انگشت پای کوویدی چیست

به گزارش مجله بوشهری ها، تهران (پانا) - از زمان شیوع بیماری کووید-19 تا کنون عوارض مختلفی برای بیماری این بیماری شناسایی شده است. یکی از آن ها انگشت پای کوویدی است که به صورت ضایعاتی التهابی بر روی پوست دست یا پا ظاهر می شود.

انگشت پای کوویدی چیست

به گزارش ایرنا، مدت کوتاهی پس از شیوع بیماری کووید-19 در سال گذشته، پزشکان با موجی از بیماران، عمدتاً نوجوانان و جوانان روبرو شدند که علائم مختلفی داشتند: از گلودرد شکایت می کردند، ضایعات دردناک در انگشتان پا و گاهی اوقات در انگشتان دست داشتند. این بیماری به نام کووید انگشتان پا نامیده شد که مانند از دست دادن بویایی و چشایی به عنوان یکی دیگر از علائم گوناگون عجیب این بیماری دیده شده است. هرچند تست کرونای بیشتر بیماران منفی بود. پزشکان برای توضیح این ارتباط سختی های بسیار داشتند.

ضایعات در افراد سفید پوست قرمز یا بنفش و در افراد رنگین پوست اغلب مایل به ارغوانی یا قهوه ای است. این ضایعات باعث احساس سوزش یا خارش دردناک می شوند و گاهی اوقات پوشیدن کفش یا راه رفتن را برای افراد سخت می کنند.

مطالعه ای از فرانسه، که در مجله درماتولوژی بریتانیا منتشر شده است، علل ایجاد این زخم ها انگشتان پا را نشان می دهد. این تحقیق نشان می دهد که ضایعات ممکن است یک عارضه جانبی سیستم ایمنی بدن در واکنش به قرار گرفتن در معرض ویروس باشد، که می تواند به سلول ها و بافت ها در این فرآیند آسیب برساند.

محققان فرانسوی نمونه های خون و بیوپسی پوست 50 بیمار را که برای اولین بار در آوریل 2020 دچار ضایعات بودند و به بیمارستان سنت لوئیس پاریس ارجاع داده بودند، تجزیه و تحلیل کردند. تقریباً بیش از نیمی از بیماران علائم دیگری داشتند که نشان دهنده کووید -19 بود. علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و از دست دادن بویایی، اما همه آن ها در آزمایش PCR از نظر ابتلا به ویروس منفی بودند.

نمونه ها سطوح بالای اینترفرون نوع 1 را نشان دادند، پروتئینی که سیستم ایمنی بدن را برای مشاخصه با ویروس ها فعال می کند، اما ممکن است باعث آسیب شود. محققان همچنین سطح بالایی از آنتی بادی را پیدا کردند که می تواند به طور ناخواسته به سلول های بدن حمله کند. این مطالعه نشان می دهد که تغییرات غیرطبیعی در پوشش رگ های خونی نیز می تواند در ضایعات نقش داشته باشد.

اگرچه رابطه بین عفونت ویروس کرونا و این ضایعات التهابی که به آن به ضایعات چیلبلین لایک گفته می شود، هنوز بحث برانگیز است، اما قله های مراجعه بیماران با ضایعات شبیه چیلبلین همراه با قله های مرگ ناشی از کووید -19 در سال 2020 نشان می دهد که این اختلال با عفونت ویروس های خانواده کرونا ارتباط تنگاتنگی دارد.

زخم شدن انگشتان پا که ناشی از کووید باشد کاملاً شگفت آور نیست. یکی از ویژگی های شاخص بیماری، واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن به نام طوفان سایتوکاین است که در نهایت ممکن است بیماری بیشتری نسبت به خود ویروس ایجاد کند.

دانشمندان آلمانی سال گذشته مقاله ای را منتشر کردند که می گفت در سه مرد جوان که با چیلبلین مراجعه کرده بودند، واکنش موضعی قوی اینترفرون پیدا کرده اند. آن مقاله نشان داد که مردانی که آزمایش کروناویروس منفی دارند و دچار این زخم ها هستند، ممکن است چند هفته پس از ایجاد عفونت اولیه دچار بیماری خفیف یا بدون علامت شوند. پاسخ ایمنی ناشی از اینترفرون ممکن است منجر به کنترل زودهنگام ویروس و جلوگیری از تنفس شود.

متخصصان پوست می گویند افراد مبتلا به کووید انگشتان سیر درمانی خوبی دارند و بعید است به کووید شدید مبتلا شوند و علائم آن ها نشان دهنده یک پاسخ ایمنی سالم به ویروس است.

بسیاری از مطالعات درباره ابتلا به کرونا، درباره ابتلای شدید به این بیماری است و بیماری خفیف و میانه اغلب نادیده گرفته می شوند. بیماری کووید انگشتان پا تقریباً مانند یک عارضه جانبی است که بدن شما می تواند بر آن غلبه کند. مطالعه تازه نشان داد که درمان کووید انگشتان پا با داروهای ضد التهابی موضعی یا سیستمیک ممکن است مؤثر باشد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 13 آذر 1400 بروزرسانی: 13 آذر 1400 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1822

به "انگشت پای کوویدی چیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انگشت پای کوویدی چیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید