خبرنگاران روسیه: عراق از شرکای کلیدی ما در خاورمیانه است

به گزارش مجله بوشهری ها، مسکو - خبرنگاران- یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه در ملاقات با فواد حسین وزیر امور خارجه عراق گفت که مسکو ، بغداد را از شرکای کلیدی در خاورمیانه می داند.

خبرنگاران روسیه: عراق از شرکای کلیدی ما در خاورمیانه است

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، یک مقام دفتر بوریسوف روز آدینه به خبرنگاران گفت: بوریسوف که رییس روسی کمیسیون همکاری های مالی، بازرگانی، علمی و تکنولوژیکی روسیه و عراق است، در ملاقات کاری با فواد حسین در مسکو، موضوع های مهم همکاریهای دوجانبه را آنالیز کرد.

وی اضافه نمود: در این ملاقات، مسائل مهم همکاری های دوجانبه ازجمله طرح های در عرصه انرژی، صنایع، بازرگانی، حمل و نقل، کشاورزی و حوزه های دیگر آنالیز شد.

بوریسوف در ملاقات با حسین یادآورشد که عراق همچنان ازطرف روسیه، یکی از شرکای کلیدی در منطقه خاورمیانه محسوب می گردد.

معاون نخست وزیر روسیه در همین حال به کاهش سطح مبادلات بازرگانی میان روسیه و عراق اشاره نمود و از شرکای عراقی خواست تا کوشش های ممکن را برای گسترش مبادلات بازرگانی بین دو کشور بکار گیرند و به دورنمای طرح های همکاری دوجانبه در عرصه های مختلف تحرک تازه بخشند.

بر اساس اطلاعات سازمان بازرگانی خارجی روسیه، حجم مبادلات بازرگانی روسیه و عراق در سال 2018، 765 میلیون و 542 هزار دلار بود.

اما بر اساس گزارش رسانه های روسیه، این شاخص در روابط بازرگانی روسیه و عراق، در سال 2020 پنج برابر کاهش یافته است.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه عراق، فواد حسین وزیر امور خارجه عراق روز آدینه با معاون نخست وزیر روسیه درباره برطرف موانع برای ارتقای مناسبات مالی و تجاری بین دو کشور گفت وگو کرد.

در این بیانیه آمده است: فواد حسین امروز با یوری بوریسوف معاون نخست وزیر روسیه ملاقات و روابط دوجانبه و راههای ارتقای آن در سطح انتظارات ملت های دو کشور دوست را آنالیز کرد.

این بیانیه اضافه نمود: در این ملاقات درباره توسعه و تقویت همکاری مشترک در زمینه های مختلف تولیدی و خدماتی و اتخاذ همه اقدام ها برای برچیدن موانع پیش روی تبادل تجاری و سرمایه گذاری بین دو کشور و معین سازوکارهای فعال سازی همکاری دوجانبه توافق شد.

بوریسوف و فواد حسین ریاست کمیسیون همکاریهای مالی، بازرگانی، علمی و تکنولوژیکی روسیه و عراق را برعهده دارند که نشست آینده آن برای اواخر ماه فوریه سال 2021 (نیمه نخست اسفند ماه امسال) برنامه ریزی شده است.

حسین روز گذشته هم با نیکلای شولگینوف وزیر انرژی روسیه ملاقات کرد و دو طرف درخصوص توسعه همکاری های دوجانبه در عرصه انرژی گفت وگو و گفتگو کردند.

وزارت انرژی روسیه روز پنجشنبه اعلام نمود که شولگینوف و فواد حسین دورنمای گسترش همکاری های دوجانبه در عرصه نفت و گاز را آنالیز کردند.

وزیر انرژی روسیه گفت که در نتیجه همکاری های روسیه و عراق در چند سال اخیر، حجم سرمایه گذاری شرکت های روسی در توسعه میادین نفتی عراق، از مرز 10 میلیارد دلار فراتر رفته است.

دو طرف در جریان این ملاقات، وضع جاری و طرح های بالقوه شرکت های روسی در عراق از جمله همکاری در عرصه نفت و گاز و مدرنیزه کردن و نوسازی طرح های انرژی را آنالیز کردند.

روسیه از سال 2008 میلادی که 12 میلیارد و 900 میلیون دلار بدهی خود را به عراق بخشید، روابط انرژی خود را با بغداد به وسیله عقد قرارداد چهار میلیارد دلاری با عراق شروع کرد تا بخشی از پس رفت مناسبات دوجانبه ای که در نتیجه اشغال عراق در 2003 آسیب دیده بود، جبران کند.

روس ها از آن موقع، ورود آرام خود را به بخش انرژی در عراق کلید زدند که بخش عمده آن، از دروازه کردستان عراق بوده است.

دو شرکت عظیم نفتی روسیه لوک اویل و گاز پروم در 2012 میلادی با قراردادهای نفتی با دولت محلی اقلیم کردستان عراق، روابط انرژی را با این کشور شروع کردند.

در 2017 با وجود مخالفت صریح بغداد، از قراردادهای نفتی بعضی شرکت های روسی با اربیل اما شرکت روس نفت قرارداد 3.5 میلیارد دلاری را با اقلیم کردستان عراق برای توسعه صادرات نفت این اقلیم به ترکیه را امضا کرد.

وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه در نشست خبری با فواد حسین گفت که روسیه و عراق در عرصه انرژی همکاری های پرحجم و گسترده ای دارند و روسیه در طرح های انرژی این کشور مشارکت می نماید.

سرگئی لاوروف یادآورشد که بعضی شرکت های روسی از جمله روس نفت و گازپروم در طرح های عراق مشارکت می نمایند و حجم سرمایه گذاری روسیه در طرح های انرژی این کشور به 13.5 میلیارد دلار می رسد و همکاریها در این عرصه ها درحال گسترش است.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 دی 1399 بروزرسانی: 11 دی 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1294

به "خبرنگاران روسیه: عراق از شرکای کلیدی ما در خاورمیانه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران روسیه: عراق از شرکای کلیدی ما در خاورمیانه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید