نشست وزرای خارجه ایران و 4 کشور برای ساخت خط لوله گاز در بستر خلیج فارس

به گزارش مجله بوشهری ها، خبرنگاران: سفیر ایران در عمان با اشاره به طرح احداث خط لوله انتقال گاز بین هند، عمان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان گفت وزرای خارجه این کشورها برای بحث در خصوص این موضوع در آینده نزدیک در مسقط تشکیل جلسه می دهند.

نشست وزرای خارجه ایران و 4 کشور برای ساخت خط لوله گاز در بستر خلیج فارس

به گزارش خبرنگاران به نقل از رسانه های عمانی، علی اکبر سیبویه، سفیر ایران در عمان گفت حجم مبادلات تجاری بین ایران و عمان از 200 میلیون دلار در سه سال قبل، به رکورد بی سابقه 600 میلیون دلار در سال گذشته رسیده است.

وی اضافه نمود: روابط مالی دو کشور قوی است و مبادلات تجاری در سال های آینده رشد بیشتری خواهد داشت.

شرکت خدمات بندری عمان اخیرا یادداشت تفاهمی را با شرکت خدمات بندری و دریایی کاوه ایران برای مدیریت و اداره بندر خساب عمان به امضا رسانده است.

سفیر ایران در عمان اضافه نمود: علاوه بر خساب، شرکت های ایرانی در حال سرمایه گذاری در بنادر سحار و دوکم هستند. ما قصد داریم 4 میلیون دلار در بندر دوکم سرمایه گذاری کنیم.

سیبویه گفت: شرکت های ایرانی دارای فن آوری های مورد احتیاج، در 7 زمینه مختلف در عمان سرمایه گذاری نموده اند. این سرمایه گذاری 5 میلیون دلار بوده است. دو کشور پتانسیل عظیمی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف شامل داروسازی، تکنولوژی و پالایشگاهی دارند.

سفیر ایران در عمان گفت: ایران می توانست از خیلی سال قبل روابط تجاری بهتری با عمان داشته باشد. شریک بزرگ ما امارات بود. ما بیش از 450 هزار سرمایه گذار و شهروند ایرانی در یک منطقه داریم. وی با اشاره به پروژه پیشنهادی انتقال گاز به وسیله احداث خط لوله به عمان گفت، این پروژه در حال پیشرفت است و در طی دو سال آینده تکمیل خواهد شد.

بر اساس یادداشت تفاهمی که دو کشور در سال گذشته به امضا رساندند، عمان در طی 25 سال، حدود 60 میلیارد دلار گاز طبیعی از ایران خریداری خواهد کرد.

سیبویه همچنین گفت: عمان به وسیله بندر دوکم گاز ایران را به چند کشور دیگر صادر خواهد کرد. عمان قطب اصلی ترانزیت کالا به دیگر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس، یمن و شرق آفریقا خواهد بود. ایران میخواهد در تمامی این حوزه ها از عمان حمایت کند.

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد احداث خط لوله انتقال گاز از زیر دریا که کشورهای هند، عمان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان را به هم متصل می نماید گفت، وزاری خارجه این کشورها برای گفت و گو در خصوص این موضوع در آینده نزدیک در مسقط گرد هم خواهند آمد. ما می خواهیم از این ایده حمایت کنیم.

سفیر ایران در عمان همچنین گفت، دکتر بیمانی از دانشگاه سلطان قابوس در طی دو هفته آینده به همراه هیئتی به ایران سفر خواهد کرد. این هیئت از مراکز تحقیقاتی علمی و فن آوری ایران و از جمله مراکز تحقیقات هسته ای در دانشگاه تهران بازدید خواهد کرد. با توجه به روابط بی نقص ایران و عمان، ما به وزارت خارجه این کشور دو روز قبل اطلاع دادیم که می توانیم برای دانشگاه سلطان قابوس، جهت انجام تحقیقات، راکتور تحقیقاتی هسته ای فراهم کنیم. تنها 6 کشور هسته ای در دنیا چنین راکتورهای تحقیقاتی ای را در اختیار دارند.

44

منبع: تسنیم
انتشار: 29 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 193

به "نشست وزرای خارجه ایران و 4 کشور برای ساخت خط لوله گاز در بستر خلیج فارس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست وزرای خارجه ایران و 4 کشور برای ساخت خط لوله گاز در بستر خلیج فارس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید