت این سفر لغو، اما پروژه براساس زمانبندی صورت گرفته، اجرایی شد.

وی اضافه نمود: هفته گذشته درپوش اصلی راکتور آب سنگین اراک با بیش از 100 تن وزن با موفقیت در محل خود در چاله راکتور نصب شد و علاوه بر این کار ساخت ماشین سوختگذاری راکتور نیز سرانجام یافته و آماده آزمایش با سوخت مجازی است.

کمالوندی همچنین اعلام نمود که بخش های دیگر از جمله اتاق کنترل راکتور نیز به سرعت در حال تکمیل است.

بعد از ظهر امروز پنج شنبه شرکت روسی TVEL وابسته به شرکت روس اتم که پروژه تغییر کاربری سایت هسته ای شهید علیمحمدی (فردو) را در دست اجرا دارد، روز پنج شنبه در بیانیه ای اعلام نمود که ادامه این پروژه در حال حاضر به دلایل فنی امکان پذیر نیست و به همین دلیل این شرکت اجرای پروژه را به حالت تعلیق در می آورد.

شرکت TVEL در بیانیه خود اعلام نمود: در روز 6 نوامبر [15 آبان] ایران به عنوان بخشی از مراحل کاهش تعهدات داوطلبانه خود ذیل برجام، گازدهی به دو آبشار سانتریفیوژ در فردو را شروع کرد. از آنجا نمی توان کار غنی سازی اورانیوم و فراوری ایزوتوپ های پایدار را به صورت هم زمان در یک سالن انجام داد، ادامه این پروژه در حال حاضر از لحاظ فنی امکان پذیر نیست.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 507

به "واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش سازمان انرژی اتمی به اقدام شرکت روسی درباره فردو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید