رایزنی ریاض با طرابلس و بنغازی برای ایجاد آتش بس در لیبی

به گزارش مجله بوشهری ها، وزیر خارجه عربستان امروز تلفنی با وزیران خارجه دو دولت موازی بنغازی و طرابلس در لیبی مصاحبه کرد و خواستار ایجاد آتش بس در این کشور شد.

رایزنی ریاض با طرابلس و بنغازی برای ایجاد آتش بس در لیبی

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان امروز دوشنبه با وزیران خارجه دو دولت بنغازی و طرابلس در لیبی تبادل نظر کرد و گفت که عربستان از همه کوشش های مسالمت آمیز برای حل بحران لیبی حمایت می نماید.

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، وزارت خارجه دولت بنغازی در بیانیه ای گفت: امروز یک تماس تلفنی بین عبدالهادی ابراهیم الحویج و فیصل بن فرحان آل سعود برقرار شد که در آن دو طرف تازه ترین تحولات در عرصه لیبی را آنالیز کردند.

در این بیانیه آمده که عربستان به سلامت، امنیت، ثبات و وحدت لیبی اهمیت می دهد و از همه کوشش های مسالمت آمیز برای حل بحران لیبی بر اساس اعلامیه قاهره و نتایج کنفرانس برلین حمایت می نماید و می خواهد راهکار بحران لیبی توسط خود لیبیایی ها ایجاد گردد و راهکار سیاسی به دور از تاثیر منافع و برنامه های مرتبط با بیگانه ایجاد گردد.

وزیر خارجه عربستان همچنین با محمد الطاهر سیاله وزیر خارجه دولت وفاق ملی لیبی در طرابلس هم درباره تازه ترین تحولات لیبی رایزنی کرد.

در بیانیه وزارت خارجه دولت وفاق ملی لیبی آمده است: رایزنی درباره نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب بود که قرار است فردا برای آنالیز بحران لیبی برگزار گردد.

بر اساس این بیانیه بن فرحان بر اهتمام عربستان به دستیابی به آتش بس واقعی و آمادگی ریاض برای رایزنی و همکاری در هر چیزی که موجب توقف خونریزی ها در لیبی می گردد، تاکید نمود و گفت که عربستان از راهکاری که توسط لیبیایی ها به دست آید، حمایت می نماید.

این در حالی است که تا پیش از این گزارش های عربی از حمایت اقتصادی و نظامی عربستان از نیرو های موسوم به ارتش ملی لیبی به فرماندهی ژنرال خلیفه حفتر خبر دادند.

طی روز های اخیر اظهارات عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر درباره احتمال مداخله نظامی قاهره در لیبی واکنش های زیادی را برانگیخته است.

شورای ریاستی دولت وفاق ملی لیبی اظهارات السیسی را مداخله مستقیم در امور داخلی لیبی، نقض حاکمیت این کشور و به مثابه اعلام جنگ خوانده است.

لیبی از سال 2011 و از زمان سرنگونی حکومت معمر قذافی رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی روبرو شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست فایز السراج در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه نظامیان ارتش ملی لیبی را حمایت می نماید. دو طرف از فروردین سال 98 وارد درگیری های شدیدی با یکدیگر شده اند که همچنان ادامه دارد.

اخیراً با تغییر معادلات در میادین درگیری بین ارتش تحت امر خلیفه حفتر و ارتش دولت وفاق و پیشروی نیرو های تحت امر این دولت، حامیان عربی و اروپایی حفتر پیشنهاد آتش بس و بازگشت به مذاکرات داده اند که دولت وفاق ملی آن را رد نموده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1014

به "رایزنی ریاض با طرابلس و بنغازی برای ایجاد آتش بس در لیبی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رایزنی ریاض با طرابلس و بنغازی برای ایجاد آتش بس در لیبی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید