ترکیباتی که کرونا را مهار می نمایند

به گزارش مجله بوشهری ها، دکتری تخصصی ایمنی شناسی پزشکی، فاکتورهای مهم در کنترل و تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل ویروس ها را تشریح کرد.

ترکیباتی که کرونا را مهار می نمایند

صفرزاده، مقدا کافی و متعادل از متابولیت های مغذی برای داشتن سیستم ایمنی مناسب را لازم دانسته و معتقد است: تغذیه مناسب یک محیطی را ایجاد می نماید که سیستم ایمنی بتواند به طور مناسب به چالش های پیش آمده پاسخ دهد؛ فارغ از اینکه چالش به وجود آمده یک چالش میکروبی، ویروسی یا تومور است. برعکس تغذیه ضعیف یک محیطی را در سیستم ایمنی ایجاد می نماید که سیستم ایمنی ما نتواند به طور مناسبی به چالش به وجود آمده پاسخ دهد.

وی توضیح داد: تامین مناسب و مقدار کافی و در حد احتیاج از ویتامین A می تواند در تمایز این سلول های نرمال سلول های ابتریال بافت و عملکرد آن نقش داشته باشد. همچنین این ویتامین در بلوغ و عملکرد سلول های ایمنی هم نقش دارد.

نقص در ویتامین A باعث اختلال در سیستم ایمنی می گردد

صفرزاده با بیان اینکه نقص در ویتامین A باعث اختلال در سیستم ایمنی و افزایش استعداد ابتلا به عفونت ها به ویژه عفونت گوارشی و اختلال در ترشح موکوست می گردد که این اختلال باعث افزایش ورود پاتوژن ها می گردد، به ایسنا در ادامه گفت: عملکرد نرمال لنفوسیت های B در جهت فراوری پادتن های مناسب علیه پاتوژن های مختلف از جمله ویروس ها بسته به میزان کافی از ویتامین A دارد.

وی تاکید نمود: نشان داده شده که میزان مناسب از ویتامین A باعث بهبود علائم پنومنی حاد می گردد، این ویتامین در مواد غذایی مختلف در سبزیجات از جمله فلفل قرمز، آب هویج، کلم بروکلی، اسفناج و در میوه جات از جمله گیلاس و موز یافت می گردد.

ویتامین B نقش خیلی مهمی در تنظیم پاسخ های سیستم ایمنی در دفاع روده ای دارد

صفرزاده با بیان اینکه ویتامین B نقش خیلی مهمی در تنظیم پاسخ های سیستم ایمنی در دفاع روده ای دارد، گفت: ویتامین B3 نیز در جلوگیری از آسیب بافت ریه نقش دارد. تامین ویتامین B12 در محصولات لبنی، تخم مرغ، حبوبات، گوشت و اسفناج است. از ویتامین های دیگر که در سیستم ایمنی بدن نقش دارند ویتامین C است، این ویتامین در سنتز کلوژن خیلی مهم است که در حفظ و انسجام سلول های ابتریال نقش دارد. نقص در ویتامین C نیز باعث افزایش استعداد ابتلا به عفونت های تنفسی مثل پونومنی می گردد.

وی ادامه داد: نکته مهم در خصوص ویتامین C این است که نباید مصرف خودسرانه داشته باشیم و برخی از ویتامین ها محلول در آب هستند و استفاده مازاد شاید مشکل چندانی برای بیمار ایجاد نکند ولی برخی از ویتامین هایی که محلول در چربی هستند حتما باید به میزان مناسب و کافی استفاده گردد چراکه استفاده مازاد ممکن است منجر به مسائل بیشتر گردد.

ویتامین D به طور کلی تنظیم کننده سیستم ایمنی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: ویتامین D به طور کلی تنظیم کننده سیستم ایمنی بوده و باعث افزایش یکپارچگی سیستم های ابتریال شده و همچنین باعث افزایش فراوری پپتیدهای ضدمیکروبی می گردد. این ویتامین باعث افزایش معرفی آنتیژن به سلول های ایمنی می گردد تا به این ترتیب به دنبال شناسایی آن عامل بیگانه، سلول های ایمنی فعال شوند و عملکرد دفاعی لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه عفونت های ویروسی بیشتر در زمستان شایع هستند و در این زمان میزان ویتامین D به کمترین میزان خود می رسد، گفت: افراد با نقص ویتامین D استعداد خیلی بالایی برای ابتلا به عفونت های ویروسی دارند. منبع ویتامین D آفتاب، غلات، زرده تخم مرغ، روغن ماهی بوده و افرادی که نقص شدید این ویتامین را دارند می توانند با مراجعه به پزشک از قرص یا تزریق استفاده کنند.

زینک یا روی باعث مهار تکثیر ویروس ها مثل کرونا ویروس ها می گردد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ادامه داد: زینک یا روی نیز باعث مهار تکثیر ویروس ها مثل کرونا ویروس ها می گردد و نقص در روی نیز باعث کاهش تکثیر سلول های ایمنی می گردد، بنابراین تامین روی می تواند با توجه به اینکه زینک یک آنتی اکسیدان قوی است، نقش خیلی مهمی در بهبود عملکرد سیستم ایمنی در مقابل عفونت های ویروسی از جمله کرونا ویروس ها داشته باشد.

وی ادامه داد: سلنیوم هم مثل زینک آنتی اکسید است که مصرف 100 ماکروگرم در روز آن توصیه شده است و طبق گزارشات آنفولانزای خوکی، پرندگان و بیماری سارس و دیگر کرونا ویروس ها در مواقعی که نقص در سلنیوم داشتند بیشتر توسعه پیدا نموده است.

خواب یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی است

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل با بیان اینکه تامین مناسب از این ترکیبات روی و سلنیوم می تواند در بهبود سیستم ایمنی در مقابل پاتوژن ها نقش داشته باشد، گفت: علاوه بر این موارد مواد مغذی یک سری فاکتورهای دیگر نیز در کنترل و تقویت سیستم ایمنی نقش دارند، یکی از این فاکتورهای مهم استراحت و داشتن خواب مناسب در طول شب است که یکی از بهترین راه ها است. خواب یک تقویت کننده طبیعی سیستم ایمنی بوده و تحقیقات مدرن در حال حاضر رابطه خواب و سیستم ایمنی را آنالیز و اثبات نموده اند.

استرس را در تمام طول زندگی کنترل و مدیریت کنید

وی ادامه داد: علاوه بر خواب هشت ساعته شبانه و استراحت، فاکتور مهم دیگر که مربوط به سبک زندگی فرد است، استرس می باشد که به شدت توصیه می گردد استرس را در تمام طول زندگی کنترل و مدیریت کنیم باید به خاطر داشته باشیم که استرس و نگرانی های بیش از حد از عواملی هستند که می تواند در طول زمان باعث کاهش سیستم ایمنی بدن شوند.

از مصرف شکر و اسیدهای چرب اشباع خودداری کنید

صفرزاده اضافه نمود: باید از مصرف شکر و اسیدهای چرب اشباع خودداری کنیم و در مقابل آن به میزان کافی پروتئین و اسید چرب ضروری را استفاده نماییم.

زمان طلایی 96 ساعته برای پاکسازی بدن از کرونا ویروس

وی توضیح داد: برای دفاع در مقابل کرونا ویروس ها و بسیاری از عفونت های دیگر یک زمان طلایی داریم که طبق گزارشات پاسخ های ایمنی در طی 96 ساعت باید عملکرد پاکسازی خود را انجام دهند، در غیر اینصورت ممکن است فعالیت های غیراختصاصی پاسخ ایمنی منجر به فراوری افسارگسیخته سایتوکائین های التهابی و تخریب وسیع سلول های میزبان گردد و آسیب زایی را ساعت به ساعت بیشتر کند.

منبع: همگردی
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1305

به "ترکیباتی که کرونا را مهار می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیباتی که کرونا را مهار می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید