آیا قرمزی جای واکسن نوزاد خطرناک است؟

به گزارش مجله بوشهری ها، همه ما در طول عمر خود به ویژه در دوره کودکی و نوزادی، چندین بار واکسن زده ایم. واکسیناسیون علی رغم تقویت سیستم ایمنی بدن، گاهی با مسائل و حساسیت هایی همراه است که پوست لطیف نوزاد را اذیت می نماید و حتی او را تحت خطر جدی قرار می دهد؛ یکی از این مسائل و عوارض شایع، قرمزی جای واکسن نوزاد است که باعث ایجاد نگرانی می گردد.

آیا قرمزی جای واکسن نوزاد خطرناک است؟

در این مقاله به آنالیز قرمزی جای واکسن نوزاد و سایر عوارض واکسیناسیون خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

قرمزی جای واکسن نوزاد تا چه حد نگران نماینده است؟

معمولاً عوارض واکسن 2 الی 3 روز پس از تزریق نمایان می شوند. یکی از این عوارض که شایع ترین آن ها نیز به شمار می رود، قرمزی و ورم محل تزریق است که کاملاً طبیعی است و معمولاً با تجویز قطره استامینوفن توسط پزشک برطرف می گردد؛ اما اگر ورم، التهاب و قرمزی متوقف نگردد و به اندام های دیگر سرایت کند، ممکن است زنگ خطر یک مسئله ای جدی باشد و مراجعه سریع به پزشک ضروری خواهد بود.

پس از تولد نوزاد، واکسنی به نام ب. ث. ژ به او تزریق می گردد که ممکن است باعث التهاب زیر بغل کودک گردد، به این عارضه لنفادنیت می گویند. این قرمزی و التهاب جای نگرانی ندارد؛ اما کودک همچنان به معاینه پزشک احتیاج خواهد داشت. اگر این ورم و التهاب ناهموار و چرکی گردد، کودک اذیت می گردد و مدام در حال جیغ کشیدن خواهد بود؛ در این صورت مراجعه به پزشک اولین اقدامی است که باید انجام گردد.

گاهی هم واکسن با آبسه در محل تزریق همراه است؛ این برآمدگی ها شدیداً دردناک بوده و به محض مشاهده باید به پزشک مراجعه گردد.

سایر عوارض جانبی واکسیناسیون

واکسیناسیون هم مانند تمامی اقدامات پزشکی و بیولوژیکی با بعضی عوارض جانبی همراه است. گرچه این عوارض خفیف هستند، اما تداوم و تکرر آن ها باعث نگرانی است.

1. تب

تب بالای 39 درجه و هر نوع عارضه و علامت دیگر نیز، اگر بیش از دو تا سه روز طول کشیده و شخص را آزار دهند، علامت خوبی نیست و باید در اسرع وقت با پزشک در میان گذاشته گردد.

بیشتر بدانید: روش های پایین آوردن تب نوزاد بعد از واکسیناسیون

2. تشنج

گاهی در کنار قرمزی و التهاب پس از واکسیناسیون، کودک تشنج را تجربه می نماید که باید سریعاً با پزشک در میان گذاشته گردد. سابقه تشنج کودک را به هنگام تزریق واکسن بعدی حتماً به پزشک اطلاع دهید.

3. سایر عوارض جانبی واکسن ها

اگرچه واکسن برای نجات جان انسان زده می گردد؛ اما روی هم رفته، هیچ واکسنی نیست که با عوارض جانبی همراه نباشد؛ به هر حال واکسن حاوی یک میکروب تضعیف شده است که وارد بدن انسان می گردد.

عوارض جانبی واکسن به 2 دسته خفیف و شدید تقسیم می شوند. این عوارض گاهی اوقات طبیعی هستند؛ اما گاهی تغییراتی که در نحوه تجویز و نگهداری واکسن ها ایجاد شده، این عوارض را سبب می شوند. قابل توجه است که عوارض ناشی از واکسیناسیون در هر فرد متفاوت است و به سیستم ایمنی و واکنش بدن فرد نسبت به واکسن بستگی دارد.

پس از مشاهده قرمزی جای واکسن چه کنیم؟

عوارض پس از واکسیناسیون، در دل والدین بچه ها ترس ایجاد می نماید و آن ها ترجیح می دهند که فرزندشان دیگر واکسن نزنند. پزشکان نیز در این رابطه ابراز نگرانی می نمایند و معتقدند که اگر واکسن ها سر وقت زده نشوند، احتمال ابتلا به انواع بیماری ها و در نهایت آمار مرگ و میر افزایش خواهد یافت.

اما بهترین راه چاره ممکن، گزارش عوارض واکسیناسیون به پزشک است تا مسائل ایجاد شده تا حد ممکن برطرف گردد. گفتنی است که عوارض ناشی از واکسیناسیون، نسبت به سال های گذشته همیشه در حال کاهش است.

کلام آخر

واکسیناسیون یک اقدام لازم است که به منظور تقویت سیستم ایمنی بدن انجام می گردد و همانند سایر اقدامات پزشکی، با عوارض جانبی مانند قرمزی جای واکسن، ورم و التهاب، آبسه های دردناک و … همراه است. با مشاهده این عوارض در بچه ها و نوزادان سریعاً به پزشک مراجعه کنید تا در کنار اقدامات درمانی، هرگونه حساسیت به واکسن از همان ابتدا شناسایی گردد. والدین محترم، صرفاً به سبب ترس از عوارض احتمالی، فرزند خود را از فواید واکسن محروم نکنید؛ بلکه با افزایش دانش و آگاهی خود در این زمینه، با هوشیاری احتمال خطر را به حداقل برسانید.

در نهایت پیشنهاد می کنیم با واکسن دو ماهگی و مراقبت های پس از آن نیز در انگیزه آشنا شوید.

اگر کودک شما نیز تجربه قرمزی جای واکسن را داشته یا به هر طریقی تجربیاتی در این زمینه دارید، دانسته های خود را با ما و همراهان دیگر انگیزه به اشتراک بگذارید.؛ از همراهی شما سپاس گزاریم.

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 3 آبان 1399 بروزرسانی: 3 آبان 1399 گردآورنده: bushehrherfa.ir شناسه مطلب: 1150

به "آیا قرمزی جای واکسن نوزاد خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا قرمزی جای واکسن نوزاد خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید