خبرنگاران مراجعه یزدی ها به روانپزشک 30 درصد افزایش یافت

به گزارش مجله بوشهری ها، یزد- خبرنگاران- عضو هیات مدیره انجمن روانپزشکان استان یزد و متخصص اعصاب و روان گفت: کرونا و شرایط مالی ناشی از پیامدهای آن، مراجعات مردم یزد به مطب ها و کلینیک های روانپزشکی و مراکز مشاوره را حدود 30 درصد افزایش داده است.

خبرنگاران مراجعه یزدی ها به روانپزشک 30 درصد افزایش یافت

دکتر امیر رضا چمنی روز شنبه در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرنگاران اضافه نمود: با وجود کاهش 20 تا 30 درصدی مراجعین غیربومی به این مراکز، میزان مراجعه همشهریان تا 30 درصد افزایش یافته است.

این روانپزشک با بیان اینکه با گذشت چندماه از همه گیری بیماری کرونا آثار و عوارض روحی و روانی آن روز به روز بیشتر تعیین می شود، افزود: با شیوع بیماری کرونا، استرس و تنشهای روحی مردم بیشتر شده و میزان مراجعات مردم به کلینیک های روان پزشکی و مراکز مشاوره نسبت به قبل از ان افزایش محسوسی یافته است.

وی گفت: نگرانی و ترس از ابتلا به بیماری خود و فرزندان و نیز والدین، تنش های ناشی از مسائل مالی و مالی ناشی از رکود در فضاهای کسب و کار، فشارهای روحی به واسطه محدودیت در رفت و آمد و دید و بازدید، دورهمی های خانوادگی و مهمانی های محبت آمیز، کم شدن مسافرت ها، محدودیت در استفاده از مکانهای ورزشی و تفریحی، محدودیت در برگزاری مراسم های جشن و عروسی، تعطیلی مدارس و دانشگاه ها و محیط های اموزشی و ... میزان بار روانی و استرس در افراد را افزایش داده و فرد را مستعد بروز انواع اختلالات روحی و یا تشدید بیماریهای زمینه ای می کند.

این متخصص اعصاب و روان یادآور شد: از طرف دیگر ابتلای فرد به بیماری کرونا، باعث نگرانی شدید خود بیمار و اطرافیان در مورد عوارض بیماری و ترس از سرایت آن و موضوع انگ بیماری خواهد شد.

به گفته وی به علت محدودیت های موجود در برگزاری مراسم های فوت فرد مبتلا به کرونا، این امر نیز باعث تالم فراوان خانواده و فامیل می شود و اغلب مسائل ناشی از سوگ حل نشده را به دنبال دارد.

دکتر چمنی با بیان اینکه خستگی روحی و فرسودگی شغلی در میان کادر درمان که طی چند ماه مستمر و شبانه روز در مواجهه مستقیم با بیماران بوده اند نیز ملاحظه میشود، توضیح داد: اضطراب و نگرانی و ترس در مورد ابتلا به بیماری کرونا، افکار بیش بها داده شده(افکار مزاحم و تکراری) و وسواس گونه در مورد بیماری باعث بروز و تشدید بیماری وسواس در افراد می شود.

وی، نگرانی زیاد در مورد آلودگی به ویروس و مراقبت های بهداشتی افراطی و شستشوهای مکرر را از علایم وسواس دانست و گفت: وجود بعضی علایم و نشانه ها چون تنگی نفس ، تپش قلب، تعریق، گرگرفتگی، سردرد ، دردهای عضلانی، خارش گلو و... میتواند ناشی از علایم جسمی اضطراب باشد.

به گفته این روانپزشک، در موارد شدید بیماری که فرد به علت نارسایی تنفسی در بخش های مراقبت ویژه بستری شده است علایم PTSD یا سندرم استرس پس از حادثه بروز میکند؛ به عبارت دیگر با افزایش بار روانی و استرس ، زمینه بروز انواع اختلالات روحی و یا تشدید بیماریهای زمینه ای مثل اضطراب ، افسردگی، وسواس و حتی احتمال سایکوز(جنون) در فرد افزایش می یابد.

دکتر چمنی افزود: از طرف دیگر استرس با تضعیف سیستم ایمنی، فرد را مستعد انواع بیماریها نموده و به علاوه زمینه ساز تشدید انواع مسائل جسمی شامل بیماریهای قلبی عروقی ، فشارخون، دیابت و... خواهد شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 مهر 1399 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1120

به "خبرنگاران مراجعه یزدی ها به روانپزشک 30 درصد افزایش یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مراجعه یزدی ها به روانپزشک 30 درصد افزایش یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید